پاسخ مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها به سؤالات کتابداران درمورد رفخوانی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، محمدربیع احمدخانی، مدیرکل توسعه کتابخانه ها و مشارکت‌ها، در پاسخ به سوالات کتابداران در جریان روند اجرای رفخوانی و ضرورت رفخوانی سالیانه اظهار داشت: همانگونه که کتابداران و همکاران عزیز مطلع هستند، کتابخانه‌های عمومی کشور با نظام قفسه باز اداره می‌شوند و اعضا می‌توانند به راحتی وارد مخزن کتابخانه شده و شخصا نسبت به انتخاب کتاب مدنظر خود اقدام کنند؛ به دلیل آشنا نبودن اکثر اعضا با نظام رده‌بندی و جابه‌جایی کتاب‌ها در بین قفسه‌ها، مشکلاتی در بازیابی منابع و خدمات‌رسانی به اعضا و سایر مراجعین ایجاد می‌شود. راه حل رفع این مشکلات، چیدمان صحیح منابع در کتابخانه‌های عمومی به صورت روزانه و انجام فرایند رف‌خوانی به صورت دوره‌ای است. انجام رفخوانی به صورت دوره‌ای، منجر می‌شود منابع و کتاب‌های مخزن، همیشه به روز، مرتب و منظم باشند و درصد کتاب های مفقودی‌کاهش یابد. این امر منجر به بهبود فرایند بازیابی منابع خواهد شد و در نهایت رضایت اعضا و مراجعان و نیز کتابداران عزیز را به دنبال خواهد داشت. همچنین وجین منظم و دوره‌ای منابع، منجر به پویایی و به‌روزرسانی منابع کتابخانه می‌شود. در صورت به تاخیرانداختن فرایند رفخوانی، با توجه به نظام قفسه باز کتابخانه‌ها، منابع مفقودی افزایش خواهد یافت و جابجایی مداوم کتاب‌ها در مخزن، بازیابی آن‌ها را برای اعضا با مشکل مواجه می کند.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها در خصوص دلیل انتخاب مردادماه برای اجرای رفخوانی گفت: بعد از اجرای رفخوانی در سال گذشته و به تبع آن، بازخوردهای دریافت شده از کتابداران و همکاران محترم کتابخانه‌های عمومی، اکثریت قریب به اتفاق همکاران موافق اجرای رفخوانی در ایام تابستان و بخصوص مردادماه بودند. همچنین با توجه به مباحث مطرح شده در جلسه کارگروه رفخوانی که در اداره کل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها و با حضور منتخبی از کتابداران و مسئولین کتابخانه‌های عمومی برگزار شد، اجرای رفخوانی در مردادماه مورد تصویب قرار گرفت. با این حال، به‌منظور رفاه حال کتابداران گرامی، در خصوص زمان اجرای رفخوانی سال آینده در کتابخانه‌های عمومی کشور، نظرسنجی سراسری صورت خواهد گرفت.

احمد خانی در خصوص امکان تمدید مدت زمان رفخوانی اظهار داشت: مهم‌ترین عامل در اجرای رفخوانی که آن را به ابزاری مؤثر و نتیجه‌بخش برای بهبود خدمات و منابع کتابخانه تبدیل می‌کند، کیفیت اجرا و انجام رفخوانی با دقت و صبر و حوصله است. با توجه به تغییر ساعات کاری، بروز خطا در سامان و نرم‌افزار کمکی رفخوانی، قطعی برق در برخی از کتابخانه‌های عمومی و از سوی دیگر تمدید جشنواره کتاب‌خوانی رضوی، ممکن است حجم امور محوله کتابداران ارجمند زیاد شده باشد. لذا تمهیداتی اندیشیده شد تا موعد رف‌خوانی کتابخانه‌هایی که به دلیل این هم‌زمانی‌ها قادر به اتمام این طرح در زمان مقرر نشوند، تمدید شود.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها در خصوص اقدامات لازم به منظور  بهبود فرایند رفخوانی گفت: رفخوانی فرایندی دوره‌ای و سالیانه است؛ معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی، بعد از اجرای رفخوانی در هر سال، نسبت به ارزیابی نقاط قوت و ضعف آن، دریافت بازخوردها و دیدگاه‌های کتابداران و ارزیابی وضعیت منابع کتابخانه‌های عمومی اقدام می‌کند. در این راستا، این معاونت اقداماتی همچون ایجاد کارگروه ارتقای رفخوانی، به‌روزرسانی نرم‌افزار کمکی رفخوانی و رفع کمبودها و نقایص زیرساختی و سخت‌افزاری کتابخانه‌های عمومی را در دستور کار خود قرار می‌دهد تا این فرایند، در سال‌های آینده، با سهولت بیشتری اجرا شود. طبعاً در این مسیر، ارسال بازخوردها، دیدگاه‌ها، انتقادها و پیشنهادهای کتابداران و همکاران گرامی بسیار مهم و مؤثر است.