کد خبر: 33312
تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 بهمن 1396 - 15:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست نقد و بررسی کتاب «سرو سور» در سمنان

منبع : لیزنا
 نشست نقد کتاب «سرو سور» با حضور نویسنده اثر و جمعی از منتقدان در سمنان برگزار شد.
نشست نقد و بررسی کتاب «سرو سور» در سمنان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی سمنان، آئین نقد کتاب «سرو سور» با حضور نورعلی غلامحسین نیا سماکوش، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان؛ محمود امامی، نویسنده کتاب؛ محمدرضا اسلامی، منتقد؛ حسینعلی احسانی، منتقد و جمعی از کتابداران و فعالان فرهنگی در سالن اجتماعات فرمانداری سرخه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمود امامی نویسنده کتاب «سرو سور» گزارشی از  نحوه نگارش کتاب ارائه کرد.

در این نشست محمدرضا اسلامی، منتقد با تشکر از نویسنده کتاب به دلیل ورود به عرصه نگارش تاریخ شفاهی خاطرات دوران انقلاب اسلامی شهرستان سرخه گفت: نثر ساده و روان و نزدیک به معیارهای استاندارد از ویژگی‌های مطلوب این کتاب است.

این نویسنده، دلیل اصلی بروز برخی کاستی‌ها در این کتاب را محدودیت منابع و دشواری نگارش چنین آثاری دانست و ادامه داد: رعایت نکردن تناسب زمانی وقایع و طراحی نامناسب جلد از نقاط ضعف این اثر به شمارمی‌آید.

اسماعیل ادهم از فعالان فرهنگی شهرستان سرخه، رزمنده دفاع مقدس و مبارز انقلابی درباره این کتاب گفت: نگارش «سرو سور» مقدمه‌ای برای ثبت تاریخ انقلاب در سرخه است و نویسنده این کتاب علیرغم جوان بودن، کار قابل قبولی ارائه کرده است.

در ادامه،  حسینعلی احسانی از نویسندگان باسابقه حوزه دفاع مقدس، بی‌توجهی به نکات ویرایشی و نگارشی در این کتاب را از نقاط ضعف آن دانست و گفت: بهتر بود در نگارش این کتاب از منابع دیگری نیز در کنار مصاحبه‌ها استفاده می‌شد؛ همچنین افزودن مطالب به پاورقی از نکاتی است که می‌تواند به کیفیت مطالب بیفزاید.

وی با اشاره به اختصاص موضوع این کتاب به خاطرات خلیل نجار از مبارزان انقلاب در سرخه، تصریح کرد: درج دستخط خلیل نجار در ابتدای کتاب بر سندیت این اثر برای نسل‌های آتی می‌افزاید.

احسانی ضمن تقدیر از نویسنده کتاب سرو و سور برای نگارش این کتاب به‌عنوان کسی که انقلاب و جنگ را حس نکرده است به وی پیشنهاد کرد با اتکا بر ظرفیت‌ نشست‌های نقد و بررسی،  نسبت به نوشتن آثاری پربارتر، اقدام کند.

در ادامه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان،  نورعلی غلامحسین نیا سماکوش ضمن تشکر از قلی‌بیک، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سرخه برای برگزاری این نشست، خواستار گسترش نگارش کتاب‌هایی با موضوع تاریخ شفاهی در این حوزه شد.

سماکوش با اشاره به نقش برگزاری دوره‌های آموزشی به‌عنوان یکی از راه‌های تقویت این مسیر، گفت: برگزاری ماهانه نشست‌های نقد و بررسی کتاب از برنامه‌های فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های سمنان در همه شهرستان‌های این استان است.

وی ضمن تقدیر از نویسنده کتاب «سرو سور» گفت: برگزاری متناوب چنین نشست‌هایی ضمن ایجاد فرصتی برای آشنایی بیشتر مخاطب با فرهنگ شفاهی انقلاب، زمینه رشد و گسترش توانایی نویسندگان جوان و فعال در این حوزه را فراهم می‌کند.

سماکوش با اشاره به برگزاری همایش بزرگ نویسندگان، ناشران و خادمان فرهنگ مکتوب در اسفندماه سال جاری از علاقه‌مندان به این حوزه دعوت کرد در این مراسم شرکت کنند

قاسم رئوفی کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی سمنان نیز با اشاره به طراحی ساده جلد، عنوان مناسب، زبان روان کتاب به‌عنوان ویژگی‌های قابل‌توجه این کتاب گفت: غلط‌های تایپی، عدم رعایت تناسب زمانی وقایع و توضیح مختصر برخی ماجراها از نقاط ضعف این کتاب به‌شمار می‌آید.

 گفتنی است، اهدای لوح تقدیر به نویسنده و منتقدان کتاب، بخش پایانی این نشست بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: