کد خبر: 36452
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 25 مرداد 1397 - 10:47

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

داستان «انجمن مردان کامل»  خوانش شد

منبع : لیزنا
محمدرضا گودرزی مدرس کارگاه «محفل داستان» کتابخانه گلستان گفت: از داستان انجمن مردان کامل، نوشته ی پیتر لاوسی به این نتیجه می رسیم که آدم ها نسبت به شرایط زمانی خود تغییرپذیرند.
داستان «انجمن مردان کامل»  خوانش شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه 8 و فرهنگسرای گلستان، هفتمین اجرای ویژه برنامه «محفل داستان» کارگاه داستان نویسی درفصل تابستان با حضور محمدرضا گودرزی وجمعی از علاقمندان به ادبیات داستانی عصر روز سه شنبه 23مرداد ماه با هدف آموزش و تربیت علاقمندان به نوشتن داستان ، آموزش مباحث نظری، ایجاد فرصت برای علاقمندان به نقد و آموزش نقد و درست خواندن داستان به روش سنجیده وعلمی برگزار شد.

درابتدای شروع جلسه تعدادی مخاطبان داستان های خود را خواندند وسایر مخاطبان وکارشناس برنامه نظرات خودرا درباره داستان ها مطرح نمودند.

در ادامه داستان انجمن مردان کامل، نوشته پیتر لاوسی خوانده شد و حضار درباره آن نظر دادند.

سپس مدرس کارگاه درباره این داستان گفت : این داستان مدرن، جنایی معمایی است و می خواهد بگوید چه طور آدمی عادی به دلیل قرارگرفتن در یک موقعیت خاص، تغییر می کندو قاتل می شود.داستان بر اساس بازی شکل گرفته است.عده ای قصد دارند در یک بازی یک طرفه ، همکارشان را دست بیندازید و آن همکار تحت تلقین های آنان ، سعی می کند کاری کند که هماهنگ با افکار آنها باشد ولی ناخواسته به قتل دست می زندداستان جذاب و جالب است.

سپس مدرس کارگاه ضمن اشاره به گفتارهای بورخس گفت: نویسنده نباید صریح و آشکار سخن بگوید . بایدهر مطلبی را به گونه ای متفاوت و غیر مستقیم بیان کند، زیرا اگر موضوعی را به شکل صریح بگوید، صرفا روزنامه نگار یا سیاستمدار خواهد بود.نویسنده خواه ناخواه از آنچه دیده است و خوانده است الهام می گیرد. مطالعه کردن در برانگیختن تخیل و پیدا کردن سوژه، اهمیت زیادی دارد.نویسنده اگر بخواهد وسواس پیدا کند، هر داستانش تا بی نهایت ، اصلاح را برمی تابد.

سپس بحث ویژگی اهمیت زمان در داستان از دیدگاه بورخس مطرح شد و مدرس کارگاه گفت: معمولا اول و اخر داستانم را می دانم ولی نمی دانم ووسطش چگونه خواهد بود و چه ماجراهایی رخ می دهند تا روایت به پایان برسد.باید این قسمت را به کمک تخلیل خلق کنم.بدیهی است گاهی دچار اشتباه می شوم.نویسنده حین نوشتن کشف می کند که مطلبی را می بایست در داستانش بیاورد و یا نکته ای را نیاورد.من راوی داستانم را می دانم، مکان روایت را می دانم و می دانم در چه دوره زمانی انی رخ می دهد.بخش سخت کار و آنچه که بیشتر از همه وقت و زحمت می برد، همان میانه است.

پرسش وپاسخ بخش پایانی این برنامه بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: