کد خبر: 30815
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 12 مهر 1396 - 08:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در برنامه «پنجره ای رو به دانایی» مطرح شد

داستان باید مخاطب خود را شگفت زده کند

منبع : لیزنا
رفیع افتخار، نویسنده کودک و نوجوان در برنامه «پنجره ای رو به دانایی» گفت: داستان باید تعلیق داشته باید و مخاطب را هیجان رده کند. از این رو میل به خواندن داستان های ترسناک افزایش یافته است.
داستان باید مخاطب خود را شگفت زده کند

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه ۸ و فرهنگسرای گلستان؛ اولین نشست از سلسله برنامه های «پنجره ای رو به دانایی »، دهم مهرماه در کتابخانه فرزانگان و با هدف پاسداشت گویش ها ، آداب و رسوم، سنت ها، فرهنگ ایرانی و همچنین فرهنگ کتاب و کتابخوانی و مطالعه برگزار شد

رفیع افتخار، نویسنده کتاب کودک و نوجوان در ابتدای این برنامه به نکاتی که موجب خواندنی شدن یک داستان می شود اشاره و بیان کرد: یک داستان در درجه اول باید از عنصر تعلیق برخوردار باشد؛ یعنی باید مخاطب خود را دچار هیجان و شگفتی کند.

او با اشاره به فرق بین داستان و خاطره گفت: داستان بحران دارد ولی خاطره بحران ندارد؛ از سوی دیگر، هر داستان یک پیام اصلی یا یک پیام فرعی دارد.

افتخار در پاسخ به این که نوشتن داستان چه فایده ای دارد گفت: داستان نوشتن، تخیل و تفکر را توسعه می دهد و باعث پرورش عواطف می شود . داستان نویس ها آدم های عاطفی و با احساسی هستند و می دانند چگونه عواطف خود را پرورش دهند.

این نویسنده کودک و نوجوان گفت: اکثر آثار نویسندگان در فصل پاییز نوشته می شود چراکه با در آمیخته شدن رنگ ها و زیبایی های طبیعت، طبع نویسندگی و شاعرانگی انسان هم شکوفا می شود.

افتخار همچنین بیان کرد: داستان باید طوری باشد که خواننده را علاقه مند به ادامه خواندن یا شنیدن کند. همچنین نویسنده باید نوشته اش الهام بخش باشد تا بتواند اندیشه های خود را به خواننده منتقل کند.

به گفته این نویسنده کودک و نوجوان، هر داستان باید یک گره و یک اوج و همچنین نتیجه گیری داشته باشد باید خواننده را به خواندن وا دارد. از این روست که نوجوانان و بچه ها به داستان های ترسناک علاقه دارند چون هیجان دارند و بچه ها، وقتی آنها را می خوانند، دیگر به چیزی توجه ندارند .

افتخار، داستان های ترسناک را به دو دسته تقسیم و بیان کرد: این داستان ها، دو نوع هستند. یکی داستان هایی هستند که بیشتر با خرافات آمیخته اند یا داستان های پلیسی شبیه خانم مارپل هستند که موجب می شوند حتی با هوش ترین آدم هایروی زمین هم از این معادلات ذهنی استفاده کنند تا به نتایج اصلی داستان برسند .

 

به گفته او نویسندگان با هوش از تخیل، اطلاعات و مهارت های بسیاربالایی برخوردارند. افتخار همچنین گفت: اغلب این داستان های ترسناک به صورت مجموعه ای هستند و باعث می شوند که خواننده به دنبال کردن ادامه ماجرا علاقه مند شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: