کد خبر: 25119
تاریخ انتشار: شنبه, 13 شهریور 1395 - 14:15

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

 افتتاح کتابخانه در روستاهای سیوند، عامری دیلم، امام قیس و اسفِشادِ

منبع : لیزنا
طی هفته گذشته در شهرها و روستاهای مختلف کشور ساختمان کتابخانه های عمومی افتتاح شد.
 افتتاح کتابخانه در روستاهای سیوند، عامری دیلم، امام قیس و اسفِشادِ

 به گزارش لیزنا، ساختمان کتابخانه‌های عمومی در روستای عامری دیلم، استان بوشهر، روستای امام قیس چهار محال و بختیاری، کتابخانه روستای سیوند استان فارس و روستای اسفِشادِ شهرستان قاینات خراسان جنوبی افتتاح شد.

 

 روستای امام قیس چهار محال و بختیاری صاحب کتابخانه شد

کتابخانه عمومی امام رضا(ع) روستای امام قیس از توابع شهرستان بروجن با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی این استان و جمعی  از مسئولین و اهالی این روستا افتتاح شد.

 فرهاد خلیل مقدم، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان روز چهارشنبه  دهم شهریور در مراسم افتتاح کتابخانه روستای امام قیس گفت: ایجاد کتابخانه در مناطق کم برخوردار و روستایی، در راستای اجرای سیاستهای نهاد کتابخانه های عمومی کشور مبنی بر توجه به مناطق محروم  از اولویتهای این اداره کل می باشد چرا که دسترسی آسان به منابع مطالعاتی حق همه مردم از جمله مردمان زحمت کش روستاهاست.

وی  افزود: این کتابخانه با زیربنای 150 متر مربع حق انتفاع آن به صورت دائم  به اداره کل کتابخانه های عمومی استان واگذار گردید که با اعتباری بالغ بر سیصد و پنجاه میلیون ریال از محل اعتبارات داخلی این اداره کل، منابع شهرستانی و مشارکتهای مردمی تعمیر ، تجهیز و راه اندازی شده است.

خلیل مقدم بیان داشت: این کتابخانه دارای بخش‌های مختلفی مانند؛ سالن مطالعه، مخزن کتاب، بخش کودک و دیگر بخشهای لازمه یک کتابخانه می باشد و کتب اولیه موجود در این کتابخانه 3 هزار نسخه بوده که در حال پیگیری جهت افزایش منابع کتابخانه ای این کتابخانه جدید التاسیس هستیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری به خدمات دولت تدبیر و امید در استان اشاره کرد و افزود: با افتتاح این کتابخانه تعداد کتابخانه های عمومی استان به عدد 63 باب کتابخانه رسید که تعداد 13 باب از این کتابخانه ها در دولت تدبیر و امید راه اندازی شده است.

گفتنی است روستای امام قیس از توابع بخش گندمان در فاصله ۴۲ کیلومتری شهر بروجن و در فاصله ی ۹۷ کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

 

افتتاح ساختمان جدید کتابخانه عمومی سیوند، استان فارس

آیین افتتاح ساختمان جدید کتابخانه عمومی سیوند به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس و با حضور محمدرضا ابراهیمی معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، امیری معاون برنامه‌ریزی فرمانداری مرودشت، مهراب عباسی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مرودشت و جمعی از مسئولان و مردم محلی افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم، معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس ضمن تبریک هفته دولت و ابراز خوشحالی از اتمام ساختمان جدید کتابخانه و بهره‌برداری از آن اظهار داشت: ساختمان جدید این کتابخانه در زمینی به مساحت 500 متر و زیربنای 135 مترمربع بنا شده که زمین کتابخانه از سوی خیر نیک‌اندیش آقای رضا امامی‌مقدم اهدا شده است.

 محمدرضا ابراهیمی با اشاره به ساخت و تکمیل این ساختمان از سوی اداره کل راه و شهرساری استان فارس گفت: اعتبار این پروژه افزون بر یک میلیارد و پانصد میلیون ریال است که از محل بودجه‌های دولتی در دولت تدبیر و امید تأمین شده است. وی یادآور شد: این کتابخانه امکان توسعه بیشتر دارد و امیدواریم در آینده با کمک فرمانداری این کتابخانه گسترش یافته و سطح زیربنای آن افزیش یابد.

در ادامه، امیری معاون برنامه‌ریزی فرمانداری مرودشت با قدردانی از پیگیری و زحمات مسئولان بخش سیدان و روستای سیوند عنوان کرد: از دهیار روستای سیوند آقای راستی و اعضای شورای روستای سیوند سپاسگزاری می‌کنم زیرا برای به انجام‌رسیدن این اقدام فرهنگی تلاش بی‌دریغ نموده‌اند.

مهراب عباسی رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مرودشت نیز در این آیین ضمن سپاسگزاری از خیرین و مسئولان شهرستان، پیگیری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس را در زمینه افتتاح و به‌سازی کتابخانه‌های فارس شایان توجه دانست و عنوان کرد: این کتابخانه تنها کتابخانه روستای سیوند است و به جمعیتی افزون بر 5 هزار نفر خدمات ارائه می‌کند و امیدواریم با همت مسئولان شهرستان امکان توسعه آن در آینده فراهم آید.

همزمان با هفته دولت، روز دوشنبه هشتم شهریور ماه کتابخانه خیر ساز روستای عامری دیلم با حضور فرماندار، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان، و مسئولین محلی افتتاح و به بهره برداری رسید.

 

شصت و هفتمین کتابخانه عمومی استان خراسان جنوبی در روستای اسفِشادِ شهرستان قاینات

کتابخانه عمومی «فردوسی» روستای اسفِشادِ شهرستان قاینات، دوشنبه 8 شهریور ماه سال جاری، همزمان با آخرین روز از هفته دولت با حضور مدیرکل مشارکتهای نهاد کتابخانه عمومی کشور، افتتاح شد.

مدیرکل مشارکتهای نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این مراسم گفت: اولویت نهاد کتابخانه ها، مناطق محروم و به ویژه روستاهاست و در این زمینه نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات را فراهم می کند.

محسنی با اشاره به اینکه معمولاً جذب نیرو در دستگاه های دولتی کار آسانی نیست، افزود: در حال حاضر جذب نیرو برای نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به خصوص در روستاها تسهیل شده و چنانچه مسئولان پای کار باشند، نهاد هم تمام تلاش خود را جهت راه اندازی کتابخانه خواهد کرد.

وی بیان کرد: ساخت کتابخانه و بهره برداری از آن در نهایت برای رسیدن به هدف غایی نهاد کتابخانه های عمومی کشور یعنی مطالعه مفید است تا افراد در رفتارشان تغییرات مثبت ایجاد شود.

وی کتابخانه سازی را به اندازه مدرسه سازی و ساخت مسجد دارای اهمیت خواند و با اشاره به تأسیس انجمن خیرین کتابخانه ساز در کشور گفت: باید خیرین را به سمت ساخت کتابخانه سوق داد.

محسنی ادامه داد: مطابق افق 1404 باید به ازای هر 100 نفر، 8 مترمربع فضای کتابخانه ای ایجاد شود که در حال حاضر این رقم 3 متر مربع می باشد و همچنین مطابق این چشم انداز، بایستی تا 9 سال آینده 35 درصد مردم عضو کتابخانه های عمومی شوند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: فرمانداری شهرستان قاینات در حوزه فرهنگ بسیار وقت و هزینه صرف کرده است و بیشترین سهم تملک و دارایی اداره کل کتابخانه ها در سطح استان مربوط به شهرستان قاینات است.

رضایی افزود: امروز شصت و هفتمین کتابخانه عمومی در استان خراسان جنوبی افتتاح شد که شانزدهمین کتابخانه روستایی استان و پانزدهمین کتابخانه عمومی شهرستان قاینات می باشد.

وی ادامه داد: کتابخانه عمومی فردوسیِ روستای اسفشاد به مساحت 200 و زیربنای حدود 140 مترمربع و 1500 جلد کتاب، با هزینه ای بالغ بر 380 میلیون ریال با همکاری دهیاری، تعمیر، تجهیز و راه اندازی شده است که از این مبلغ 310 میلیون ریال توسط اداره کل کتابخانه ها و 70 میلیون ریال از سوی دهیاری روستای اسفشاد هزینه شده است.

به گفته وی نیروی به کار گرفته شده در این کتابخانه، از دانش آموختگان رشته کتابداری است.

رضایی گفت: در حال حاضر 5 پروژه شامل دو کتابخانه روستایی و 3 کتابخانه شهری توسط اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در شهرستان قاینات در حال ساخت می باشد.

فرماندار شهرستان قاینات نیز در مراسم افتتاح کتابخانه عمومی فردوسی روستای اسفشاد، ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت مقام شامخ شهیدان رجایی و باهنر گفت: دولت تدبیر و امید، مصداق عملی دولت رجایی است و آن نظام مردم سالاری است.

دکتر کهن ترابی با اشاره به راه اندازی خانه فرهنگ در آینده ای نزدیک در شهرستان قاینات افزود: امیدواریم با راه اندازی این مکان، فرهنگ مطالعه،کتاب و کتابخوانی نیز بیش از پیش رواج یابد.

وی افزود: در سالهای اخیر به مدد شوراها و دهیاری ها شاهد یک تحول فرهنگی در بخش مرکزی بودیم که راه اندازی دو کتابخانه عمومی «خاتم الانبیایِ روستای محمدآباد علم» و «فردوسیِ روستای اسفشاد» شاهد این ادعاست.

وی تأکید کرد: چنانچه می خواهیم شاهد افتتاح پروژه هایی در آینده باشیم، بایستی قبل از کلنگ زنی ها از تخصیص اعتبار اطمینان حاصل کنیم.

 

افتتاح کتابخانه عمومی حضرت رقیه(س) روستای عامری دیلم، استان بوشهر

کتابخانه عمومی حضرت رقیه(س) روستای عامری دیلم که به همت اقدامات سخاوتمندانه خانواده دکتر لیراوی، بسیج سازندگی سپاه استان و موسسه علمی آموزشی قلم چی احداث، تکمیل و تجهیز شده بود به بهره برداری رسید.

سید علی هاشمی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بوشهر در آیین افتتاح این کتابخانه ضمن تبریک هفته دولت وگرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر از اقدام خیراندیشانه خانواده دکتر لیراوی، بسیج سازندگی و موسسه علمی آموزشی قلم چی تشکر کرد.

سیدعلی هاشمی گفت: این کتابخانه با ۲۳۰ متر زیربنا، دارای  دو سالن مطالعه خواهران و برادران، مخزن، بخش کودک و کافی نت در خدمت مردم شریف این روستا خواهد بود.

وی افزود: این کتابخانه ۲۱ مین کتابخانه روستایی و شصت و دومین کتابخانه عمومی استان بوشهر بشمار می رود.

وی در ادامه از اسماعیلی فرماندار دیلم در تامین اعتبار مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال جهت توسعه، تعمیر و تجهیز کتابخانه های شهرستان تشکر کرد.

 

هاشمی از شورای اسلامی و دهیاری روستای عامری جهت انجام ماموریت بهتر و بدون وقفه این کتابخانه خواستار همکاری شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: