کد خبر: 38785
تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 بهمن 1397 - 16:17

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

رونمایی از تصحیح محمدجعفر یاحقی از «حدیقه الحقیقه» سنایی در خراسان جنوبی

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان جنوبی
 به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب و در راستای اجرای طرح «چهل قلم» از محمدجعفر یاحقی، نویسنده، محقق و استاد ادبیات در خراسان جنوبی تجلیل و در حاشیه این مراسم نیز از تصحیح «حدیقه الحقیقه» سنایی غزنوی رونمایی شد
رونمایی از تصحیح محمدجعفر یاحقی از «حدیقه الحقیقه» سنایی در خراسان جنوبی

به گزارش لیزنا، آیین تجلیل از نیم قرن خدمات علمی و فرهنگی محمدجعفر یاحقی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، نویسنده، محقق و استاد ادبیات با حضور معاون هماهنگی، امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار، جمعی از مدیران‌کل دستگاه های اجرایی استان و مسئولان شهرستانی، نخبگان، استادان دانشگاه و علاقمندان، شنبه ۲۷ بهمن ماه در سالن اجتماعات بانک ملی بیرجند برگزار شد.

محمدرضا رضایی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در ابتدای این مراسم گفت: طرح «چهل قلم»، برنامه ای است که از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، طراحی و به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اجرا می شود. این طرح، دارای اهداف ارزشی والایی است که طی آن شاعران و نویسندگان متعهد و برجسته کشور تجلیل می شوند و معیار انتخاب نویسندگان، روزآمدی، تعهد، نگارش ادبی، تخصص و استمرار تولید اثر است.

وی مناعت طبع و روحیه والای معلمیِ محمدجعفر یاحقی را از صفات برجسته این دانشمند توانا برشمرد و ادامه داد: استاد یاحقی با عناوین علمی متعدد، نظیر مؤلف برتر کتب درسی در سال ۱۳۷۶، استاد نمونه کشوری در سال ۱۳۷۸، معرفی به عنوان دانشمند برگزیده کشور توسط بنیاد ملی نخبگان، جوایز متعددی را در کارنامه درخشان علمی خود دارد. جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برای «فرهنگ نامه قرآنی»، جایزه پژوهش برتر پنجمین نمایشگاه علوم قرآنی برای «تفسیر ۲۰ جلدی ابوالفتوح رازی» و جایزه دومین و چهارمین جشنواره بین‌المللی فارابی برخی از این جوایز است.

محمد بهنام فر، عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم، انگیزه های والا و انسانی محمدجعفر یاحقی در تعلیم و آموزش را ستودنی خواند و گفت: تألیف بیش از ۵۰ کتاب، ۲۶۰ مقاله و شرکت در مجامع بین المللی، تنها گوشه ای از پرونده زرین و درخشان علمی این استاد مسلم رشته ادبیات است.

وی همچنین در ستایش وسعت اندیشه و آگاهی محمدجعفر یاحقی، از ممتاز بودن فضای کلاس های درسی وی سخن گفت و خاطرنشان کرد: تلاش و مجاهدت علمی سبب نشد تا دکتر یاحقی تنها در عرصه علمی پیشتاز باشد؛ امور اجرایی و حضور همه جانبه وی در سایر امور نیز در زمره ویژگی ها و خصایل او است.

امیر الهامی، پژوهشگر، نویسنده و مدرس دانشگاه نیز در این آیین، گفت: صحبت در مورد دکتر محمدجعفر یاحقی سخت است؛ چراکه وی شخصیتی شناخته شده است. دکتر یاحقی دانشمندی است که در حوزه های علمی و دانشگاهی بسیار توانا بوده و به حق می توان وی را از سرامدان حوزه ادبیات در ایران دانست.

این مدرس و مجری صدا و سیما در ادامه به معجزه کلام و همراهی دانش و اندیشه یاحقی اشاره کرد و افزود: این خصایل از دکتر یاحقی، استادی ساخته که در مجالس و مجامعی که وی در آن باب سخن را می گشاید، هم اندیشمندان و هم عوام، حلاوت و شیرینی کلامش را در می یابند.

وی کار زیبای نهاد کتابخانه های عمومی کشور، همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در تجلیل از اهالی قلم برجسته و متعهد را اقدامی شایسته تقدیر دانست و اظهار امیدواری کرد که این برنامه، جریانی را به پیش برد تا جامعه از تلاش و کوشش علمی دکتر محمدجعفر یاحقی درس گرفته و الگوهایی نظیر این استاد عالیقدر در جامعه ترویج یابند.

سیدمهدی رحیمی، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم اظهار داشت: استاد یاحقی، انسانی است که به دلایل متعددی قابل ستایش است و در کنار تمامی ویژگی های اخلاقی و علمی، حضور مؤثر و فعال این استاد ارجمند در مجامع بین المللی شایسته الگوبرداری است.

وی تصریح کرد: تسلط بی حد و حصر استاد یاحقی بر مسائل محتوایی رشته ادبیات ستودنی است. او در کلاس های درسی تنها معطوف به متن نبوده و همواره نگاهی همه جانبه و چند سویه به محتوای مطالب داشتند.

مشیرالحق عابدی، معاون هماهنگی، امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار خراسان جنوبی نیز در ادامه این مراسم، گفت: شخصیت والای دکتر محمدجعفر یاحقی در کلام نمی گنجد و بی شک نسل جوان ما نیازمند روشنگری افراد و اندیشه هایی چون دکتر یاحقی است و امروزه معرفی شخصیت های برجسته ای چون دکتر یاحقی نیاز جامعه ما است.

وی همچنین مناعت طبع و افتادگی یاحقی را ستود و ویژگی های بی نظیر اخلاقی ایشان، تلاش و مجاهدت های علمی شان را از بزرگ ترین دلایل موفقیت وی دانست.

محمدجعفر یاحقی، نویسنده، محقق و قرآن پژوه نیز در این آیین، علت حضور خود را احترام به انقلاب، قلم و کتاب دانست و از تمامی دست اندرکاران و شرکت کنندگان در این همایش تقدیر کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به شرکت در دوره های مختلف مطالعاتی در برخی کشورهای دنیا نظیر کانادا، همواره شاهد حضور دائم دانشجویان و علاقه مندان به کسب دانایی در کتابخانه ها بوده ام تا جایی که این مکان، همواره پر رونق است.

این نویسنده و محقق برجسته، اظهار داشت: باب دانایی و دریچه ای به سوی تمام علوم، کتاب است و نور دانایی از کتاب ساطع می شود و تمامی علوم از دل اقیانوس بیکرانی به نام کتاب می جوشد.

وی در پایان کلامش از تمامی دست اندرکاران آموزش خواست، تلاش کنند تا کودکان و نوجوانان با کتاب و کتابخوانی مأنوس شوند؛ چراکه این تلاش در آینده، ثمره خوبی را به ارمغان خواهد آورد و نسلی دانش پژوه، دارای تفکر انتقادی و اندیشمند را به ایران اسلامی، هدیه خواهد داد.

گفتنی است، در حاشیه این مراسم تصحیح جدید محمدجعفر یاحقی و سیدمهدی زرقانی به نام «حدیقه الحقیقه» رونمایی شد. به گفته دکتر یاحقی، این کتاب تصحیح جدید متن ۱۰ هزار و ۸۰۰ بیتی حدیقه سنایی بر اساس نسخه منچستر که کهن ترین نسخه متن تفصیلی حدیقه است. دوره دو جلدی «حدیقه الحقیقه» سنایی غزنوی با مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدجعفر یاحقی و سیدمهدی زرقانی در ۱۵۳۴ صفحه و توسط انتشارات سخن، روانه بازار نشر شده است.

در پایان این مراسم، دستگاه های اجرایی مختلف از جمله استانداری، اداره کل کتابخانه های عمومی استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه های بیرجند، پیام نور و فرهنگیان با اهدای لوح تقویر و هدایایی از محمدجعفر یاحقی تجلیل کردند و سپس جشن امضای آثار وی با حضور علاقه مندان برگزار شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: