کد خبر: 33235
تاریخ انتشار: سه شنبه, 24 بهمن 1396 - 14:27

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در نشست‌ کتابخوان مطالعات فضای مجازی مطرح شد

در حوزه سیاستگذاری مجازی باید نگاه خردمندانه و راهبردی داشته باشیم

منبع : لیزنا
دومین نشست از سلسله نشست‌های کتابخوان تخصصی مطالعات فضای مجازی با موضوع معرفی کتاب‌های حوزه «مهارت‌های مجازی» برگزار شد.
در حوزه سیاستگذاری مجازی باید نگاه خردمندانه و راهبردی داشته باشیم

به گزارش خبرنگار لیزنا، دومین نشست از سلسله نشست‌های کتابخوان تخصصی فضای مجازی توسط مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکرای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور امروز (سه‌شنبه، 24 بهمن ماه) در کانون اندیشه جوان برگزار شد.

موضوع این نشست «مهارت‌های مجازی» بود.

در این نشست سید امیرحسین مکبری، مشاور پژوهشگاه فضای مجازی، علی‌اصغر قائمی‌نیا، مدرس اقتصاد دانشگاه تهران و حسین سلیمانی، مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه به معرفی کتاب‌های مربوط به این حوزه پرداختند.

اولین سخنران این جلسه سید امیرحسین مکبری بود که دو کتاب «دستینه وب» و «حقیقت مجازی» را برای حاضرین معرفی کرد. وی با بیان اینکه مهم‌ترین راهبرد نظام جمهوری اسلامی ایران در برخورد با فضای مجازی راهبردی خردمندانه و ارتقای سطح سواد مجازی است، گفت: ما در این زمینه با چالش‌ها و موقعیت‌هایی مواجه هستیم که باید آنها را شناسایی کنیم و از ابزارهای فضای مجازی استفاده کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه کشورهای غربی سفره‌دار این حوزه هستند، این زمین بازی، متعلق به ما نیست و ما می‌بایست به همین منظور تصمیمات درستی را اتخاذ کنیم. در کشورهای بلوک شرق مانند چین و روسه نیز بر توسعه راهبردی و ارتقای سواد رسانه‌ای تاکید شده است.

مکبری فضای مجازی را محیطی خواند که نه شر مطلق است و نه خیر مطلق. وی همچنین واقعیت فضای مجازی را غیرقابل انکار توصیف کرد. مکبری تاکید کرد: سیاست‌های مسدودسازی و محدودسازی دیگر جوابگو نیست.

مشاور پژوهشگاه فضای مجازی ادامه داد: فضای مجازی مرزهای تاریخی، جغرافیایی و ژئوپولتیک را درنودردیده و امروز فرهنگ‌ها به هم از همیشه نزدیکتر شده‌اند.

وی سپس درباره کتاب حقیقت مجازی توضیح داد: روح حاکم بر این کتاب مواجهه خردمندانه است و مخاطب اصلی آن مقلدان دینی است که می‌خواهند در فضای مجازی به فعالیت بپردازند. هدف کتاب شناساندن چالش‌ها و فرصت‌های فضای مجازی به مقلدان دینی است.

مکبری چارچوب مفهومی کتاب را بر اساس طرح سواد رسانه‌ای یونسکو عنوان کرد که به استفاده انتقادی و خردمندان از فضای مجازی تاکید دارد.

وی همچنین کتاب «دستینه وب» را برای حاضرین معرفی کرد. مکبری درباره این کتاب گفت: این کتاب برای کسانی که می‌خواهند در زمینه مجازی به توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری فعالیت کنند و افسران فضای مجازی نام دارند تهیه شده است.

سخنران دیگر این جلسه علی‌اصقر قائمی‌نیا، مدرس اقتصاد دانشگاه تهران بود. وی کتاب دو کتاب «کارآفرینی در بستر فن‌آوری اطلاعات و «استفاده از فیلم و ویدئوی دیجیتال» را معرفی کرد. وی درباره افزایش کتاب‌های این حوزه گفت: مقدار زیادی کتاب در زمینه فضای مجازی کار می‌شود که بیشتر به دلیل هیجان زدگی است و این کتاب‌ها نیاز به پالایش دارند. خیلی از کتاب‌ها در زمینه کسب و کار در فضای مجازی نتوانستند تفکیک درستی از کسب و کار سنتی و مجازی انجام دهند.

وی مزیت اصلی این کتاب را تالیفی بودن آن دانست. در این کتاب گردآوری مناسبی از منابع صورت گرفته است. این کتاب می‌تواند مقدمه خوبی برای کسب و کار مجازی باشد. نشرها و استارت‌آپ‌های آی تی در چند سال اخیر قارچ‌گونه رشد کرده‌اند و ما شاهد یک بی‌نظمی در آینده خواهیم بود. دلیل اصلی این رشد هم پایین بودن سرمایه لازم برای شروع این کسب و کارهاست.

قائمی‌نیا همچنین درباره کتاب «استفاده از فیلم و ویدئوی دیجیتال» گفت: این کتاب درباره استفاده از ویدئو برای آموزش است. ما شاهد این هستیم که در مراکز آموزشی ویدئو و تصویر جایگزین اساتید شده‌اند. این کتاب می‌تواند به ما کمک کند متوجه شویم چگونه از فیلم و ویدئو برای آمزوش به درستی استفاده کنیم.

آخرین سخنران این جلسه حسین سلیمانی بود. وی به معرفی کتاب «تبلیغ مجازی» پرداخت. سلیمانی گفت: فضای مجازی به این صورت نیست که تنها اطلاعاتی را در صفح مجازی قرار دهید، بلکه ما در فضای مجازی زیست می‌کنیم و مخاطب به دنبال زییست مجازی یک فرد است. به همین دلیل پایگاه‌های شخصی و نهادها با هم فرق می‌کنند. در این کتاب که برای کسانی که اطلاعات کافی از فضای مجازی ندارند، تهیه شده است، مباحث استفاده و تبلیغ در فضای مجازی آموزش داده می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: