کد خبر: 37523
تاریخ انتشار: یکشنبه, 22 مهر 1397 - 15:47

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

خدمات ویژه برای قشر نابینا و کم‌بینا درکتابخانه گویای رضوی

منبع : روابط ‌عمومی سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی
کتابخانۀ «گویای رضوی»، از کتابخانه‌های وابسته به آستان‌قدس‌رضوی در مشهد که با دارابودن بیش از 13 هزار منبع دیداری و شنیداری، پیوسته مورد استفادۀ قشر نابینا و کم‌بینا بوده است، به مناسبت روز جهانی عصای سفید، مورد استقبال ویژه قرار گرفته است.
خدمات ویژه برای قشر نابینا و کم‌بینا درکتابخانه گویای رضوی

 به گزارش لیزنا، رئیس کتابخانۀ گویای رضوی، با این توضیح که این کتابخانه که از کتابخانه‌های وابسته به آستان‌قدس‌رضوی در مشهد است، برای بهره‌مندی روشندلان و کم‌بینایان از امکانات آموزشی، فرهنگی و کتابخانه‌ای سازمان کتابخانه‌ها موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی و پوشش ارائه این خدمات در سراسر کشور و سطح شهر مقدس مشهد، از سال 1383 خورشیدی راه‌اندازی شده است، افزود: «این کتابخانه با گردآوری مجموعه‏ای کم نظیر شامل بیش از 13 هزار عنوان منبع اطلاعاتی همچون کتاب صوتی و منبع دیجیتالی، در قالب‏های DVD، CD‌، ‌MP3، VCD و کتاب‌های چاپ بریل در موضوعات کمک‌آموزشی، علمی، فرهنگی، تاریخی، ادبی، سیاسی، اجتماعی و دیگر موضوعات و مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای ویژه روشندلان، در حال ارائۀ خدمت به قشر نابینا و کم‌بیناست».

علی وظیفه‌دان با بیان اینکه این کتابخانه در حال حاضر بیش از 230 نفر عضو دارد، اضافه کرد: «گروه‌های مختلف دانش‌آموزان، دانشجویان، کارمندان و مشاغل آزاد از قشر نابینا و کم‌بینا، از مقطع دبستان تا دکترا می‌توانند از خدمات این کتابخانه بهره‌مندشوند».

وی به خدمات ویژۀ این کتابخانه اشاره و تصریح کرد: «عضویت و خدمات رایگان، ارائه خدمات و استفاده از تجهیزات موجود در محل کتابخانه، تهیۀ کپی از منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه بر رویDVD  یا هر نوع حافظۀ جانبی دیگر، خدمات امانت منابع این کتابخانه و منابع سایر مراکز کتابخانه‌ای آستان‌قدس‌رضوی، استفادۀ حضوری و غیرحضوری از خدمات سایر مراکز و واحدهای وابسته به سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسنادآستان‌قدس‌رضوی، استفاده از خدمات کتابخانۀ سیّار و تلفنی آستان‌قدس‌رضوی و تحویل رایگان منابع درخواستی در محل مورد درخواست اعضا، ارسال رایگان منابع درخواستی اعضای کتابخانه به سراسر ایران از طریق پست و...، از جمله خدمات کتابخانۀ گویاست».

وظیفه‌دان تعامل و همکاری این کتابخانه را با سایر کتابخانه‌ها و مراکزی که به روشندلان خدمت می‌کنند، از دیگر خدمات کتابخانۀ گویا عنوان کرد و گفت: «تبادل و اهدای منابع به دیگر مراکز، در راستای تکمیل این مجموعه‌ها و دریافت منابع تولیدی آنان در جهت تأمین منابع درخواستی مراجعان، از دیگر خدمات این کتابخانه است».

رئیس کتابخانۀ گویای رضوی یادآور شد: «سیاهۀ منابع این کتابخانه در قالب نرم‌افزار EXCELL  بر روی وب‌سایت کتابخانۀ گویای رضوی به نشانی http://library.aqr.ir/gooya در زیر پرتال سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی قرار دارد».

وظیفه‌دان در پایان بیان کرد: «روشندلان گرامی می‌توانند درخواست‌ها، نظرات و پیشنهادهای خود را از طریق سایت کتابخانۀ گویای رضوی و آدرس الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید مطرح یا با شماره‌تلفن‌های 05132713070 – 05132766444 تماس حاصل نمایند».

این کتابخانه واقع در خیابان طبرسی، چهارراه مجلسی، خیابان مجلسی غربی‌1، همه روزه از ساعت 7:30 صبح تا 7:30 بعدازظهر، آمادۀ ارائۀ خدمت است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: