کد خبر: 31003
تاریخ انتشار: جمعه, 21 مهر 1396 - 19:44

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست تخصصی کتاب‌خوان شعر و ادبیات در خوزستان برگزار شد

منبع : لیزنا
  سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در نشست تخصصی کتاب‌خوان شعر و ادبیات استان گفت: تلفیق شعر و ادبیات با کتاب و کتابخوانی به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین موضوعات خواندن، می‌تواند افراد زیادی را به کتابخانه‌های عمومی جذب کند.
 نشست تخصصی کتاب‌خوان شعر و ادبیات در خوزستان برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، نشست تخصصی کتاب‌خوان شعر و ادبیات با حضور منصور کوهی رستمی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان و جمعی از شعرا، نویسندگان، کتابداران و اعضاء کتابخانه‌های عمومی در کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، ضمن تسلیت ایام سوگواری در خصوص این نشست گفت: رشد فرهنگ هر جامعه با میزان مطالعه و علاقه‌مندی آن‌ به حوزه کتاب ارتباط مستقیم دارد؛ این ارتباط می‌بایست باظرافت‌هایی جذاب به مردم معرفی شود تا در کنار نیاز به مطالعه، علاقه به کتاب نیز به وجود آید و بهره‌گیری از ظرفیت‌ شعر و شاعران یکی از روش‌های ایجاد جذابیت مطالعه در جامعه امروز است.

رستمی ادامه داد: اثرگذاری شخصیت‌های برجسته مانند شاعران و نویسندگان و استفاده از ابزارهای هنری و ادبی با محوریت کتاب و کتابخوانی می‌تواند دست‌مایه اتفاقات مؤثری در این حوزه پراهمیت باشد و ارائه الگوهایی تأثیرگذار مانند حافظ و سعدی از قرون گذشته و قیصر امین پور، احمد محمود، عباس حزباوی از زمان معاصر، زمینه را برای مشارکت بیشتر مردم در حوزه ادبیات داستانی و شعر فراهم می‌کند.

وی افزود: استقبال اعضاء کتابخانه از آثار ادبی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را برای برنامه‌ریزی‌ مدون و مستمر درجهت ترویج فرهنگ کتابخوانی، تشویق می‌کند و تلفیق شعر و ادبیات با کتاب و کتابخوانی به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین موضوعات خواندن می‌تواند افراد زیادی را به کتابخانه‌ها جذب کند.

در ادامه این نشست، هفت عنوان کتاب در حوزه ادبیات و شعر با حضور شعرای ملی و استانی به اشتراک گذاشته شد که به بخشی از آن اشاره می‌شود؛

«اشاره» اثر مرتضی حیدری آل کثیر/ معرفی توسط دکتر فاطمه شکر دست

این کتاب مجموعه شعری، متشکل از ۶۰ غزل است که توسط انتشارات فصل پنجم به چاپ رسیده است. شاعر این اثر کوشیده زبان را از «طبق معمول‌ها» رهایی بخشد و با «رستاخیز کلمات» جانی تازه به آن ببخشد. حرکت به سمت نوآوری، سلامت زبان، هنجار گریزی و آشنایی‌زدایی، نزدیک شدن به زبان محاوره و خلق ترکیب‌های نو از ویژگی‌های زبانی شعر حیدری آل کثیر است. انواع استعاره و تشبیه و کنایه در شعر او نیاز به جستجو ندارد و بر هر بیتی که دست بگذارید یک تصویر قوی بدیع و دلنشین می‌یابید.

«دری که بازمانده است» اثر حامد صافی توسط/ معرفی توسط ستاره عرفانی

این کتاب آخرین مجموعه شعر دکتر صافی است که توسط انتشارات صریر به چاپ رسیده است. بیان مهم‌ترین و به‌روزترین حوادث ملی، تاریخی و اعتقادی جامعه ما از بهترین دلایل برتری این کتاب ازنظر جایگاه و ارزش موضوعی و محتوایی در میان کتاب‌های مشابه است.

شیوه قرار گرفتن اشعار بر اساس توالی زمانی و موضوعی مشخص و منسجم است. از ویژگی‌های مهم شعر دکتر صافی، حضور انسان امروز و تجربه هایش در شعر وی است که زمان و مکان زیست شاعر را، مشخص می‌کند. استفاده از واژگان و انتخاب اصطلاحات مخصوص شعر جنگ و دفاع مقدس و کاربرد جغرافیای جنگ در زبان و ترکیب‌سازی‌های تازه نیز از دیگر ویژگی‌های این اثر به‌شمار می‌آید.

«سفرنامه با صاد» اثر سید مهدی موسوی/ معرفی توسط سید علیرضا شفیعی

سفرنامه با صاد شامل ۴۰ شعر نیمایی با موضوع سفر اربعین است و به صبر حضرت زینب (س) اشاره دارد. وجه‌تسمیه این کتاب، حرف صاد است که در آیه اول سوره مریم آمده و بنابر روایات، حرف رمزی از کلمه «صبر» است. نگاه جامع شاعر به مقوله سفر اربعین از تمایزات این کتاب و معلول طبیعی وحدت موضوع است که شاعر را ملزم می‌کند تا ذره‌بین به دست گیرد و تحت عنوان «سفر اربعین» به مفاهیم متنوعی بپردازد. روضه، حماسه، عرفان، حالات فردی زائر و اربعین دهه ۹۰ با همه مختصاتش از موضوعاتی این کتاب است.

«کتاب» اثر فاضل نظری/ معرفی توسط مرتضی حیدری آل کثیر

با نگاهی گذرا به مجموعه شعرهای فاضل می‌توان دریافت که او از نگاه سنتی به جهان تبعیت می‌کند، البته در کنار این نگاه، نوعی خلاقیت و تعادل نیز در شعر فاضل به چشم می‌خورد؛ او در همین قالب سنتی مبدع و مضمون‌آفرین است. آثار این شاعر ازنظر مضمون‌سازی به آثار شاعران سبک هندی به‌ویژه صائب شبیه است. صور خیال و آرایه‌های ادبی در شعر او به‌وفور دیده می‌شود. شعرش مردم‌گراست و این برجستگی از مهم‌ترین دلایل مقبولیت شعر او به شمار می‌رود.

«بوطیقای کلاسیک» اثر دکتر سید مهدی زرگانی/ معرفی توسط دکتر حامد صافی

از ویژگی شاخص کتاب، تازه بودن موضوع پژوهش و زبان نگارش کتاب است که علمی و ساده می‌نماید. نویسنده در این اثر با دیدگاهی خاص به بررسی تحلیلی و انتقادی نظریه شعر در منابع فلسفی شرق، عربی و ایرانی می‌پردازد. ارائه ‌نقد نظری درباره شعر از جالب‌ترین بخش‌های این اثر به‌شمار می‌آید و تألیف این کتاب براساس منابع پرتعداد فلسفی و کلامی از دیگر موضوعات قابل توجه آن است.

کتاب در یازده فصل با عناوین «رویکردهای چهارگانه»، «محاکات»، «جوهره شعر»، «تخیل، فرآیند قوام‌بخش»، «موسیقی، رکن دو»، «زبان مجازی، شناسنامه شعر»، «شعر، الهام یا صناعات؟»، «نسبت شعر با صدق و کذب»، «کارکردهای مدنی شعر»، «ساختار «قصیده»، «نماینده شعر رسمی کلاسیک»، «ژانرهای یونانی در منابع اسلامی»، «بوطیقا در بوته نقد» به موضوعات موردنظر خود می‌پردازد. کتاب «بوطیقای کلاسیک» را انتشارات سخن منتشر کرده است.

«از کتیبه جنوب» اثر دکتر علی یاری/ معرفی توسط دکتر داود رضا کاظمی

این کتاب پژوهشی در شعر معاصر خوزستان و حاصل پنج سال تحقیق مداوم نویسنده از سال ۱۳۳۰ خورشیدی تا میانه دهه ۸۰ است. «از کتیبه جنوب» در شش فصل به جریان‌شناسی شعر معاصر خوزستان اختصاص دارد و دریچه‌ای برای نگاه کردن به چشم‌انداز شعر امروز خوزستان است.

«مرز ما عشق است» اثر سید محمدمهدی شفیعی/ معرفی توسط میلاد عرفان پور

«مرز ما عشق است» کتابی در منظومه ادبیات انقلاب اسلامی است؛ چراکه کتاب زندگی است و موضوعات متنوعی از عشق به همسر تا شهادت دربر می‌گیرد. این اثر اولین کتاب منتشرشده‌ از این شاعر جوان است و دارای تنوع وزنی بالایی بوده که نشان‌دهنده تسلط زیاد او بر فن و هنر شعر است. محتوای این کتاب نمایانگر  ظهور و بروز یکی از رویش‌های ناب انقلاب در زمینه ادبیات و شعر به‌شمار می‌آید.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: