از کتاب «فرهنگ افسانه های مردم استهبان» در استان فارس رونمایی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی اداره کل کتابخانه های عمومی فارس، در مراسم رونمایی از کتاب هفت جلدی «فرهنگ افسانه های مردم استهبان»  که با حضور سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی فارس، فرماندار شهرستان استهبان و جمعی از مسئولان و ادب دوستان شهرستان استهبان برگزار شد، از سال ها فعالیت ادبی محمدرضا آل ابراهیم نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه شهرستان استهبان تقدیر و از این کتاب رونمایی شد.

آل ابراهیم از جمله چهره های ماندگار فارس است

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس در این دیدار با اشاره به ارزش فعالیت های ادبی محمدرضا آل ابراهیم، عنوان کرد: در تاریخ ادبیات جهان نقش برادران گریم نقشی چشمگیر و جهانی است و وقتی ما به اطراف خود نگاه می کنیم بزرگانی می بینیم که در زمینه حفظ آثار ادبی به ویژه ادب عامه ایران کارهای سترگی کردند و نقشی بی بدیل دارند که محمدرضا آل ابراهیم و برادران فقیری از جمله این افراد هستند.

روح الله منوچهری با تصریح اینکه آل ابراهیم چهره شناخته شده ملی و باعث افخار استان فارس است، افزود:  باید قدردان کسانی که عمر خود را در راه ثبت فرهنگ، ادبیات و هنر این مملکت گذاشته اند باشیم و چه خوب است که بزرگداشت این مفاخر در زمان حیات آن ها برگزار شود؛ به همین دلیل است که امروز در روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار برای پاسداشت این بزرگ مرد استهباناتی گردهم آمده ایم.

ترویج فرهنگ کتابخوانی از خانه های ما رقم می خورد

فرماندار شهرستان استهبان نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه آل ابراهیم افتخاری برای مردم استهبان است، یادآور شد: محمدرضا آل ابراهیم همه زندگی خود را وقف  پاسداشت فرهنگ مردم استهبان و حفظ و شناساندن آن به مردم کشور کرده است.

مهدی شرفی با بیان اینکه ترویج فرهنگ کتابخوانی از خانه های ما رقم می خورد، خانواده و آموزش و پرورش را دو رکن اصلی ترویج کتاب خوانی دانست و گفت: کشورهایی که در جهت ترویج فرهنگ مطالعه تلاش بیشتری می کنند پیشرفت چشمگیرتری دارند و ما اگر می خواهیم ایرانی آبادتر داشته باشیم باید کتاب خوانی را ترویج کنیم.

وی با تصریح اینکه فضای مجازی یک فرصت برای ترویج کتابخوانی است، یادآور شد: فضای مجازی یک فرصت است اما در حال حاضر بیشتر خودر ا به صورت تهدید نشان می دهد. نیاز ایت که از تمامی رسانه برای ترویج امر کتاب و کتاب خوانی استفاده کرد.

قصه های پیرزن ها و پیرمردها را جمع کنید

محمدرضا آل ابراهیم نیز در ادامه این دیدار با بیان اینکه میراث گرانبهای مردم باید ثبت شود، عنوان کرد: افسانه ها در واقع سمبل فرهنگ و مقاومت هزارساله مردم این سرزمین است  که به صورت شفاهی در ذهن کهن سالان مانده است و همچون آثار باستانی، اهمیت و قدمت دارد. خواهش من این است که قصه های پراهمیت مردم را جمع آوری و ثبت کنید.

آل ابراهیم در ادامه با اشاره به کتاب «فرهنگ افسانه های مردم استهبان» ، عنوان کرد: این کتاب شامل 604 قصه مردم استهبان است که گردآوری آن ها از سال 1342 تا 1394 انجام شده است.

این پژوهشگر فرهنگ عامه همچنین به شیوه گردآوری این قصه ها اشاره کرد و گفت: از کودکان و دانش آموزان خواستیم که قصه های  پدربزرگ و مادربزرگ های خود را یادداشت کرده و نمره و جایزه بگیرند. بر این اساس بیشتر این داستان ها به این صورت و از زبان افراد کهن سال این شهرستان روایت شده است.

آل ابراهیم با تأکید بر اینکه مهم ترین نکته در نوشتن این کتاب حفظ امانتداری است، افزود: تمامی قصه ها با ذکر نام گوینده و راوی و با حفظ امانتداری آورده شده است و تنها چند قصه در این کتاب است که نام گوینده ندارد. این در حالی است که 10 قصه از این کتاب نیز در کتاب مرجع «فرهنگ افسانه های مردم ایران» نوشته علی اشرف درویشیان با ذکر نام گوینده به ثبت رسیده است.

 

گفتنی است کتاب 7 جلدی «فرهنگ افسانه های مردم استهبان» پژوهشی در فرهنگ عامه و اثری فولکلور در حوزه ادبیات شفاهی مردم استهبان است که به همت انتشارات ستهبان به چاپ رسیده است.