اولین جلسه شورای اداری کتابخانه های عمومی استان خوزستان برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، جلسه شورای اداری کتابخانه های عمومی استان خوزستان  با محوریت هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی و با حضور مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان، مسئولان ستادی و روسای ادارات کتابخانه های عمومی شهرستان ها برگزار شد.

در ابتدای این نشست؛ منصور کوهی رستمی مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان و با اشاره به آیه ۱۸۳ بقره عنوان کرد: ماه های رجب، شعبان و رمضان فصل های سبز عبادت اند و در آیات و روایات متعددی در خصوص استغفار، روزه، تعقل و تفکر در ماه های رجب و شعبان که ماه منتسب پیامبر اکرم (ص) است و بهره مندی از روزهای پایانی ماه شعبان تاکیدات فراوانی  وجود دارد.

وی با تشریح مطالبات وزیر فرهنگ و ارشاد و دبیرکل نهاد افزود: اولین جلسه شواری اداری در سال ۹۷ با هدف تبیین راهبردها، سیاست ها و برنامه های است که پس از نشست مدیران کل استان، توسط وزیر ارشاد و دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی ارایه شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان ادامه داد: تبدیل کتابخانه های عمومی به باشگاه فرهنگی، برنامه های توسعه ای برنامه های کیفی کتابخوانی، توجه به حضور کودک و نوجوان، فضای مجازی، هم افزایی با سایر سازمان های فرهنگی و استفاده از حداکثر ظرفیت ها، طرح های خلاقانه برون و درون سازمانی از مطالبات جدی وزیر و دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور بود.

رستمی در راستای اجرای هشتمین دوره کتابخوانی رضوی اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه های ملی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، برگزاری هشتمین دوره کتابخوانی رضوی است که باید از ظرفیت  قانونی مانند شواری فرهنگ عمومی، انجمن کتابخانه های عمومی و رسانه های مختلف بهره مند شد و این جشنواره را به مانند هفتمین دوره جشنواره به اجراء گذاشت.

در ادامه برنامه، مسئولین ستادی و روسای شهرستان ها با تشریح دستورالعمل های اجرایی، تبلیغات و اطلاع رسانی و ارایه نقاط ضعف و قوت هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی پرداختند.

 توجه و اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی در مناطق کم تر توسعه یافته

در این جلسه محمد صادق کریمی کیا مدیر کل  امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان اظهار کرد: اگر می خواهیم کشوری پیشرفته و توسعه یافته داشته باشیم و مورد هجوم فرهنگ و دانش های مخرب قرار نگیریم باید از طریق دانش و مسیر مطالعات و خوانش صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: مسئولین اگر از سطح دانش بالای برخوردار باشند و میزان مطالعات و دانش خود را ارتقاء دهند که ماحصل آن اتخاذ تصمیمات جدی در مباحث کشوری خواهد شد.

مدیر کل  امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان در خصوص رفع آسیب های اجتماعی در استان گفت: آمار آسیب های اجتماعی و شاخص های سواد و ... صرفا می تواند با برنامه ریزی در زمینه دانش و کتابخوانی عمده مشکلات اجتماعی مردم را حل کرد.

کریمی کیا ادامه داد: تبدیل کتابخانه های عمومی به باشگاه فرهنگی و اجتماعی یکی از مهمترین اتفاقات جدیدی است که می تواند مشکلات اجتماعی را برطرف کند و این مهم برای ما و شما روسای کتابخانه های عمومی که در حوزه فرهنگی است بسیار سخت اما دلپذیر است

این مقام مسئول با تاکید بر کار فرهنگی در مناطق کم تر توسعه یافته گفت: کتابخانه های عمومی در مناطق کم تر برخوردار و کم تر توسعه یافته از اعتبارات خوبی خواهد شد و هدف از توجه به این مناطق، دفع خطرات اجتماعی و آسیب های فرهنگی است؛ در حوزه بهداشت یکی از چالش های بزرگ در خانواده است و اطلاعات و دانش می تواند این مشکلات را برطرف نماید که کتابخانه های عمومی بستر خوبی برای انجام این اقدامات است

کریمی کیا در خصوص هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی اظهار کرد: در مسیر اجرای این جشنواره از اعتبارات فرهنگی برای تامین جوایز و اجرای جلسات استانی نهایت همکاری را با اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان انجام خواهد شد. و مهم است عملکرد مثبت این جشنواره در دو بخش بانوان و کودکان عمیق تر و دقیق تر صورت پذیرد.