معرفی کتاب «کنزالمصائب» در مراسم «قمری خوانی» جوین

 به گزارش لیزنا، مراسم سنتی فرهنگی، آئینی و مذهبی «قمری خوانی» همراه با معرفی کتاب کنزالمصائب اثر شاخص استاد قمری دربندی به همت کتابداران کتابخانه عمومی مسروری حکم آباد جوین و با حضور اسماعیل سالاریان، عبدالله قاسمی، علی ملایجردی، از نویسندگان و پژوهشگران استان و اسماعیل پیغمبری، شاعر برگزار شد.

حسین جمشیدی، فرماندار جوین برگزاری این برنامه فرهنگی در کتابخانه عمومی مرحوم مسروری با نام و یاد ابا عبدالله الحسین علیه السلام را افتخاری بزرگ برای نهاد کتابخانه های عمومی و نیز شهرستان دانست و از برنامه های فرهنگی برگزار شده در کتابخانه عمومی مرحوم مسروری تقدیر کرد. 

مسئول کتابخانه عمومی مسروری ضمن اعلام این خبر گفت: در شهرستان جوین همچون دیگر نقاط کشور در زمان های گذشته مکتب خانه ها، مسئولیت آموزش و ترویج فرهنگ را داشتند که بعدها مدارس و آموزشگاه ها جایگزین مکتب خانه ها شدند. در شهرستان جوین در مکتبخانه ها سه کتاب «دخیل»، «جوهری» و «کنزالمصائب» از دروس اصلی بود که توسط یک فرد به نام مکتب دار آموزش داده می شد. 

حسین ملکوتی افزود: کتاب کنزالمصائب در برگیرنده اشعار توحیدی و نیز اشعار سوزناک ترکی در خصوص واقعه کربلا و امام حسین علیه السلام که بسیار مورد توجه بزرگان قرار گرفته به طوری که درتعزیه خوانی های گذشته و اکنون  اشعاری از این کتاب را قرائت می کنند. 

وی افزود: از آنجایی که زبان مادری اهالی شهرستان جوین، ترکی و اکثر اعضای کتابخانه نیز ترک هستند و با توجه به اینکه افراد کمی این آیین را به یاد دارند، سعی کردیم با برگزاری نشستی آیین قمری خوانی را پاس بداریم، تا نسل امروز  بدانند که کتاب و کتابخوانی از گذشته علاقمندانی داشته و افرادی اشعار را حفظ کرده و برای دیگران قرائت می کردند.

در نشست «قمری خوانی» کتابخانه مرحوم مسروری، که مورد توجه علاقمندان و مسئولان قرار گرفت، پیشکسوتان و مکتب داران قدیمی و پیرغلامانی از مشهد، بجنورد، اسفراین، کلات، صفی آباد، سبزوار، جوین و شهر حکم آباد حضور داشتند.