کد خبر: 37043
تاریخ انتشار: شنبه, 24 شهریور 1397 - 14:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

آموزش سبک زندگی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی در کتابخانه‌های فامنین

منبع : روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان
در راستای اجرای مصوبه شورای معاونین نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اولین جلسه از سلسله سخنرانی های عمومی به همراه مشاوره در حوزه مسائل اجتماعی و خانوادگی در فامنین،استان همدان، برگزار شد.
آموزش سبک زندگی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی در کتابخانه‌های فامنین

 به گزارش لیزنا، به دنبال برگزاری نشست فوق‌العاده شورای معاونین نهاد در فامنین، اجرای برنامه هایی با هدف ارتقای سطح دانش و بصیرت مردم این شهرستان نسبت به مسائل اجتماعی، روان‌شناختی و مهارت‌های زندگی در دستور کار قرار گرفت. برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی در مباحث گوناگون اجتماعی و خانواده از جمله روابط بین فردی، فرزند پروری، ارتباط بین همسران، مدرسه و آموزش، راه های توانمندسازی خانواده ها در مقابل آسیب های اجتماعی، فضای مجازی، ازدواج و ... از برنامه‌هایی است که با حمایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی ۱۰ دوره آموزشی در کتابخانه عمومی شهید مطهری به عنوان پایگاه فعال فرهنگی اجتماعی شهرستان فامنین برگزار خواهد شد.

بر این اساس اولین جلسه از سلسله سخنرانی های عمومی به همراه مشاوره در حوزه مسائل اجتماعی و خانوادگی با مشارکت اداره کتابخانه‌های عمومی و اداره بهزیستی شهرستان فامنین و با حضور مسئولین شهرستان و ۸۰ تن از زنان سرپرست خانوار، عمدتاً از اقشار آسیب پذیر جامعه،  در سالن همایش‌های کتابخانه عمومی شهید مطهری فامنین برگزار شد. هدف از برگزاری این دوره، آموزش سبک زندگی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی بوده است.

در این دوره حسن جلوه، کارشناس ارشد روان شناسی و مدرس، با تبیین آسیب‌ها و معضلات پیش روی خانواده‌ها به اهمیت رعایت نکات اخلاقی و رفتاری در زندگی اشاره کرد و افزود: باید با بالا بردن سطح آگاهی و کسب توانمندی‌های لازم در برخورد با مسائل مختلف همواره اقدام اخذ تصمیمهای مفید و اثربخش در زندگی کرد.

وی تصریح کرد: در شیوه زندگی سالم، شخص به طور آگاهانه در مواجهه با انتخاب‌های مختلف بهترین تصمیم را می‌گیرد و در جهت کسب موفقیت‌ها به طور فعالانه قدم بر می‌دارد.

جلوه به بیان خطاهای شناختی در تعاملات زندگی پرداخت و گفت: این خطاها ناخودآگاه و بدون دعوت وارد ذهنمان می‌شوند، سلسله وار شروع شده و پیش می‌روند. شخصی‌سازی(خود را مقصر همه چیز دانستن)، تفکر همه یا هیچ(نگاه سیاه و سفید به امور) و بیش تعمیم دادن(استفاده از قید همیشه یا هرگز) نمونه هایی از این افکار هستند.

این کارشناس ارشد روانشناسی، اظهار داشت: برای داشتن ذهنی سالم باید دست از قضاوت بیش از حد درباره خود برداشت. کارهایی انجام داد که انرژی مفید وارد زندگی می‌کنند. هر روز را با هدف شروع کرد. انتظارات و توقعات را در حد توان خود تعریف کرد و در کل باید به زندگی از جنبه مثبت نگریست.

 در پایان این دوره از سرپرستان خانواده‌های موفق در زمینه‌های تولید اشتغال، موفقیت‌های تحصیلی و ... با هدف تشویق و ترغیب خانواده‌ها به سمت سازندگی و نشاط اجتماعی، تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است، شهرستان فامنین یکی از ۳۱ شهرستان‌ دارای اولویت به لحاظ اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی است که از سوی شورای اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده است. نهاد کتابخانه‌ها به‌عنوان یکی از نهادهای تأثیرگذار در حوزه فرهنگی، برنامه‌ریزی عملیاتی ویژه ای را برای این ۳۱ شهرستان آغاز کرده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: