کد خبر: 37762
تاریخ انتشار: شنبه, 03 آذر 1397 - 12:15

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در کتابخانه عمومی پیامبر (ص)

«پوتین قرمزها»؛ نقد شد

منبع : لیزنا
«پوتین قرمزها»؛ خاطرات مرتضی بشیری، بازجو و مدیرمسئول جنگ روانی قرارگاه خاتم الانبیا را به قلم فاطمه بهبودی روایت می کند.
«پوتین قرمزها»؛ نقد شد

 به گزارش لیزنا، جلسه نقد و بررسی رمان پوتین قرمزها (خاطرات مرتضی بشیری)، به قلم فاطمه بهبودی با حضور ساسان ناطق، نویسنده و منتقد روز چهارشنبه سی ام آبان ماه 1397 در کتابخانه عمومی پیامبر (ص) تهران برگزار شد.

«پوتین قرمزها» در ۳۶ فصل به انضمام عکس ها و اسناد تدوین شده است. بهبودی در این خاطرات ابتدا مخاطب را با اهمیت خاطرات راوی آشنا می کند. او در فصل های نخست، بخشی از بازجویی های انجام شده را ثبت می کند و پس از آن، به زندگی فردی راوی و چگونگی ورود او به جبهه و نقش او در جنگ تحمیلی می پردازد. بهبودی این کتاب را به شهدای غواص تقدیم کرده است.

ساسان ناطق، نویسنده و منتقد در این نشست بیان کرد: هر کتاب بر اساس یکسری اطلاعات شکل میگیرد. این کتاب از بیان خاطرات و اسناد و مدارکی از سربازان و ژنرالهای دشمن سابق ما در جنگ تحمیلی ایران و عراق هست.

وی افزود: این کتاب در حوزه ادبیات اردوگاهی قرار میگیرد، یعنی ادبیات اردوگاههای اسرا و وقایعی که در آنها اتفاق افتاده است.

رزمنده هایی هستنند که نمیتوانند اتقاتی که برایشان افتاده بیان کنند چون باید به صورت رمز و راز باقی بماند بخشی از اتفاقاتی که در این کتاب رخ میدهد از این نوع است که من اسم آن را «روایت عناصر پنهان جنگ» گذاشتم. روایت عناصر پنهان جنگ، یعنی نیروهای اطلاعاتی که در حال حاضر در فضای مجازی، در جغرافیای فیزیکی، مرزهای جغرافیایی، در جغرافیای ادبی، فرهنگی، هنری مرزداری می کنند و از کشور محافظت می کنند.

کار آقای مرتضی بشیری کار فیزیکی نیست بلکه کار اوی فکری است، اندیشه است، که چطور اطلاعات را از اسرای عراقی بگیرند و در اختیار فرماندهان بگذارند تا رزمنده های ما در خط مقدم کمتر آسیب ببینند.

ناطق درباره فضای کتاب گفت: فضای این کتاب خیلی خیلی مردانه است اما اینها با عناصر خیال زندگی می کنند، فکر کردن به خانواده در آن شرایط سخت زندگی را آسان می کند.

وی درمورد روایت داستان بیان کرد: خیلی وقت ها با گفتن نمیشود مطلب را رساند ولی خانم بهبودی با نشان دادن ماجرا به ما واقعه را بیان می کند. کاری که خانم بهبودی انجام داده یک مصاحبه فعال است، نه اینکه ضبط را بگذارد و برود. او از روایت خطی استفاده نکرده، از فلش بک (بازگشت به عقب) و تداعی معانی استفاده کرده است.

او گفت: در این کتاب طنز هم وجود دارد.

ناطق تاکید کرد: تبحر آقای بشیری در روایت و تبحر خانم بهبودی در نوشتن به شما اطلاعات می دهند.

او در پایان گفت: زمانه دزد ذهن ماست، اگز زودتر به سراغ راویان برویم بیشتر از روایت یادشان هست.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: