کد خبر: 36826
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 14 شهریور 1397 - 14:33

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

«آواها و نغمه های طهران قدیم» در پایتخت کشور طنین انداز شد

منبع : روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 6 و فرهنگسرای سرو
نخستین ویژه برنامه تبیین و بررسی ترانه ها، آوازها و موسیقی های سنتی و اصیل شهر تهران با عنوان «آواها و نغمه های طهران قدیم» با حضور پیشکسوتان و محققان عرصه موسیقی، عصر روز سه شنبه 13 شهریور در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای سرو برگزار گردید.
«آواها و نغمه های طهران قدیم» در پایتخت کشور طنین انداز شد

 به گزارش لیزنا، در این نشست که با حضور بزرگانی چون کیوان پهلوان کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی و دکترای فولکلور، علی جهاندار  پیشکسوت و سرآمد عرصه آواز، محمد منتشری موسیقی‌دان و خواننده و عباس شیرخدا شعرخوان، شاهنامه‌خوان و نوازنده پیشکسوت ضرب در زورخانه برگزار شد،  برنامه های متنوع و جذابی برای مخاطبان و علاقه مندان به عرصه موسیقی اصیل سنتی به نمایش درآمد.

در ابتدای این نشست بهنام خادم رئیس فرهنگسرای سرو، زنده نگه داشتن کالبد فرهنگی، هنری، زیست بومی و پویایی سنت های اصیل شهری را ضامن هویت بخشی شهری دانست و با تشریح روند چگونگی انجام فعالیت ها برای اجرای برنامه بر لزوم استمرار آن تأکید کرد.

در ادامه نیز علی جهاندار با موضوع تبیین و بررسی سبک های موسیقی در پشت تریبون قرار گرفت. وی گفت: در موسیقی طهران قدیم هر خواننده ای سبک مخصوص خود را داشت و همین امر باعث بالندگی موسیقی سنتی می شد. ایشان به مرحوم ایرج بسطامی به عنوان خواننده ای که حاصل این نگرش است اشاره کرد و گفت: نمی توان سبک های موسیقی در طهران قدیم را در قالب بخش های جغرافیایی خاص بخش بندی کرد.

سپس گروه موسیقی سنتی به سرپرستی محمد منتشری به اجرای موسیقی های سنتی و اصیل ایرانی با عنوان «گردو فروش»  با همان حال و هوای خاص طهران قدیم پرداخت که بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت.

کیوان پهلوان به عنوان دومین مدعو به بررسی و تبیین تاریخ پر فراز و نشیب موسیقی سنتی از دوران صفویه تا زندیه پرداخت.  پهلوان در بخشی از صحبت های خود با اشاره به برخی از مشکلات نوازندگان و اهالی موسیقی در این دوره از تاریخ به  واکاوی مسائل، حوادث و رویدادهای این برهه تاریخی اشاره کرد.

سپس عباس شیر خدا پیشکسوت ضرب زورخانه ای، با بیان حکمت نام گذاری «مراسم گلریزان» در گود زورخانه، به هنرنمایی پرداخت و با اجرای قطعه ای ماندگار که با مدح امیرالمومنین (ع) همراه بود فضای سالن را تحت تأثیر قرار داد.

اجرای گروه موسیقی سنتی ناصریان، پخش کلیپ های موسیقی و ترانه سرایان تهران قدیم و نیز تقدیر از  عوامل و دست اندرکاران تهیه و اجرای این برنامه از دیگر مواردی بود که برای مخاطبان به نمایش درآمد.

قابل ذکر است این مراسم دو روزه است و آیین اختتامیه و رونمایی از کتاب «آواها و نغمه های طهران قدیم» عصر روز چهارشنبه 14 شهریور از ساعت 17 الی 20 در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای سرو برگزار می گردد.

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: