کد خبر: 37056
تاریخ انتشار: شنبه, 24 شهریور 1397 - 16:11

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

فرماندار شهرستان بندر خمیر:

کودکی مناسب‌ترین دوره برای روی آوردن به کتاب است

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان
جلسه انجمن کتابخانه‌ عمومی شهرستان بندر خمیر، استان هرمزگان، با حضور فرماندار و با هدف بررسی شیوه های ترویج فرهنگ مطالعه در این شهرستان برگزار شد.
کودکی مناسب‌ترین دوره برای روی آوردن به کتاب است

 به گزارش لیزنا، جلسه انجمن کتابخانه‌ عمومی شهرستان بندر خمیر،استان هرمزگان، به ریاست میرهاشم خواستار، فرماندار شهرستان بندر خمیر و با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد ذاکری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان؛ علیرضا مدرس، سرپرست معاونت کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان؛ صادق دهقان، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بندر خمیر؛ سید عبدالجلیل قتالی، امام جمعه موقت شهرستان بندر خمیر؛ عبدالحکیم جعفری، شهردار رویدر؛ محمد زرنگاری، بخشدار مرکزی شهرستان بندرخمیر؛ فاروق رحیمی، بخشدار رویدر و دیگر اعضای انجمن در سالن اجتماعات فرمانداری تشکیل شد.

فرماندار شهرستان بندر خمیر با حضور در این جلسه ضمن اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی بیان کرد: کودکی مناسب‌ترین دوره برای روی آوردن به کتاب است؛ چراکه کودکان در این دوره مستعد پذیرش عادات نیک و بد هستند و اگر  والدین بتوانند بستر مناسب را برای رشد و و بالندگی و تربیت صحیح کودکان فراهم کنند، بدون‌شک فردی سالم به جامعه تحویل خواهند داد. افرادی که از کودکی جذب دنیای کتاب می‌شوند، دنیای آرام‌تری در ذهن می‌آفرینند و تعقل و تفکر جزئی از زندگی‌شان می‌شود.

میرهاشم خواستار در ادامه سخنان خود وجود کتابخانه در مرکز شهر را یکی از ضروریات دانست و بیان کرد: وجود کتابخانه در مرکز شهرستان بندر خمیر، زمینه دسترسی سریع و آسان همشهریان به کتاب را فراهم خواهد کرد و باعث جذب اعضا به کتاب و کتابخوانی می شود.

وی بیان کرد: با توجه به نگرش مثبت خیرین به امر کتابخانه‌سازی، درصدد هستیم با استفاده از ظرفیت خیرین، کتابخانه‌هایی را در سطح بندر خمیر راه اندازی کنیم تا مشکل کمبود کتابخانه در این شهرستان رفع شود.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بندر خمیر، کمبود نیرو در اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان خمیر را معضل بزرگی در زمینه ترویج کتابخوانی در شهرستان دانست و خواستار جذب نیرو برای این مجموعه شد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محمد ذاکری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان به مشکل کمرنگ شدن نقش کتاب در زندگی مردم اشاره کرد و ادامه داد: در سال‌های اخیر به‌دلیل فراگیری فضای مجازی، نقش کتاب در زندگی امروز کمرنگ شده و جهت حل این مشکل درصدد هستیم با اجرای طرح‌های خلاقانه و نوآورانه همچون راه‌اندازی باشگاه‌های کتابخوانی در سطح استان، نشست‌های کتابخوان، نشست‌های جمع‌خوانی کتاب و ...  فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در کشور گسترش دهیم.

وی ادامه داد: کتابخانه های عمومی ابزاری قدرتمند در جامعه محسوب می شوند که زمینه آگاهی و هوشیاری مردم را فراهم کرده و با برنامه ریزی و ارائه خدمات گوناگون، موجب غنی شدن اوقات فراغت آنان می شوند. از این رو باید به بحث کتاب و کتابخوانی بیشتر توجه شود و تمامی دستگاه‌های مسئول در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند و نسبت به برگزاری جلسات انجمن و پرداخت نیم درصد کتابخانه‌ها حساسیت بیشتری به خرج دهند.

همچنین صادق دهقان، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بندر خمیر ضمن ارائه گزارشی از عملکرد تنها کتابخانه‌ی عمومی شهرستان بندر خمیر بیان کرد: کتابخانه میثاق با ۳۵۰ متر زیربنا در سال ۱۳۶۷ تأسیس شده است و  در حال حاضر دارای ۱۸۳۰۰ جلد کتاب بوده و بیشترین مراجعین آن، دانش‌آموزان و دانشجویان هستند.

وی ضمن اشاره به کمبود فضای فیزیکی این کتابخانه، خواستار توسعه فضا و احداث کتابخانه‌هایی جدید در این شهرستان شد تا با فراهم کردن امکانات بیشتر، خدمات رسانی به اعضا در مقیاسی گسترده‌تر فراهم شود.

در ادامه، دیگر اعضای انجمن به ارائه پیشنهاداتی در خصوص شیوه های ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شهرستان پرداختند

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: