نشست کتاب‌خوان فرماندهان سپاه قدس گيلان برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، نشست کتاب‌خوان فرماندهان سپاه قدس با حضور سردار محمد عبدالله‌پور، فرمانده سپاه قدس استان گیلان؛ هادی نوری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان؛ کامران مهدی‌پور، معاون فرهنگی سپاه قدس گیلان و جمعی از فرماندهان سپاه استان، مسئولین، روسا و کتابداران کتابخانه‌های عمومی و اصحاب رسانه، چهارشنبه ۱۸ بهمن‌ماه در سالن صالحین سپاه قدس گیلان برگزار شد.

محمد عبدالله‌پور، فرمانده سپاه قدس استان گیلان در این نشست گفت: اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه از نیازهای اساسی انقلاب است که موجب رشد و توسعه اندیشه ارزشمند این حادثه بزرگ تاریخی می‌شود.

عبدالله‌پور با اشاره به موضوع کتاب و توجه به این مقوله فرهنگی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سپاه افزود: سپاه به‌دلیل وظیفه خطیرش در پاسداری از انقلاب و آرمان‌های امام راحل (ره) در مورد آمارهای پایین مطالعه در کشور نگران است.

وی با اشاره به فعالیت‌های سپاه قدس گیلان در ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: در دو سال اخیر با گروه‌های مردمی نشست‌های گوناگونی برگزار کرده‌ایم تا بتوانیم با عزمی جهادی، در حوزه ترویج فرهنگ کتاب در جامعه تحول ایجاد کنیم.

فرمانده سپاه قدس گیلان با معرفی کتاب منتخب خود، گفت: «انقلاب اسلامی، زمینه‌ها و پیامدها» نوشته منوچهر محمدی از کتاب‌های مفیدی است که می‌تواند به‌خوبی سیر اتفاقات و عوامل پیروزی و رمز بقای انقلاب را به مخاطب خود انتقال دهد.

عبدالله‌پور با اشاره به رمز پایداری و استواری ارزش‌های انقلاب در طول زمان گفت: برای ادامه مسیر پرشتاب انقلاب اسلامی در جهان، باید به تولید علم توجهی ویژه شود و یقیناً تولید علم بدون گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی میسر نمی‌شود.

فرمانده سپاه قدس گیلان با اشاره به ظرفیت بالای سپاه در زمینه‌های مختلف، گفت: سپاه پاسداران برای اقدام مؤثر در حوزه اعتلای و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور و استان گیلان و همکاری سازنده با سازمان‌های و نهادهای مربوط اعلام آمادگی می‌کند.

وی با تأکید بر ضرورت هم‌اندیشی معاونت فرهنگی سپاه و اداره کل کتابخانه‌های گیلان افزود: اگر خواهان تأثیرگذاری بر مردم و اعتلای فرهنگ و تمدن اسلامی در ابعاد مختلف هستیم باید با فعالیت‌ مستمر در حوزه کتاب نسبت به اجرای برنامه‌های مؤثر در این زمینه اقدام کنیم.

فرمانده سپاه قدس استان گیلان با اشاره به توطئه‌های آمریکا و امپریالیسم عنوان کرد: نظام سلطه و در رأس آن آمریکا و دول اروپایی درصدد وارد آوردن خسارت و آسیب‌های جدی به پیکره انقلاب اسلامی هستند و می‌خواهند در اردوگاه سلطه و ستیزه، ایران اسلامی را به نابودی بکشانند.

انقلاب اسلامی ایران مانند قیام عاشورا به زمان و مکان خاصی تعلق ندارد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان نیز در این نشست با اشاره به زوایای مختلف انقلاب اسلامی و پیروزی آن گفت: برای شناخت بهتر و ریشه‌ای انقلابی با چنین عظمت و بزرگی، باید به کنکاش در زوایای آشکار و پنهان آن اهتمام ویژه‌ای داشت و کتاب به‌عنوان یک ابزار فرهنگی قدرتمند می‌تواند کمک شایانی در این راه باشد.

نوری با اشاره به کتاب زمانی بین زمانها، اثر لیلی عشقی «از محققان غربی» در تحلیل و بررسی انقلاب اسلامی گفت: نظریات این محقق غربی در این کتاب، مربوط به قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران است. نگارنده در این کتاب معتقد است انقلاب‌ها به‌هیچ‌عنوان ساخته‌شدنی نیستند، بلکه به‌عنوان یک پدیده خاص اتفاق می‌افتند و محصول فرآیندهای اجتماعی و اقتصادی هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اشاره به حضور همه اقشار جامعه در انقلاب اسلامی افزود: این نویسنده و محقق غربی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، نظریات خود در این کتاب را که مورد تأیید دانشمندان علوم اجتماعی دنیا بود به‌طورکلی تغییر داد.

نوری بابیان نقش مهم اندیشه، فرهنگ و مذهب در ایجاد انقلاب اسلامی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) نشان داد به‌عنوان یک حرکت جهانی قدرتمند و یک الگوی جاودان برای نوع بشر مطرح است و مانند قیام عاشورا متعلق به زمان و مکان خاصی نیست.

کتابی با ارائه مستندات تاریخی از انقلاب

حسین مصطفی‌پور، فرمانده سپاه ناحیه مرکزی شهرستان رشت نیز در این نشست ضمن معرفی کتاب منتخب خود گفت: «ایران، دیروز، امروز، فردا» نوشته محسن نصری است که باهدف معرفی انقلاب اسلامی و بررسی ریشه‌ها و زمینه‌های وقوع آن نوشته شده است.

مصطفی‌پور با تأکید بر انتقال حماسه‌ها و آموزه‌های انقلاب اسلامی به نسل جوان گفت: امروزه دشمن با ترفندی جدید به دنبال ایجاد تشکیک در واقعیات مسلم است و قصد دارد با این ترفند مردم را از همراهی با آرمان‌های امام منصرف کرده و شک و دودلی ایجاد کند.

وی با اشاره به ارائه مستندات تاریخی انقلاب در ۶ فصل این کتاب، افزود: بررسی شرایط قبل از پیروزی انقلاب، بعد از به پیروزی رسیدن قیام امام خمینی (ره) و معرفی دستاوردهای ارزشمند این حرکت عظیم از موضوعاتی است که نویسنده در این کتاب به آن اشاره‌کرده است.

ایجاد تغییر در مسیر اندیشه‌های مردم و انقلاب از مسائل موردتوجه دشمنان است

حجت‌الاسلام رجبعلی بابایی، مسئول بسیج طلاب سپاه قدس گیلان نیز در این نشست ضمن معرفی «نهضت‌های صدساله اخیر» گفت: این کتاب نوشته استاد شهید مرتضی مطهری بوده و شامل شرح سخنرانی‌های این استاد شهید در مراسم و محافل مختلف در ۱۴ فصل است.

حجت‌الاسلام بابایی درباره بخش‌های مختلف این کتاب گفت: بررسی ماهیت و اهداف نهضت‌ها، انواع آسیب‌های موجود در تحول نهضت‌های انقلاب و نقش رهبری در پیشبرد و پیروزی انقلاب‌ها از موضوعات این کتاب است.

وی با استناد به این کتاب در مورد اندیشه دشمنان و سعی در تغییر اندیشه‌های انقلاب تصریح کرد: ایجاد تغییر در مسیر اندیشه‌های مردم و انقلاب از مسائل موردتوجه دشمنان در همه دوره‌های تاریخی است.

تعمیق در اندیشه‌های نویسنده، مسیر زندگی افراد را تغییر می‌دهد

جمشید اصحابی، فرمانده سپاه ناحیه شهرستان بندرانزلی نیز در این نشست فرهنگی گفت کرد: مطالعه کتاب و تعمیق در اندیشه‌های نویسنده، قادر است مسیر زندگی افراد را تغییر داده و مخاطب را در معرض ایجاد اتفاقات بسیار بزرگی در طول زندگی‌اش قرار دهد.

سرهنگ اصحابی با معرفی کتاب منتخب خود گفت: «صخره سخت» نوشته محمدحسن روزی‌طلب از کتاب‌هایی است که با همکاری مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۲ منتشر شده است.

وی با تأکید بر اینکه «باید با نسل جوان با زبان خودش سخن گفت» عنوان کرد: حفظ امنیت انقلاب در مسیر حرکتش از دغدغه‌های انقلاب اسلامی است که در این کتاب بررسی‌شده است.

بررسی نقش مخرب نفوذ در نابودی قیام‌ها

علی‌اکبر قاسمی، فرمانده سپاه ناحیه شهرستان رضوانشهر نیز در این نشست ضمن معرفی کتاب منتخب خود، گفت: «جریان شناسی نفوذ در انقلاب‌ها» نوشته علی سعیدی شاهرودی است که مطالعه آن با توجه به تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در مورد نفوذ و عوامل ایجاد آن، بسیار خواندنی است.

قاسمی بابیان اینکه «عوامل نفوذی، موریانه‌وار قصد سست کردن پایه‌های انقلاب را دارند» افزود: این کتاب ارزشمند در ۱۴۰ صفحه سعی کرده است با معرفی افراد نفوذی در انقلاب‌های تاریخ بشر؛ از انقلاب نوح تا انقلاب اسلامی؛ نقش مخرب نفوذ در نابودی قیام‌ها را بررسی کند.

رهبری، ایدئولوژی و مردم سه رکن اساسی و مهم انقلاب اسلامی است

حمید یحیی‌پور فرمانده سپاه شهر خمام نیز در این نشست با معرفی کتاب منتخب خود، گفت: «سیمای خوبان» اثر مهدی صادقی خمامی از جانبازان و ایثارگران ۷۰ درصد دفاع مقدس است و به ارائه آثار جمع‌آوری شده از شهدای منطقه خمام پرداخته است.

یحیی‌پور با اشاره به ۱۷۲ شهید منطقه خمام گفت: رهبری، ایدئولوژی و مردم سه رکن اساسی و مهم انقلاب اسلامی است که در این کتاب به بررسی زوایای مختلف آن با ارائه اسناد معتبر اقدام شده است.

گفتنی است، اهدای لوح یادبود به فرماندهان ارائه کننده کتاب سپاه قدس استان گیلان از سوی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، بخش پایانی این نشست بود.