کد خبر: 38058
تاریخ انتشار: سه شنبه, 11 دی 1397 - 13:08

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی مطرح کرد:

نامگذاری کتابخانه مرکزی مشهد به نام امام خمینی

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دومین جلسه کارگروه افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد، از نامگذاری این کتابخانه به نام امام خمینی (قدس سره) خبر داد.
نامگذاری کتابخانه مرکزی مشهد به نام امام خمینی

به گزارش لیزنا، دومین جلسه کارگروه افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد دوشنبه ۱۰ دی ماه، با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد، امین متولیان، معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، اسماعیل شفاعی، معاون مالی و اداری، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، محمد هادی ناصری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل، امیر جهانگیری و مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی نهاد، سیدباقر میرعبداللهی، مدیرکل تأمین منابع، هادی آشتیانی، مدیرکل امور فرهنگی، اصغر گودرزی، مدیرکل امور کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها، عباس نعمتی، مدیرکل حراست، لیلی هاشمی، مدیرکل فناوری اطلاعات و سکینه خاتون مهدیان‌پور، مشاور معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی برگزار شد.

در این مراسم مهدی رمضانی با اشاره به مصوبات جلسه گذشته، به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در روند آماده‌سازی کتابخانه مرکزی مشهد پرداخت و گفت: مصوبات جلسه گذشته در کارگروه‌های مختلف به انجام رسیده و برخی از آنها نیز پس از برطرف شدن موانع مالی و کسب مجوزهای لازم در حال انجام است و مراحل پایانی خود را طی می‌کند. در موضوع تأمین نیروی انسانی نیز با هماهنگی اداره کل استان خراسان رضوی فهرستی از افراد واجد شرایط از نیروهای بومی استان و جانمایی افراد تهیه شده که پس از تأیید نهایی قابل ابلاغ خواهد بود.

وی همچنین موضوعاتی چون ایمن‌سازی فضای اطراف ستون‌ها، طراحی دیوارهای بیرونی، نورپردازی فضای بیرونی کتابخانه، طراحی فضای سبز بیرون کتابخانه، نصب سیستم صوتی و طراحی تابلوی سردر، طراحی بخش کودک، ساخت قفسه‌ها، پیش‌بینی تجهیزات امدادرسانی، شناسایی نقاط امن و تعبیه تابلوهای راهنما و ... را از جمله اقدامات صورت گرفته در این کتابخانه عنوان کرد.

حضور شخصیت‌های ملی و بین‌المللی در مراسم افتتاح

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، افزود: آماده‌سازی و ارسال منابع غیر مکتوب از جمله منابع سمعی و بصری و اسباب بازی و همچنین منابع گروه‌های خاص انجام شده و منابع تهیه شده بریل از مراکز تولید این کتاب‌ها در قم و تبریز، آماده نشستن در قفسه‌ها است.

رمضانی با اشاره به دعوت از چهره‌ها و فعالان فرهنگی استانی و کشوری در این مراسم گفت: برای مراسم افتتاحیه کتابخانه مرکزی مشهد، ضمن دعوت از چهره‌های استانی و ملی در حوزه فرهنگ، از رئیس کمیته دائمی کتابخانه‌های عمومی ایفلا و همچنین رئیس کتابخانه‌های عمومی اتریش نیز برای حضور در این مراسم دعوت شده است.

وی در ادامه درباره برخی از مهم‌ترین بخش‌ها پیش‌بینی شده در این کتابخانه گفت: بخش استان‌شناسی یکی از بخش‌های ویژه پیش بینی شده در کتابخانه مرکزی مشهد است که با هماهنگی میراث فرهنگی مشهد، مشاهیر مشهد با استفاده از المان‌ها و طراحی‌های محیطی در این بخش معرفی خواهند شد. همچنین اتاق علم نیز یکی از بخش‌های این کتابخانه بوده که با مطرح شدن تبدیل آن به گنبد نجوم بررسی‌های نهایی برای استقرار آن در بخش فوقانی آمفی تئاتر در حال انجام است که از یک سو می‌تواند به جذابیت‌های مجموعه بیفزاید و از سوی دیگر نیز می‌تواند منبع درآمدی برای مجموعه باشد.

استقرار مهد کتاب و پارک علم در بخش کودک کتابخانه مرکزی

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد بخش کودک کتابخانه مرکزی مشهد را یکی از مهم‌ترین بخش‌های این کتابخانه عنوان کرد و گفت: این بخش با ۳۰۰ متر مربع در طبقه همکف قرار دارد و دارای دسترسی جداگانه است که مهد کتاب و پارک علم برای کودکان را در خود جای خواهد داد. همچنین بخش فضای باز کودک نیز از جمله بخش‌های پیش بینی شده در این مجموعه است.

وی تهیه قفسه‌ کتابخانه را از مهمترین تجهیزات این پروژه عنوان کرد و گفت: در کار تکمیل و تجهیز کتابخانه مرکزی مشهد ۲۵۰ قفسه دوطرفه، ده قفسه یکطرفه و ده قفسه ویژه نابینایان سفارش داده شده است؛ همچنین میز مطالعه و صندلی نیز با بررسی‌های صورت گرفته از حدود ۵۰ شرکت مختلف طراحی و انتخاب شده که اکنون در مرحله ساخت است. انشاءالله قفسه‌ها و تجهیزات در هفته آینده وارد کتابخانه خواهد شد و به محض اینکه کار چیدمان و اجرای کفپوش در مخزن، سالن مطالعه و سالن جلسات انجام شود، ما می‌توانیم کتاب‌ها و سایر منابع را وارد کتابخانه کنیم.

رمضانی درباره سالن جلسات کتابخانه مرکزی مشهد نیز گفت: سالن جلسات این کتابخانه بزرگ در طراحی اولیه، تقریبا هشت نفر ظرفیت داشته، که با باز طراحی این سالن و انتقال آن به طبقه اول ظرفیت آن به ۳۳ نفر ارتقاء یافت و با توجه به وجود ستون‌های متعدد دور تا دور این سالن نیز به عنوان گالری استفاده خواهد شد.

صرفه‌جویی در خرید تجهیزات کتابخانه مرکزی مشهد

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد از صرفه جویی ۳۵ درصدی خرید تجهیزات نسبت به برآورد اولیه خبر داد و گفت: هزینه تجهیزات با صرفه جویی‌ها و تغییر نقشه‌ای که با پیشنهاد طراح صورت گرفت، تا کنون حدود ۳۵ درصد از برآورد اولیه پروژه کاهش داشته است. به عنوان مثال تنها در ساخت قفسه، با پیگیری‌های صورت گرفته و مشاوره از پیمانکاران مختلف، حدود یکصد میلیون تومان صرفه‌جویی شده است.

رمضانی درباره ساعت کار کتابخانه مرکزی مشهد نیز گفت: ساعت کار کتابخانه نیز در مرحله آغاز به کار کتابخانه از ۸ صبح تا ۱۰ شب تعیین شده که البته به دلیل وجود مراکز تجاری مانند رستوران، فروشگاه محصولات فرهنگی و دفتر خدمات الکترونیک در طبقه دوم این کتابخانه، تمهیداتی برای استفاده از این مراکز بیش از زمان تعیین شده، پیش بینی شده است. واگذاری این مراکز تجاری نیز از طریق اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، به پیمانکاران واگذار خواهد شد.

وی تصریح کرد: تقریبا بحث طراحی ستادی به پایان رسیده و پیمانکاران مشخص شده‌اند و از هفته آینده وارد فاز اجرایی در این بخش‌ها خواهیم شد تا ان‌شالله کتابخانه در موعد مقرر خود به افتتاح برسد.

نامگذاری کتابخانه مرکزی مشهد به نام امام خمینی (قدس سره)

در ادامه این مراسم علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به ارائه فهرستی از نام‌های پیشنهادی کتابخانه مرکزی مشهد از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی، گفت: از میان تمام اسامی پیشنهاد شده، با توجه به همزمانی افتتاح این کتابخانه با چهل سالگی انقلاب اسلامی، نام کتابخانه مرکزی مشهد به نام امام خمینی(قدس سره) مزین می‌شود.

همچنین اختصاص فضایی مشخص برای فعالیت‌های نمایشگاهی و مناسبتی، نمود ظرفیت‌ها و ویژگی‌های مشهد در کتابخانه، پیگیری تبلیغات و تزئینات شهری برای اطلاع‌رسانی افتتاح، انجام اقدامات لازم برای استفاده از دستگاه‌های کارتخوان در کتابخانه، از جمله تأکیدات دبیرکل نهاد در این نشست بود.

آمادگی برای استقرار نیروی انسانی در کتابخانه مرکزی مشهد

امیرجهانگیری در این مراسم درباره وضعیت نیروی انسانی در استان خراسان رضوی و جذب نیرو برای کتابخانه‌ مرکزی مشهد گفت: بر اساس ارزیابی صورت گرفته در معاونت توسعه، ۳۵ نفر برای فعالیت در کتابخانه مرکزی درنظر گرفته شده که با توجه به وجود تعدادی نیروی مازاد در شهر مشهد، مشکلی در کتابخانه مرکزی مشهد، نخواهیم داشت.

مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی نهاد ادامه داد: در مجموع تأمین نیروی انسانی تأسیسات، از طریق پیمانکار صورت می‌گیرد و تأمین ۸ نفر نگهبان و حدود ۱۰ نفر نیروی خدمات نیز از طریق روال قانونی برگزاری مناقصات از طریق شرکت‌های پیمانکاری تأمین خواهد شد که هماهنگی‌های لازم در این زمینه انجام شده است.

آمادگی برای اطلاع‌رسانی وسیع از روند ساخت و افتتاح کتابخانه

محمدهادی ناصری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: موضوع اطلاع‌رسانی پروژه کتابخانه مرکزی مشهد پس از برگزاری جلسه قبل آغاز شد و در قالب خبر، یادداشت، گفت‌وگو، گزارش و گزارش تصویری روند پیشرفت پروژه دائما در حال اطلاع‌رسانی است و علاوه بر پایگاه‌های خبری استانی، موضوع اطلاع‌رسانی این پروژه از طریق خبرگزاری‌های سراسری نیز در حال انعکاس است.

وی در خصوص تمهیدات لازم برای برگزاری مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد نیز گفت: کلیاتی در این زمینه پیش‌بینی و پیشنهاد شده که با توجه به تعیین تکلیفی که قرار است نسبت به مکان قطعی برگزاری مراسم در سالن آمفی تئاتر یا بخشی دیگر صورت گیرد، جزئیات این مراسم نیز طی هفته پیش رو نهایی خواهد شد. لیستی از چهره‌های فرهنگی شهر مشهد که برخی از آنها در تهران ساکن هستند نیز تهیه شده که اقدامات لازم برای حضور و اسکان در مشهد برای ایشان در حال انجام است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد افزود: به جهت انعکاس کامل‌تر و وسیع‌تر مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد نیز پیشنهاد دادیم تعدادی از خبرنگاران از تهران، در قالب یک تور کتابخانه‌گردی با تمرکز بر پوشش افتتاح این کتابخانه، در مشهد حاضر شوند. همچنین پس از جلسه‌ای که با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی خواهیم داشت، جزئیات این مراسم را نیز نهایی خواهیم کرد.

آماده سازی حدود ۷۴ هزار نسخه کتاب برای کتابخانه مرکزی مشهد

سید باقر میرعبداللهی نیز در این مراسم عنوان کرد: روند آماده‌سازی منابع کتابخانه مرکزی مشهد توسط تعدادی از کارشناسان خبره نهاد، در حال انجام است و تاکنون حدو ۷۴ هزار نسخه کتاب، برای ارسال به این کتابخانه آماده شده است. تاکنون در شش مرحله حدود ۳۹ هزار نسخه کتاب از سوی اداره کل منابع نهاد و ۳۴ هزار و ۸۰۰ نسخه نیز از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی برای قرار گرفتن در مخزن کتابخانه مرکزی مشهد آماده سازی شده و تا ابتدای بهمن ماه نیز توانایی اضافه کردن ۱۵ هزار نسخه دیگر به منابع این کتابخانه وجود دارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: