کد خبر: 34563
تاریخ انتشار: شنبه, 29 ارديبهشت 1397 - 15:11

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست نقد و بررسی «آرایه‌های آجری در سر درب‌های قدیمی سنندج» در کردستان برگزار شد

منبع : لیزنا
 نشست نقد و بررسی کتاب «آرایه‌های آجری در سردرب های قدیمی سنندج» نوشته ئاکو ویسی با حضور نویسنده اثر در کتابخانه عمومی شهید برهان عالی سنندج برگزار شد.
نشست نقد و بررسی «آرایه‌های آجری در سر درب‌های قدیمی سنندج» در کردستان  برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی کردستان، نشست نقد و بررسی کتاب «آرایه‌های آجری در سردرب های قدیمی سنندج» نوشته ئاکو ویسی با حضور نویسنده اثر، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی و هنر معماری در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی شهید برهان عالی سنندج برگزار شد.

اسماعیل احمدی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان در این نشست اظهار داشت: مطالعه عمومی، گسترش مطالعه و انس و الفت بیشتر با کتاب اصلی‌ترین هدف نهاد کتابخانه‌های عمومی است. متأسفانه مردم نسبت به کتاب نامهربان هستند. رویکرد ما این است که تا حد امکان از تألیفات استانی حمایت و با برگزاری جلسات نقد و بررسی به غنی‌تر شدن آثار کمک کنیم.

ئاکو ویسی، نویسنده کتاب «آرایه‌های آجری در سردرب‌های قدیمی سنندج»  در ادامه این نشست به معرفی کتاب پرداخت و گفت: تاکنون ۲۸۰ سردرب در هفت منطقه قدیمی و باسابقه شهر سنندج شناسایی کرده‌ایم که بعضی نسبت به بقیه شاخص‌تر هستند. پس از شناسایی سردرب ها و تهیه گزارش تصویری، هرکدام به تفکیک موردبررسی قرار گرفت. سردرب‌های شهر سنندج تقسیم‌بندی شده و طبقات اجتماعی، حکومتی، مساجد و مراکز قدیمی در این تقسیم‌بندی نقش به سزایی داشته است.

وی افزود: این سردرب‌ها در معرض نابودی و تخریب است و مسئولین میراث فرهنگی به این موضوع توجهی نمی‌کنند، وجود علمک‌های گاز، سیم، میخ و غیره از دلایل نابودی این سردرب‌ها است.

عرفان مومن‌پور، استاد دانشگاه و پژوهشگر در خصوص ریشه‌یابی بافت سردرب‌ها گفت: در بعضی سردرب‌ها، بافت‌ها به پوست کشیده شده گاو شبیه است که نماد احکام حکومتی است. امروزه مشاغل تخصصی و غیرتخصصی چنین نمادهایی ندارند؛ کدها فراموش‌شده و ما شاهد مرگ سردرب‌هایمان هستیم.

قادر بایزدی، مدیر گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نیز در این نشست اظهار داشت: در معماری بحث ظاهر و باطن داریم و معماری که با فرهنگ و اقلیم سازگار است، به درون توجه دارد. متأسفانه در حال حاضر پیوند ظاهر و باطن گسسته شده و ظاهرسازی وارد معماری امروزه شده است. در معماری گذشته معمار به استحکام و اصالت توجه داشت و ارتباط بین ناظر و آنچه می‌دید برقرار می‌شد.

گفتنی است در پایان این نشست از نویسنده کتاب و منتقدان حاضر با اهدای لوح تقدیر و هدیه تجلیل شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: