کد خبر: 37750
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 30 آبان 1397 - 10:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

تقدیر کتابخانه و موزه ملی ملک از سید عبدالله انوار

منبع : روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک
 به مناسبت هفته کتاب لوح سپاس کتابخانه و موزه ملی ملک به نسخه‌شناس بی‌بدیل و حکیم پرآوازه، اهدا شد.
تقدیر کتابخانه و موزه ملی ملک  از سید عبدالله انوار

 

به گزارش لیزنا، سیدعبدالله انوار، کتاب‌شناس، نسخه‌شناس و حکیم پرآوازه، در دیدار مدیرعامل و شماری از مسوولان کتابخانه و موزه ملی ملک که در منزل این استاد فرزانه بامداد روز سه‌شنبه 29 آبان 1397 خورشیدی به مناسبت هفته کتاب انجام پذیرفت، با اشاره به کوشش حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک در گردآوری نسخه‌های خطی و آثار تاریخی ایران و جهان یادآور شد: «توجه ویژه حاج حسین آقا ملک به مجموعه‌سازی نسخه‌های خطی و گردآوری نسخه‌های برجسته خطی در زمینه‌های گوناگون فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی موجب شده است کتابخانه و موزه ملی ملک بهترین کتابخانه خطی جهان باشد».

سیدعبدالله انوار در این دیدار که با تقدیم لوح سپاس بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران به پاس 7 دهه کوشش پیگیر و پیوسته ایشان در زمینه کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی همراه شد، افزود: «گردآوری، نگهداری و مجموعه‌سازی نسخه‌های خطی، کوششی دشوار در گذشته بوده که همتی والا نیاز داشته است و کسانی چون حاج حسین آقا ملک به دستیاری کتاب‌شناسی بزرگ همچون احمد سهیلی خوانساری چنین کاری سترگ انجام داده‌اند؛ از این‌رو خرسندم امروز کسانی در کتابخانه و موزه ملی ملک به نگهداری این گنجینه بزرگ اشتغال و اهتمام دارند که بدین رسالت بزرگ آگاهی‌اند و پیگیرانه و مشتاقانه به آن همت می‌گمارند».

این نسخه‌شناس بزرگ که 7 دهه پیش با همکاری ایرج افشار، مجتبی مینوی، عباس زریاب خویی و محمدتقی دانش‌پژوه، فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه ملی ایران را برای نخستین بار انجام داده‌اند، با تاکید بر اهمیت گسترش پژوهش‌ها بر نسخه‌های خطی گفت: «تصویر نسخه‌های خطی برای انجام پژوهش‌های بزرگ باید به پژوهشگران و اندیشمندان واگذارده شوند تا روشن شود چه گنجی بزرگ در کتابخانه‌ها به ویژه کتابخانه و موزه ملی ملک گرد هم آمده است. همچنین خرید و فراهم‌آوری نسخه‌های خطی نیز باید گسترش چشم‌گیر یابد تا منابع کتابخانه روزآمد و از نابودی و فراموشی نسخه‌های خطی جلوگیری شود».

سیدعبدالله انوار با اشاره به وجود بیش‌ترین نسخه‌های خطی از آثار ابن سینا در کتابخانه و موزه ملی ملک در میان همه کتابخانه‌های ایران و جهان افزود: «آثار و اندیشه‌های این دانشمند به ویژه در حوزه فلسفه، نکته‌ها و دستاوردهایی در خود دارند که فیلسوفان سرشناس جهان معاصر همچون مانند هگل و کانت، سده‌ها پس از ابن سینا آن‌ها را طرح کرده‌اند، در حالی که ابن سینا چنان یافته‌های فلسفی را هزار سال پیش شرح داده است».

در این دیدار همزمان با اهدای لوح سپاس کتابخانه و موزه ملی ملک به استاد سیدعبدالله مقرر شد به زودی مجموعه نشست‌هایی با رویکرد شرح آثار ابن سینا با تدریس این استاد فرزانه در کتابخانه و موزه ملی ملک برپا شود.

در لوح سپاس به این کتاب‌شناس بزرگ چنین آمده است:

«استاد گران‌مایه، جناب آقای سیدعبدالله انوار! با سلام و احترام؛ شاید هیچ مناسبت فرهنگی همچون هفته کتاب، پسندیده‌تر دستاویزی برای دیدار حضرت‌عالی نباشد، از آن‌رو که عمر گران‌سنگ شما در هم‌نشینی و همراهی با کتاب- این سرمایه بی‌جایگزین تمدن انسانی- سپری شده است. دستاوردهای دهه‌ها هم‌نشینی با کتاب و کوشش در مسیر ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، جایگاهی به آدمی می‌بخشد که هر کس را بدان دسترس نیست. دیدار و حضور در محضر حضرت‌عالی هم‌زمان با هفته کتاب 1397 خورشیدی، فرصتی به پاس سپاس‌گزاری از شخصیت و جایگاه والای شما در گستره فرهنگ این سرزمین و قدرشناسی از همت آن دسته از فرهنگ‌ورانی چونان شما است که چراغ تابان و درخشان کتاب را در پهنه جامعه همواره روشن نگاه و آن را پاس داشته‌اند/ مدیران و کارکنان کتابخانه و موزه ملی ملک؛ 29 آبان 1397 خورشیدی».

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: