کد خبر: 34546
تاریخ انتشار: جمعه, 28 ارديبهشت 1397 - 16:11

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

 نمایشگاه «چهل آینه» در تبریز برگزار می شود

منبع : لیزنا
نمایشگاه «چهل آینه» کتابخانه و موزه ملی ملک با همکاری موزه قرآن و کتابت تبریز، هم‌زمان با آغاز ماه مبارک رمضان در مرکز آذربایجان شرقی گشایش یافت.
 نمایشگاه «چهل آینه» در تبریز برگزار می شود

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاهی از مجموعه‌ای از تابلوهای تصویر نسخه‌های خطی سوره فاتحه الکتاب گنجینه قرآنی کتابخانه و موزه ملی ملک را دربرگرفته است که گوشه‌ای از پیوند هنر و مضمون‌های دینی را در گستره فرهنگ و هنر دیرینه اسلامی- ایرانی به نمایش می‌گذارد. این نمایشگاه جذاب هم‌زمان با آغاز ماه مبارک رمضان و فرارسیدن روز جهانی موزه در روز چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397 در موزه قرآن و کتابت تبریز گشایش یافت. کتابخانه و موزه ملی ملک این بسته نمایشگاهی را با هدف گسترش فرهنگ قرآنی، ترویج هنرهای ناب اسلامی- ایرانی مانند خوش‌نویسی در جامعه و شناساندن نفایس خطی این موقوفه که یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی به شمار می‌آید، به آذربایجان شرقی فرستاده است تا دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی به تماشای این گوشه دل‌انگیز از گنجینه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران بنشینند.

نمایشگاه «چهل آینه» نماهایی از سیر شکل‌گیری و دگرگونی خوش‌نویسی و صنایع کتاب‌آرایی همچون تذهیب و گل‌ومرغ را به ویژه در زمینه کتاب قرآن کریم به نمایش می‌گذارد. موزه قرآن و کتابت تبریز در بنای مسجد شاه تهماسب صفوی معروف به مسجد صاحب‌الامر جای دارد. این مسجد زیبا در دوره صفویه پدید آمده و اکنون در مرکز تبریز جای گرفته است. دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی تا پایان ماه مبارک رمضان می‌توانند به تماشای نمایشگاه «چهل آینه» در این موزه در شرق میدان صاحب‌آباد تبریز بنشینند.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی است. ساختمان این گنجینه تاریخی در محوطه تاریخی باغ ملی تهران جای دارد. برپایه سفارش حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف این گنجینه، بیرون‌بردن آثار و اشیای آن از ساختمان ممنوع است، از این‌رو کتابخانه و موزه ملی ملک با هدف گسترش و تبلیغ آموزه‌های فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی، بسته‌هایی نمایشگاهی از تصویر آثار گوناگون خود فراهم آورده است که در همکاری‌های فرهنگی با نهادها و مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی، برای نمایش در آن‌ها ارایه می‌دهد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: