کد خبر: 36007
تاریخ انتشار: یکشنبه, 07 مرداد 1397 - 10:11

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

​آیین گرامی‌داشت میلاد امام رضا علیه‌السلام در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد

منبع : لیزنا
دهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم، با برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران، ‌پایان یافت.
​آیین گرامی‌داشت میلاد امام رضا علیه‌السلام در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، در این آیین که با حضور اهالی فرهنگ و هنر و دوستداران علی‌‌ابن موسی‌الرضا علیه‌السلام برگزار شد، در کنار برنامه‌هایی چون سخنرانی، تجلیل از برندگان مسابقه قرآنی ماه مبارک رمضان، منقبت‌خوانی و نقالی و پخش کلیپ‌هایی با موضوع امام رضا علیه‌السلام و حاج حسین آقا ملک، از شش واقف و اهداکننده کتاب تقدیر شد. حسینعلی سودآور، آیت‌الله‌ سیدموسی شبیری زنجانی، خانواده‌های شادروانان میر کسرا حاج سیدجوادی، هاشم فلاح، بیژن الهی و مرتضی زاهدی، نیک‌اندیشانی به شمار می‌آیند که مجموعه‌هایی ارزشمند از کتاب‌ها و کتابخانه‌های شخصی خود را به نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از ش کتابخانه بزرگ کشور اهدا یا وقف کرده‌اند.

 موقوفه آستان قدس رضوی، غلامرضا خواجه‌سروی، مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در آغاز این آیین گرامی‌داشت گفت: امسال، روز روز مبارک میلاد امام رضا علیه‌السلام با درگذشت حاج حسین آقا ملک هم‌زمان مصادف شده است. واقف این مجموعه به بیان خود، برای خدمت به خلق خدا و نشر و گسترش معارف، این مجموعه را به آستان مقدس علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام وقف کرده است. وی در وقف‌نامه علمی، فقهی و حقوقی خود تاکید کرده آستان قدس رضوی و متولیان این گنجینه مکلف‌اند هفت مناسبت را در سال جشن بگیرند و در روزهای هفتم تا یازدهم محرم نیز در این موقوفه مجلس سوگواری سیدالشهدا علیه‌السلام را برگزار کنند. امروز موظف‌ایم از این مرد بزرگ یاد کنیم و از درگاه خداوند در این روز و شب عزیز، شادی روح‌اش را بخواهیم.

وی در یادآور شد: دهه کرامت در کشور ما هر ساله گرامی داشته می‌شود. موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در سال‌های گذشته در این دهه 9 دوره جشنواره ماه هشتم را برگزار کرده بود که امسال دهمین دوره آن با اجرای برنامه‌های گوناگون فرهنگی و هنری امروز به پایان می‌رسد. گشایش جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم با میلاد کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها بود و پایان‌بخش آن نیز ا میلاد امام رضا علیه‌السلام هم‌زمان است.

خواجه‌سروی با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های کتابخانه و موزه ملی ملک در این دهه افزود: برگزاری جشن میلاد حضرت معصومه سلام‌الله علیها و امام رضا علیه‌السلام، گشایش نمایشگاه «سلطان دل (روایتی از طب الرضا)»، گشایش نمایشگاه «رخساره ماه؛ آثار مرتبط با امام رضا علیه‌السلام»، گشایش نمایشگاه کتاب‌های چاپی با موضوع علی‌بن موسی الرضا علیه‌السلام، گشایش نمایشگاه آثار هنرجویان هنرستانی درباره امام رضا علیه‌السلام، برگزاری تورهای صحنه و پشت صحنه کتابخانه و موزه ملی ملک و برگزاری تورهای وقف‌گردی ویژه بازدید از خانه تاریخی ملک در بازار تهران از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌آیند.

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در معرفی دیگر برنامه‌ها یادآور شد: برگزاری نشست‌های مشترک با دیگر کتابخانه‌ها و موزه‌های وقفی در زمینه فرهنگ نذر و وقف کتاب، برپایی نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی در زمینه‌هایی همچون بهداشت و سلامت، جلسه‌های نقد و بررسی کتاب، برپایی کارگاه‌های آشنایی با نقاشی ایرانی، صحافی، اصول مقدماتی نسخه‌شناسی و آشنایی با تاریخچه ضرب سکه‌،‌ آشنایی با هندسه نقوش اسلامی، قصه‌گویی برای کودکان و برنامه‌های ویژه کودکان کم‌بضاعت، برنامه شعرخوانی رضوی و رونمایی از کتاب «برخیز خدای با تو کاری دارد»، نصب بنرهای ویژه دهه کرامت در سطح شهر با همکاری شهرداری تهران، برپایی هشت نمایشگاه سیار از تصویر آثار گنجینه ملک در شهرهای دیگر و برپایی چهار نمایشگاه در ایستگاه‌های مترو تهران از دیگر برنامه‌های فرهنگی و هنری اجرا شده از سوی موقوفه حاج حسین آقا ملک در دهه کرامت بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: از آثار این گنجینه می‌توان فرهنگ، تمدن، مسایل راهبردی و علم بومی استخراج کرد. باید با بهره‌گیری از این ظرفیت‌های ارزشمند و پشتوانه غنی، علم تولید کنیم.

امام رضا علیه‌السلام آگاهانه حرکت کرد تا حافظ علم جدش باشد

جواد مهندس، استاد دانشگاه نیز در این آیین در سخنانی با اشاره به کار بزرگ و ماندگار حاج حسین آقا ملک افزود: همانگونه که امام حسین علیه‌السلام آگاهانه حرکت کرد که حافظ دین جدش باشد، امام رضا علیه‌السلام نیز آگاهانه حرکت کرد تا حافظ علم جدش باشد.

وی یادآور شد: در علم کلام مسیحیت نوشته که خداوند برای هر انسانی که خلق می‌شود، یک پروژه نوشته است که از کجا حرکت کند و به کجا برسد که این مساله با دین اسلام و تشیع تفاوتی چندان ندارد. در این مسیر وظیفه ما آن است که از قرار گرفتن در معرض آلودگی‌ها بپرهیزیم. خداوند اما از سر لطف خود، انسان را تنها نمی‌گذارد و برای او معصوم می‌فرستد.

این استاد دانشگاه در بخشی دیگر از سخنان‌اش با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه‌السلام درباره حضرت معصومه سلام‌الله علیها افزود: امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند «به زودی پاره‌ای از جگر من در قم دفن می‌شود و او به تنهایی می‌تواند همه شیعیان را شفاعت کند. مکان مزار او، گاهواره ما اهل بیت است». این سخن بدان معنا است که اهل بیت علیه‌السلام برای آرامش خود به زیارت حضرت معصومه سلام‌الله علیها می‌روند. آیت‌الله مرعشی نجفی نیز در جایی گفته‌اند من هرچه خواستم از حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها گرفته‌ام، شما هم از ایشان بخواهید.

کرامت در همه دنیا گمشده انسان است

فرشته روح‌افزا، استاد دانشگاه نیز یکی دیگر از سخنرانان این آیین بود که به موضوع جایگاه زن در اسلام و ایران و غرب پرداخت و گفت: سال‌ها پیش هنگام تحصیل در خارج از کشور به عنوان یک دانشجوی محجبه ایرانی و مسلمان، برای حجاب‌ام بارها مورد هجمه و سوال قرار گرفتم که این مساله منجر شد تحقیقاتی در این زمینه آغاز کنم. از جمله سوالاتی که در این تحقیق مطرح شد، این بود که اگر زن در اسلام جایگاه اصلی خود را پیدا کرده و موفق است، جایگاه زن غربی چیست و کجا است؟ چرا این نوع پوشش اسلامی در خیلی جاها مورد انتقاد است؟ چرا باید بُعد جنسیتی یک زن پررنگ‌تر از دیگر ابعاد او باشد؟ امروز یک زن غربی و یک زن با معیار درست اسلامی چه جایگاهی دارند؟

وی ادامه داد: در نتیجه تحقیقات به این اصل رسیدم که گمشده انسان در همه دنیا کرامت است، هرچند با عبارت‌هایی مانند حقوق بشر و حقوق زن سر هم کلاه می‌گذاریم. امروز در رسانه‌های غربی زن از نظر تجاری رتبه اول را دارد. در تحقیقاتی که از سوی سازمان ملل درباره زنان انجام می‌شود، مشخص شده است بسیاری از دخترانی که به عنوان مدل یا بالرین فعالیت می‌کنند، به سوء تغذیه دچارند و تعداد زیادی از آن‌ها در اثر این مشکل می‌میرند. زن باید بمیرد تا عده‌ای ببینند و لذت ببرند. اینجا است که می‌گویم کرامت انسان گم شده است.

این استاد دانشگاه افزود: کاش با استفاده درست از فرصت انقلاب اسلامی، جایگاه واقعی زن را به دنیا نشان دهیم. آیا جایگاه زن بالاتر از این‌ها نیست؟ با ادامه این مسیر و اگر چاره‌ای نیندیشیم همان چکشی که بر سر زن غربی خورده، بر سر ما هم می‌خورد. زن در غرب و بیش‌تر دنیا وضعیتی مناسب ندارد البته در غرب قوانین حمایتی درباره زنان بسیار عالی و قوی است ولی فایده‌ای ندارد. حقوق راستین زن، پاکی حضرت معصومه سلام‌الله علیها و عفت حضرت زهرا سلام‌الله علیها است.

آیین گرامی‌داشت میلاد امام رضا علیه‌السلام و مراسم پایانی دهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم با اجرای مراسم نقالی مرشد محسن میرزاعلی و اجرای منقبت‌خوانی، همچنین بازدید از نمایشگاه‌های ویژه دهه کرامت پایان یافت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: