کد خبر: 38709
تاریخ انتشار: سه شنبه, 23 بهمن 1397 - 15:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

افتتاح دو کتابخانه عمومی در روستاهای چاهداشی و بیچِند شهرستان نهبندان خراسان جنوبی

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان جنوبی
 کتابخانه های امام حسن مجتبی(ع) و شهید رضا اسماعیلی شهرستان نهبندان با حضور سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی، امام جمعه، فرماندار و جمعی دیگر از مسئولان این شهرستان و اهالی منطقه، جمعه ۱۹ بهمن ماه جاری، به بهره برداری رسید.
افتتاح دو کتابخانه عمومی در روستاهای چاهداشی و بیچِند شهرستان نهبندان خراسان جنوبی

به گزارش لیزنا، کتابخانه عمومی امام حسن مجتبی(ع) روستای چاهداشی با زیربنای ۱۲۰ مترمربع و با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و کتابخانه عمومی شهید رضا اسماعیلی در روستای بیچند، با زیربنای ۲۰۰ مترمربع و اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیون ریال، افتتاح شد.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی در این مراسم، با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته گفت: این نظام با حمایت مردم تلاش می کند تا حق مردم را به ایشان برساند.

محمدرضا حسنی مقدم، افزود: دستاوردها و امکاناتی که در تریبون ها مطرح می شود، تنها گوشه ای از خدمات و برکات جمهوری اسلامی ایران است که به پشتوانه مردم، امروز به اینجا رسیده است.

وی با بیان اینکه مصوبات سفر اخیر استاندار خراسان جنوبی به شهرستان نهبندان، به طور حتم محقق خواهد شد، اعلام کرد: ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای مباحث فرهنگی و اجتماعی شهرستان نهبندان، مصوب شده است.

وی استفاده نادرست و بیش از اندازه از فضای مجازی و اینترنت را مانعی در جهت بهره گیری از کتاب، عنوان کرد و از مردم روستا خواست با توجه به فرصت بیشتری که نسبت به شهرنشین ها دارند، از فضای کتابخانه های روستایی بهره بیشتری ببرند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خراسان جنوبی نیز در آیین افتتاحیه کتابخانه شهید رضا اسماعیلی روستایی چاهداشی، کتابخانه را به عنوان یک پایگاه فرهنگی معرفی کرد و گفت: چنانچه کتابدار ما به عنوان یک محور فرهنگی، به خوبی عمل کند و ارتباط خوبی با مردم منطقه داشته باشد، جلوی بسیاری از آسیب های اجتماعی گرفته شده و حوزه های انتظامی، زندان ها و بیمارستان ها، خلوت تر خواهند شد.

محمدرضا رضایی، ادامه داد: یکی از نیروهای تحصیل کرده ما در کتابخانه روستای چاهداشی مستقر خواند شد و این کتابخانه، ۶ ساعت در روز فعالیت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شغل اکثر مردم روستای چاهداشی، کشاورزی و دامداری است، اظهار داشت: منابع کشوری کتابخانه را فعال تر خواهیم کرد که نیاز کشاورزان نیز مرتفع شود.

وی افزود: با افتتاح ششمین و هفتمین کتابخانه روستایی شهرستان نهبندان، وظیفه ما با توجه به ضوابط نهاد کتابخانه های عمومی کشور در روستاهای بالای ۱۵۰۰ نفر جمعیت در این شهرستان به پایان رسید.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خراسان جنوبی همچنین در آیین افتتاح کتابخانه شهید رضا اسماعیلی روستای بیچند، گفت: بنای این کتابخانه توسط اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان به اداره کل کتابخانه های عمومی استان به صورت حق انتفاع دائم واگذار شده و برای تعمیر و تجهیز این کتابخانه، از تمام ظرفیت های موجود، بهره گرفته شده است.

رضایی، راه اندازی کتابخانه روستای بیچند را نماد همکاری و همیاری دستگاه های اجرایی مختلف از جمله فرمانداری، جهاد کشاورزی، دهیاری، شورای اسلامی و خیّرین عنوان کرد و خاطر نشان کرد: در طول سال های گذشته بنیادهای خیریه از جمله برکت و بنیاد علمی آموزشی قلم چی، سهم بسیاری در ساخت کتابخانه در استان داشته اند.

وی با بیان اینکه تعداد کتابخانه های شهرستان نهبندان در طول ۴ سال گذشته، ۳ برابر شده است، تصریح کرد: زیربنای کتابخانه ای در شهرستان نهبندان در طول این مدت، ۱۳۲ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به عملیات تعمیر و بهسازی کتابخانه محتاج نهی در مرکز شهرستان نهبندان گفت: علاوه بر بازسازی، ۱۲۰ مترمربع به زیربنای این کتابخانه اضافه شده که تا آخر سال جاری به بهره برداری می رسد و کتاخانه دیگری نیز در غرب شهر نهبندان در آینده ای نزدیک کلنگ زنی خواهد شد.

وی همچنین به کتابخانه عمومی غلامحسین آسکُتی روستای خوانشرف شهرستان نهبندان به عنوان بزرگترین کتابخانه روستایی کشور به لحاظ منابع، اشاره کرد و افزود: تا کنون ۴۰ هزار نسخه کتاب در این کتابخانه به ثبت رسیده که اکثر این کتب توسط خیّر فقید، امیر سرتیپ محمد محتشم به کتابخانه مذکور اهدا شده است.

امام جمعه شهرستان نهبندان نیز در مراسم افتتاح کتابخانه عمومی امام حسن مجتبی (ع) روستای چاهداشی گفت: انسان همانند تقویت جسم، نیازمند تقویت روح است و کتابخانه مکان مناسب و کتاب وسیله ای خوب برای این منظور است.

حجت الاسلام عباسعلی خزاعی، تأکید کرد: کتابخانه روستای چاهداشی با امکانات خوبی ساخته شده و نبایستی خالی بماند و چنانچه این اتفاق افتاد و استقبال مخاطبان، ضعیف بود، حتما باید آسیب شناسی انجام شود تا این مکان فرهنگی، همواره فعال باشد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: