کد خبر: 38283
تاریخ انتشار: یکشنبه, 23 دی 1397 - 10:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کارگاه سناریونگاری آینده کتابخانه های عمومی کشور در تهران برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران
نخستین کارگاه سناریونگاری آینده کتابخانه های عمومی کشور با حضور ۲۰ نفر از کتابداران و ۵ نفر از اعضای فعال کتابخانه ها به میزبانی کتابخانه عمومی حضرت فاطمه (س) تهران برگزار شد.
کارگاه سناریونگاری آینده کتابخانه های عمومی کشور در تهران برگزار شد

به گزارش لیزنا، آخرین جلسه از  نخستین کارگاه سناریو نگاری آینده کتابخانه های عمومی کشور  ۲۰ دی ماه با حضور ۲۰ نفر از کتابداران و ۵ نفر از اعضای فعال کتابخانه ها به میزبانی کتابخانه عمومی حضرت فاطمه (س) واقع در منطقه دهکده المپیک برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه  محمد مهدی ذوالفقارزاده، مجری طرح «سناریو نگاری آینده کتابخانه های عمومی کشور» و عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در خصوص اهداف برگزاری این کارگاه گفت: پیشینه این کارگاه به پروژه تعریف شده بین نهاد کتابخانه های عمومی کشور و دانشکده مدیریت دانشگاه تهران بر می گردد. بعد از مطالعه به این نتیجه رسیدیم که برای ترسیم آینده کتابخانه های عمومی کشور، نیازمند برگزاری کارگاه هایی تعاملی میان کتابداران هستیم.

وی افزود: با طراحی و پیگیری مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی، به این نتیجه رسیدیم که بر اساس درجه بندی کتابخانه های عمومی، بهتر است پنج کارگاه در سراسر کشور برگزار شود. دو دوره این کارگاه ها طی ۱۹ و ۲۰ دی ماه در کتابخانه عمومی حضرت فاطمه(س) و یک کارگاه نیز پیش از این در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با حضور کتابداران برگزار شد.

ذوالفقارزاده در خصوص رویکرد برگزاری این دوره گفت: رویکرد ما در این کارگاه کاملا استقرائی است. در واقع موضوع از جزء به کل مورد بررسی قرار می گیرد. در این کارگاه ها سعی نداشتیم مطلب یا ایده ای را به صورت تحمیلی در ذهن کتابدار قرار دهیم، زیرا تجربه ثابت کرده نگاه بالا به پایین و ابلاغی عموماً اثرگذار نبوده است.

مجرح طرح  کارگاه سناریو نگاری آینده کتابخانه های عمومی کشور تاکید کرد: در این کارگاه به کتابداران اجازه داده می شود تا پیرامون اتفاقات ۱۰ تا ۲۰ ساله کشور و کتابخانه خود فکر کنند تا بتوانند راهکارهایی برای امروز بیابند. این راهکارها قرار نیست خیلی عجیب و غریب باشند، تنها باید ما را به وضعیت مطلوب نزدیک کند.

ذوالفقارزاده تاکید کرد: در این کارگاه ها به ۵ گروه تقسیم شدیم و در هر گروه یک سناریو و داستان تعریف شد تا به واسطه آن بتوانیم به وضعیتی مطلوب برای کتابخانه دست پیدا کنیم. در این کارگاه همچنین می آموزیم بدون توجه به محدودیت ها به آینده فکر کنیم.

مجری این طرح تاکید کرد: چنانچه بتوانیم اندیشه و تفکر کتابداران و مدیران را در این حوزه تغییر دهیم، در برگزاری کارگاه ها موفق عمل کرده ایم.

وی تصریح کرد: معنای کتابخانه با آمدن فضای مجازی و فناوری های اطلاعاتی، بسیار گسترده تر از گذشته شده است.

در ادامه علی ذاکری، مربی این کارگاه اظهار داشت: نقطه کانونی کارگاه ما ابزاری است که به ما کمک می کند تا به وزن گذشته غلبه کنیم و نقاش آینده خودمان باشیم. این امر باعث می شود در برابر موانع فرهنگی و اجتماعی که ما را مجبور به انفعال کرده، به کنش گر تبدیل شویم. این خواست اگر در حد یک تلنگر هم باشد تا عینک تحول خواهی را به مجموعه کاری خود بریم، اقدامی درست انجام شده است.

وی ادامه داد: در این کلاس سعی می کنیم رویکردمان را از نگاهی سنتی و خطی دور کرده و به سمت نگاهی پویا ببریم؛ به همین دلیل از سمت کتاب محوری باید به سمت کاربر محوری حرکت کنیم. این امر نیز نیازمند باز تعریف کتابخانه به عنوان بستری برای تجربه های جمعی و کنش گری های گروهی است.

ذاکری با بیان اینکه بازخورهایی که از جلسه اول این کارگاه دریافت کرده فراتر از انتظار بود، گفت: غنای منابع انسانی که در کارگاه شرکت کردند خیلی فراتر از تصور من بود. این افراد می توانند منشا تحولات بسیاری در کتابخانه های محل خدمت خود باشند.

وی تأکید کرد: برای رسیدن به موفقیت حتما باید ترازیابی بین المللی از وضعیت کتابخانه ها داشته باشیم ولی با توجه به مولفه های بومی و فرهنگی می توانیم طرحی متفاوت خلق کنیم به این شرط که این فضای خلاقیت های فردی و گروهی به بروکراسی فعلی غلبه پیدا کند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: