کد خبر: 36771
تاریخ انتشار: دوشنبه, 12 شهریور 1397 - 16:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

گسترش همکاری میان کتابخانه و موزه ملی ملک و موسسه فرهنگی اکو

منبع : روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک
  کتابخانه و موزه ملی ملک و موسسه فرهنگی اکو (ECI) برای گسترش همکاری‌های فرهنگی، دانشگاهی و پژوهشی میان نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران با کشورهای منطقه اکو به محوریت موسسه فرهنگی اکو تفاهم‌نامه امضا کردند.
گسترش همکاری میان کتابخانه و موزه ملی ملک و موسسه فرهنگی اکو

 به گزارش لیزنا، این تفاهم‌نامه که روز دوشنبه 12 شهریور 1397 خورشیدی به امضای دکتر غلامرضا خواجه سروی، مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و دکتر محمدمهدی مظاهری، رییس موسسه فرهنگی اکو رسید، در نخستین گام، همکاری‌های مشترک فرهنگی در زمینه‌های برگزاری نشست‌های مشترک علمی و انتشار آثار به منظور پیشبرد فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی و برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را دنبال می‌کند.

از دیگر هدف‌ها و موضوع‌های این تفاهم‌نامه می‌توان به «تشویق پژوهشگران برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه رسالات خطی مربوط به فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی»، «برگزاری نشست‌های علمی، هنری، سمینار، نمایشگاه‌ها و سخنرانی‌های آموزشی و پژوهشی در زمینه آثار مربوط به فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی و حوزه‌های کشورهای اکو»، «تبادل انتشارات تخصصی مربوط به میراث مکتوب ایرانی- اسلامی»، «تبادل اطلاعات در حوزه‌های مشترک به ویژه آثار و پژوهش‌های مربوط به فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی و همچنین حوزه‌های فرهنگی، تاریخی مشترک با کشورهای اکو» و «همکاری با کتابخانه‌ها، موسسات و موزه‌های کشورهای اکو در زمینه‌های موزه‌داری، کتاب‌داری، نسخه‌شناسی، مرمت و حفاظت آثار» اشاره کرد. واپسین گام این تفاهم‌نامه در پیوند میان کتابخانه و موزه ملی ملک و موسسه فرهنگی اکو، «همکاری در زمینه نشر متون و آثار مربوط به میراث فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی به ویژه در زمینه نشر و بازنشر متون» خواهد بود.

امضای این تفاهم‌نامه همکاری، فصلی نو در پیوند میان کتابخانه و موزه ملی ملک با نهادهای علمی، پژوهشی و دانشگاهی به ویژه در گستره منطقه‌ای و فراملی خواهد گشود و زمینه‌ای فراهم می‌آورد تا پژوهشگران، اندیشمندان و گردشگران کشورهای حوزه اکو بتوانند از گنجینه نسخه‌های خطی و آثار تاریخی بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران بهره بگیرند. همچنین بستری فراهم خواهد کرد تا شناخت منطقه‌ای و جهانی از کتابخانه و موزه ملی ملک گسترش یابد.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه کشور در گستره نسخه‌های خطی به شمار می‌آید که حاج حسین آقا ملک، بازرگان و زمین‌دار بزرگ تاریخ معاصر ایران، در سال 1316 خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف کرده است.

سازمان همکاری‌های اقتصادی (ECO) یک سازمان منطقه‌ای است که در سال 1985 میلادی با همکاری دولت‌های ایران، پاکستان و ترکیه به منظور توسعه همکاری‌های اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو پایه گذارده شد. سازمان اکو در سال 1992 میلادی گسترش یافت و هفت عضو جدید یعنی جمهوری اسلامی افغانستان، جمهوری آذربایجان، جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان به آن پیوستند. پس از تبدیل شدن سازمان RCD به سازمانECO و افزایش شمار کشورهای عضو به ده کشور، این سازمان به عنوان یک سازمان منطقه‌ای نقشی ویژه یافت.

کشورهای عضو اکو دارای زمینه‌های مشترک فرهنگی و تاریخی‌اند، از این‌رو نیاز به باززنده‌سازی بخش فرهنگی احساس شد. موافقت رسمی با تاسیس موسسه فرهنگی سرانجام با امضای اساس‌نامه آن در سومین اجلاس سالانه اکو در سال 1995 در اسلام‌آباد پاکستان با رویکرد «تحکیم قرابت‌های فرهنگی، پیوندهای معنوی و روابط دوستانه میان ملت‌های کشورهای عضو از طریق روش‌های اجتماعی و فرهنگی به صورت تئوری و عملی» انجام شد. موسسه فرهنگی اکو (ECI) در جایگاه یک نهاد فرهنگی، پژوهشی و دانشگاهی منطقه‌ای، در زمینه‌های پاس‌داشت میراث فرهنگی غنی و مشترک کشورهای عضو، اهمیت و ضرورت تسهیل و تقویت تعاملات اندیشمندان منطقه در حوزه فرهنگ و تمدن و نقش آن در گسترش تعاملات فرهنگی، هنری، دانشگاهی و پژوهشی میان کشورهای منطقه اکو می‌کوشد.  

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: