ضرورت ایجاد فضاهای فرهنگی در مناطق محروم خراسان شمالی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی، محمد زارعی هدک، فرماندار شهرستان رازو جرگلان در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اظهار داشت: فرهنگ‌سازی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی مقوله‌ای است که باید به‌طور ویژه به آن توجه شود. درواقع از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی هر جامعه سرانه مطالعه، میزان تولید و مصرف اطلاعات و کالاهای فرهنگی آن جامعه است.

زارعی هدک تصریح کرد: توجه به توسعه فرهنگی و مطالعه مفید و جهت‌دار در روستاها، مناطق محروم، دورافتاده و مرزی همت مضاعف می‌طلبد و برای اینکار باید به‌خوبی از امکانات موجود بهره برد. توسعه فرهنگی با رویکرد ترویج مطالعه مفید، سطح آگاهی جامعه را افزایش می‌دهد و این مهم کاهش آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان رازو جرگلان خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت خاص منطقه و حضور اقوام اهل سنت، نیاز به توسعه فضاهای فرهنگی  به‌ویژه ایجاد  کتابخانه‌های عمومی که  نقش مهمی در غنی کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان دارند، در شهرستان رازو جرگلان وجود دارد.

در ادامه علی‌محمد جهانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با  اشاره به اهمیت توجه به مسائل فرهنگی در مناطق محروم و مرزی گفت: نهادینه کردن عادت حسنه کتابخوانی از زیباترین عاداتی است که با تدبیر و آینده‌نگری منجر به  گسترش مطالعه و کتابخوانی  و  توسعه  فضاهای  فرهنگی علی‌الخصوص در  مناطق حاشیه استان خواهد شد.

جهانی تصریح کرد: در حال حاضر کتابخانه‌های عمومی غلامان، تازه قلعه و کلاته ابریشم در شهرستان رازوجرگلان در دست آماده‌سازی است. با بهره‌برداری از این مراکز، تعداد کتابخانه‌های عمومی این شهرستان به عدد ۴ خواهد رسید.

جهانی در پایان از توجه فرماندار شهرستان رازو جرگلان به مقوله فرهنگ و اختصاص بودجه موردنیاز به توسعه این امر تقدیر کرد.