کد خبر: 30962
تاریخ انتشار: سه شنبه, 18 مهر 1396 - 16:37

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

معرفی نشست‌های نقد داستان

لذت داستان را در فرهنگ‌سراهای تهران بچشید

منبع : لیزنا
 نشست‌های ویژه نقد و بررسی داستان در مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران میزبان شهروندان است.
لذت داستان را در فرهنگ‌سراهای تهران بچشید

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست‌ها و فعالیت‌های کانون‌های مرتبط با کتاب و به طور ویژه ادبیات داستانی یکی از عمده‌ترین برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری به عنوان یکی از متولیان فرهنگی شهر تهران است. در این مطلب نگاهی به باسابقه‌ترین برنامه‌های حوزه کتابخوانی و داستان در فرهنگ‌سراها انداخته‌ایم، برنامه‌هایی که سال‌ها از آغازشان می‌گذرد و به خوبی تثبیت شده‌اند.

ترنم قلم در گلستان

سلسله نشست‌های ادبی «ترنم قلم» به نقد و بررسی کتاب اختصاص دارد و تا کنون بیش از ۵۵ نشست از این برنامه در کتابخانه فرهنگ‌سرای گلستان برگزار شده است. محمدرضا گودرزی، نویسنده و منتقد ادبی در این نشست‌ها به نقد کتاب می‌پردازد و علاوه بر او، نویسنده کتاب و یک منتقد مهمان نیز حضور خواهند داشت. در «ترنم قلم» آثار نویسندگانی مانند محمدرضا بایرامی، آیت دولتشاه، منیژه آرمین، سید مهدی شجاعی و... نقد شده است و برای شرکت در این نشست‌ها می‌توانید به فرهنگ‌سرای گلستان به نشانی نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان مراجعه کنید.

با هم بخوانیم فردوس

فرهنگ‌سرای فردوس با برگزاری محفل ادبی «با هم بخوانیم»، امکانی برای معرفی و نقد و بررسی کتاب‌های داستانی ایجاد کرده است. یکی از ویژگی‌های مهم این نشست‌ها توجه به داستان‌های خارجی است و تا به حال آثاری از آنتوان چخوف، ویرجینیا ولف، ادگار آلن پو و... نقد و بررسی شده‌اند. جعفر توزنده جانی، نویسنده و منتقد ادبی‌ای است که نقد را انجام می‌دهد و برای حضور در این برنامه‌ها می‌توانید به فرهنگ‌سرای فردوس به نشانی فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بعد از تقاطع شهید سلیمی جهرمی مراجعه کنید.

فرهنگ‌سرای رسانه

نشست‌های زرین قلم هم به رونمایی و هم به نقد و بررسی کتاب می‌پردازد و قدمت به نسبت زیادی دارد. «زرین قلم» تا به حال حدود ۸۰ بار در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شده و میزبان نویسندگان و کتاب‌های پرشماری بوده است. نقد و بررسی کتاب در بیشتر نشست‌ها به عهده فرحناز علیزاده است و البته چهره‌های فرهنگی دیگری نیز به عنوان منتقد حضور دارند. چندی پیش کتاب جدید سید مهدی شجاعی با عنوان «آن است شیوه حکومت» در برنامه «زرین قلم» رونمایی شد.

برنامه «کتابخوانی دسته‌جمعی نوجوانان» دیگر نشست کتابخوانی فرهنگ‌سرای رسانه است که با حضور رضوان خرمیان، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان برگزار می‌شود. در هر نوبت از این نشست، کتابی برای مطالعه به نوجوانان پیشنهاد می‌شود و در نوبت بعد با حضور نویسنده یا مترجم اثر بررسی می‌شود.

فرهنگ‌سرای رسانه در خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا واقع است.

اندیشه‌نگاری فرهنگ‌سرای اندیشه

نشست «اندیشه و قلم» به اندیشه‌نگاری رمان‌ها و داستان‌های کوتاه برتر و خارجی می‌پردازد. امیرعلی نجومیان، نویسنده، نظریه‌پرداز و مترجمی است که تحلیل و بررسی کتاب را بر عهده دارد و با رویکردی ادبی و فلسفی از جزئیات داستان‌ها پرده بر می‌دارد. هاروکی موراکامی، پل استر، فردریش دورنمات، اومبرتو اکو و ... نویسنده‌های صاحب نامی هستند که آثارشان در «اندیشه و قلم» بررسی می‌شود.

«راویان اندیشه» نیز مدت زیادی است که در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار می‌شود و تا کنون در حدود ۱۰۰ نشست داشته است. ویژگی این برنامه تنوع در گونه‌های مختلف ادبی است و از نقد مجموعه شعر و رمان در آن وجود دارد تا بررسی فلسفه سیاسی و نقد جهان داستانی یک نویسنده. شیوا مقانلو، حسین پاینده، قاسمعلی فراست، صادق کرمیار، اسماعیل امینی و... تا کنون به عنوان کارشناس در «راویان اندیشه» حضور داشته‌اند.

برای شرکت در این نشست‌ها می‌توانید به فرهنگ‌سرای اندیشه به نشانی خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه مراجعه کنید.

ایستگاه داستان فرهنگ‌سرای سرو

«ایستگاه داستان» فرهنگ‌سرای سرو علاوه بر کتابخوانی، به آموزش داستان‌نویسی هم می‌پردازد. در هر نشست «ایستگاه داستان»، شرکت‌کنندگان در نشست که داستان نویسان جوان هستند، داستان‌های خود را می‌خوانند تا کارشناس برنامه و دیگر حاضران آن را نقد و بررسی کنند. پس از آن نویسنده و کارشناس حاضر در برنامه، داستان خود را برای بقیه می‌خواند. برای حضور در این نشست‌ها که تازه آغاز به کار کرده، می‌توانید به فرهنگ‌سرای سرو به نشانی خیابان ولی‌عصر (عج)، ضلع شمالی بوستان ساعی، کوچه ساعی دوم مراجعه کنید.

فرهنگ‌سرای ارسباران

 

یکی از برنامه‌هایی که به نقد و بررسی داستان اختصاص دارد، «در قلمرو داستان» است که تا کنون بیش از ۳۰ نشست از آن در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شده است. محمدرضا گودرزی، نویسنده و منتقد ادبی، به عنوان کارشناس در این برنامه حضور دارد و هر ماه یکی از داستان‌های برجسته خارجی یا داخلی را بررسی می‌کند. ویلیام فاکنر، سام شپرد، ایتالو کالوینو، پاتریک مودیانو و... نویسنده‌هایی هستند که تا کنون داستانشان به نقد گذاشته شده است. فرهنگ‌سرای ارسباران در سیدخندان، خیابان جلفا قرار دارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: