کد خبر: 29635
تاریخ انتشار: جمعه, 13 مرداد 1396 - 14:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

​با گشایش تالار «هزارداستان» در کتابخانه و موزه ملی ملک

ایران، صاحب نخستین تالار موزه‌ای با موضوع «داستان‌سرایی در تاریخ» شد

منبع : لیزنا
با گشایش تالارهای «هزارداستان» و «تمبر» در کتابخانه و موزه ملی ملک، ایران در کنار دومین گنجینه تخصصی و بزرگ تمبر (پس ازموزه ارتباطات)، صاحب نخستین تالار موزه‌ای با موضوع «داستان‌سرایی در تاریخ» شد.
ایران، صاحب نخستین تالار موزه‌ای با موضوع «داستان‌سرایی در تاریخ» شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، تالارهای «هزارداستان» و «تمبر»، به عنوان برنامه محوری آیین باشکوه گرامی‌داشت میلاد امام رضا (ع) و اختتامیه نهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم در کتابخانه و موزه ملی، عصر پنج‌شنبه 12 مرداد ماه با حضور گروهی از شخصیت‌های فرهنگی، علمی و دانشگاهی گشایش یافت. گشایش تالارهای «هزارداستان» و «تمبر» در کتابخانه و موزه ملی ملک، نه تنها سرانه فضای استاندارد موزه‌ای در تهران افزایش داد، که، با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و استاندارد جهانی در زمینه تجهیزات، نور و طراحی و گرافیک موزه‌ای، فصلی نو در ساخت و پیدایش تالارهای موزه‌ای در ایران گشود. تالارهای «هزارداستان» و «تمبر» در کنار ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد و یگانه همچون «نخستین تالار موزه‌ای ایران با موضوع داستان‌سرایی در تاریخ»، و «مجهزترین و پیشرفته‌ترین تالار موزه‌ای تمبر کشور»، همچنین گنجینه‌ای از نسخه‌های کهن خطی در زمینه داستان، قصه و روایت در تاریخ ایران و گزیده‌ای جذاب از گنجینه بی‌همتای تمبرهای تاریخی گنجینه حاج حسین آقا ملک را پیش روی دوستداران فرهنگ و تاریخ این سرزمین گذارده‌اند. گردشگران و دیگر بازدیدکنندگان بدین‌ترتیب می‌توانند در فضاهای جذاب و جدید موزه‌ای به تماشای گوشه‌هایی دیگر از رنگین‌کمان تاریخ و تمدن این سرزمین دیرینه بنشینند.

هوشنگ مرادی کرمانی، داستان‌نویس؛ حسن ذوالفقاری، استاد دانشگاه در زبان و ادبیات فارسی؛ محمد جعفری قناتی، نویسنده؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری، کارشناس فقه و حقوق اسلامی و روزنامه‌نگار؛ جبرییل نوکنده، رییس موزه ملی ایران؛ احمد وکیلی، از فعالان برجسته حوزه تمبر و پنصرالله حدادیپ، تهران‌شناس و روزنامه‌نگار از جمله میهمانان این مراسم به شمار می‌آمدند.

 زائری و مرادی کرمانی در این میانه به مناسبت برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد امام رضا علیه‌السلام و گشایش تالارهای جدید موزه‌ای در این موقوفه آستان قدس رضوی سخنرانی کردند. سیدمحمدمجتبی حسینی، مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک نیز گزارشی درباره چگونگی گسترش فعالیت‌های فیزیکی و محتوایی کتابخانه‌ای و موزه‌ای در این گنجینه کهن، در سال‌های اخیر، به میهمانان آیین گرامی‌داشت ارایه داد.

دو کلیپ «حج تهیدستان» و «باد زانو می‌زند» نیز در این برنامه در منقبت جایگاه والای هشتمین پیشوای شیعیان به نمایش درآمد. منقبت‌خوانی و نقالی، زینت‌بخش آیین گرامی‌داشت میلاد امام رضا علیه‌السلام و مراسم گشایش تالارهای جدید موزه‌ای کتابخانه و موزه ملی ملک بود.

 

رونمایی از چهار کتاب «گنج ملک (2)» گزیده نفایس خطی و موزه‌ای کتابخانه و موزه ملی ملک، «باغ نظر» مجموعه مقالات نشست‌های زیبایی به مناسبت نمایشگاه زیبایی در این گنجینه، «سفرنامه یوهان اشترویس» و «سفرنامه‌های انگلیسی در ایران»، از دیگر برنامه‌های این آیین فرخنده به شمار می‌آمد که با حضور گروهی از دوستداران فرهنگ و تاریخ ایرانی- اسلامی برگزار شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: