کد خبر: 33307
تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 بهمن 1396 - 14:47

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست کتاب‌خوان ویژه طلاب و روحانیون در آذربایجان شرقی برگزار شد

منبع : لیزنا
نشست کتاب‌خوان ویژه طلاب و روحانیون با محوریت معرفی کتاب هایی درباره زندگانی و شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی برگزار شد.
نشست کتاب‌خوان ویژه طلاب و روحانیون در آذربایجان شرقی برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی، نشست کتاب‌خوان ویژه طلاب و روحانیون با محوریت معرفی کتابهایی درباره زندگانی و شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی با همکاری جامعه المصطفی العالمیه و موسسه میراث شیعه تبریز و معرفی 7 کتاب از سیره حضرت فاطمه (س) در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی برگزار شد.

 

روزهای فاطمه(س)

سیدکاظم زعفرانچیلر با معرفی کتاب «روزهای فاطمه(س)» گفت: «روزهای فاطمه(س)» دست نوشته ای مختصر از مرحوم استاد علی صفائی حائری است که در قسمتی از آن به دو شکل حمایت فاطمه(س) از ولیّ خدا و احقاق حق علی(ع) به صورت مختصر و مفید آمده است. در قسمت دوم این کتاب نیز  به شرحی از خطبه حضرت زهرا(س) در مسجد مدینه(خطبه فدک) پرداخته شده است. در این قسمت، از زیبایی و قدرت و پیام و ارتباط و انسجام این خطبه، نمونه هایی آورده شده و نشان داده شده که تفاوت این خطبه با خطبه هایی که از فصحاء و بلغای عرب مثل صهبان وائل و غیره، نقل می کنند، چقدر زیاد است و مقایسه ها، مع الفارق.

 

مقامات حضرت فاطمه(س) در کتاب و سنت

درادامه کتاب «مقامات حضرت فاطمه(س) در کتاب و سنت» نوشته شیخ محمد سند برهانی ترجمه خوانساری توسط جعفر آهنگرنژاد معرفی شد. وی در معرفی کتاب گفت: این کتاب در مورد مقامات و منزلت ام‌الائمه، حضرت صدیقه کبری(س) نوشته شده و پاسخی است در برابر شبهاتی که درباره مقام و منزلت ایشان، از سوی غافلان و معاندان مکتب تشیع وارد شده است. مؤلف در جهت پاسخ‌گویی به این شبهات مباحثی را با محوریت قرآن کریم و مفسریّت سنت نبوی و ائمه هدی عنوان نموده که کاملا با استدلال­ های فقهی و منطقی مقرون بوده که بر اتقان این کتاب افزوده است. ایشان آیاتی را متذکر می‌شوند که یا در خصوص شخص فاطمه زهرا(س) نازل شده و حقیقت شان به وجود مقدس حضرت تفسیر شده و یا شأن نزولش، در مورد همه­ اهل بیت است. نویسنده با اثباتِ مقام ولایت در امور عامه برای حضرتش، کتاب خود که در ۲۰۰ صفحه از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسانده است.

 

جلوه نور

کتاب «جلوه نور: پرتوی از فضائل معنوی فاطمه زهرا (سلام الله علیها)» نوشته آیت الله سعادت پرور توسط صادق حسن پور معرفی شد. وی درباره این کتاب گفت: کتاب ها و رساله های فراوانی در مورد حضرت زهرا نگارش یافته که کثرت آنها نشانگر عشق بی حدّ و حساسیّت دوستداران اهل بیت علیهم السلام به یگانه دخت گرامی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. محور اساسی بحث های این رساله، منازل و مقامات معنوی آن حضرت است و اگر در فصلی بحث تاریخی عنوان شده به منظور بهره گیری از آن در بیان فضائل معنوی آن حضرت بوده است. کتاب حاضر در ۳۲۷ صفحه و در یک مقدمه و سی فصل و یک خاتمه تدوین شده است.

 

زندگانی فاطمه (س)

کتاب «زندگانی فاطمه زهرا (س)» نوشته سید جعفر شهیدی توسط فارض علی اف معرفی شد. این کتاب به نقل حیات طیبه زهرای مرضیه می‌پردازد تا الگوی مناسبی برای سبک رفتاری ما در مواجه با حوادثی از آن قبیل قرار گیرد. هدف نویسنده از این کتاب صرفا گزارش‌گری و نقل تاریخ زندگانی دختر پیغمبر است. نویسنده این کتاب کوشیده است تا حد امکان گزارش خود را بر اساس سندهای دست اول و یا نزدیک به دست اول تنظیم کند تا احتمال تحریف و دست‌خوردگی آن‌ها را کمتر کند و همچنین سیره مؤلف این بوده تا مطالبی که بدان‌ها اشاره دارد، از جمله گزارشاتی باشد که قرائن خارجی بر صحت و درستی آن داشته و یا مورد قبول اکثریت تاریخ نویسان واقع شده باشد تا به واقعیت نزدیکتر گردد. روشی که نویسنده محترم این کتاب شریف، در چینش مطالب آن برگزیده است، بر مبنای سیر زندگی حضرتش از ولادت تا شهادت است. البته گاهی با طرح پرسش­ هایی به پیگیری و بررسی مسائل خاصی از تاریخ می‌پردازد تا بتواند مخاطب را به پاسخ پرسش خود هدایت کند. کتاب زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها در ۲۹۰ صفحه از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است.

 

جامی از زلال کوثر

کتاب «جامی از زلال کوثر» تالیف آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، توسط روشن حسن اف معرفی شد. این کتاب به بررسی جایگاه حضرت فاطمه زهراء(س) می‌پردازد. از مباحثی که در این کتاب مطرح شده، بحث ولایت‌پذیری در سیره فاطمی است که نگارنده با اشاره به حماسه فاطمی در دفاع از ولایت، به ابعاد این حرکت پرداخته و در انتها به عبرت‌هایی که از آن به دست می‌آید اشاره می‌دارد. کتاب «جامی از زلال کوثر» در ۲۲۴ صفحه از سوی انتشارات مؤسسه امام خمینی(ره) به چاپ رسیده است.

 

قطره از دریا نشانی می دهد

کتاب «قطره از دریا نشانی می دهد» شامل بیانات مقام معظم رهبری، توسط سیروس پیررفته معرفی شد. این کتاب مجموعه بیانات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای است که در مقام و منزلت حضرت فاطمه زهرا(س) ایراد نموده‌اند.  کتاب «قطره از دریا نشانی می‌دهد» در۲۸۴ صفحه از سوی انتشارات مسیا به چاپ رسیده است.

 

اسرار و آثار تسبیح حضرت زهرا(س)

کتاب «اسرار و آثار تسبیح حضرت زهرا(س)» تألیف علیرضا رجالی تهرانی توسط تورال سلمان اف معرفی شد. وی در معرفی این کتاب گفت: علیرضا رجالی تهرانی در این کتاب کوشیده است بگوید ذکر پر رمز و راز تسبیحات حضرت زهرا(س) چه عالمی دارد. یکی از مستحباتی که بر آن تاکید بسیاری شده، و در نزد امامان شیعه (ع) و فقهای دین از اهمیت ویژه ای بر خور دار بوده و هست، تسبیح حضرت زهرا(س) است. این تسبیح با همه خلاصه بودن و سادگی اش از فضایل بسیار و آثار و برکات عدیده ای بر خور دار است. به طوری که پیامبر اکرم (ص) وقتی می خواهد آن را به دختر گرامیش حضرت فاطمه زهرا (س) تعلیم دهد به او می فرماید: چیزی را به تو عطا و تعلیم می کنم که از دنیا و هر آنچه در آن است بهتر می باشد. و نیز امام صادق (ع) می فرماید: خداوند از حیث حمد و ستایش عبادت نشد که برتر و افضل از تسبیح حضرت فاطمه (ص) باشد، و اگر چیزی با فضیلت تر از آن بود، هر آینه رسول خدا (ص) آن چیز را به حضرت فاطمه (س) می بخشید.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: