کد خبر: 38813
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 01 اسفند 1397 - 10:40

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

از فرهاد حسن‌زاده در استان یزد تجلیل شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد
 مراسم تجلیل از شخصیت و آثار فرهاد حسن‌زاده، شاعر برجسته کودک و نوجوان در قالب طرح ملی «چهل قلم» در کتابخانه عمومی امام علی(ع) یزد برگزار شد.
از فرهاد حسن‌زاده در استان یزد تجلیل شد

به گزارش لیزنا، مراسم تجلیل از شخصیت و آثار فرهاد حسن‌زاده، شاعر برجسته کودک و نوجوان در قالب طرح ملی «چهل قلم» با حضور فاطمه دانش، مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری؛ فخرالسادات خامسی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری؛ سعید زارع، دبیر ستاد دهه فجر استان یزد؛ الهه جورابی، عضو شورای اسلامی شهر یزد؛ رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و جمعی از کتابداران و علاقمندان، ۲۹ بهمن ماه در کتابخانه عمومی امام علی(ع) یزد برگزار شد.

فرهاد حسن‌زاده در این مراسم با ابراز خرسندی از سفر به یزد و حضور در جمع مردم کتاب‌خوان این شهر گفت: بنده از سال ۱۳۵۵ و پس از سال‌ها بهره‌گیری از کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی کانون پرورش فکری، نویسندگی را با ارائه چند نمایشنامه و داستان کوتاه آغاز کردم و در نهایت نیز در سال ۱۳۶۷ و پس از پایان جنگ تحمیلی، به صورت رسمی به دنیای نویسندگی برای کودک پا گذاشتم.

وی افزود: در این سال‌ها همیشه سعی کرده‌ام آثارم به لحاظ محتوایی و فرم، با کارهای قبلی متفاوت باشد و از ارائه آثاری با موضوعات تکراری پرهیز کرده‌ام.

وی به بهره‌گیری از موضوعات اجتماعی نظیر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در آثار خود اشاره کرد و بیان داشت: در واقع بهترین رمان‌های دنیا بر اساس اتفاقات مهم اجتماعی نظیر جنگ و انقلاب شکل گرفته و خلق شده است. بنده نیز به دلیل اینکه با این دو مقوله به صورت مستقیم در ارتباط بوده‌ام، رد پای انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس در آثارم مشهود و پررنگ است.

حسن‌زاده در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه خلق داستان با نگارش انشا متفاوت است، اظهار داشت: بر خلاف نوشتن انشا که نگارنده با یک موضوع مشخص سرکار دارد، داستان‌نویس با بهره‌گیری از سوژه‌های اطراف خود که می‌تواند یک اتفاق ساده، یک گزاره خبری و یا یک خاطره از گذشته باشد، به خلق اثری داستانی و بدیع می پردازد و در واقع همچون سربازی آماده و چالاک، همواره به دنبال شکار سوژه‌ها است.

در ادامه حجت‌الاسلام مصطفی گرجی، مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یزد با اشاره به اینکه شخصیت حقیقی هر نویسنده در آثارش بروز می‌کند، تصریح کرد: شخصیت فرهاد حسن‌زاده نیز به عنوان نویسنده‌ای که برای سنین کودک، نوجوان و بزرگسال آثاری خلق کرده، در کتاب های وی مشهود است.

وی یکی از خصوصیت‌های بارز آثار حسن‌زاده را، بیان حرف‌های مردم دانست و گفت: وی در آثارش با ادبیات تصنعی با مخاطب خود مواجه نشده است، بلکه با مخاطب خود زندگی می‌کند و حرف‌هایش برای خواننده ملموس است.

گرجی استفاده از عنوان‌های جذاب و فانتزی برای کتاب‌ها را از دیگر دلایل موفقیت آثار حسن‌زاده عنوان کرد و گفت: این اسامی، به شکل فوق‌العاده‌ای با مخاطبان به ویژه خواننده کودک و نوجوان ارتباط برقرار می‌کند و مخاطب از طریق این عناوین به کتاب‌ها جذب می‌شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: نوشتن برای کودک کار آسانی نیست و نویسنده آثار کودکانه باید مخاطب‌شناس باشد و به معنای واقعی با خواننده هم‌دل و هم‌کلام شود تا کودک و نوجوان، زبان نویسنده را بفهمند.

در ادامه مراسم، فاطمه قانع، دانشجوی دکترای ادبیات و مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد نیز در سخنانی به بررسی جنبه‌های مختلف اجتماعی رمان «هستی» اثر فرهاد حسن‌زاده و واکاوی شخصیت «هستی» و تأثیر اجتماعی آن پرداخت.

وی در خصوص رمان پرفروش «هستی» گفت: این کتاب به شخصیت دختری به نام هستی، از اهالی آبادان می‌پردازد که رفتار و خلق و خویی پسرانه دارد و به همین خاطر، از نظر روحیات و باورهای فکری، با پدرش در تقابل است.

قانع ادامه داد: نویسنده در رمان هستی، در واقع به دنبال نشان دادن تقابل دو دیدگاه و طرز تفکر بوده که یکی متعلق به پدر هستی با تفکری سنتی و دیگری مربوط به خودِ هستی است که باورهایی نامأنوس و در تقابل با پدرش دارد. به صورت مشخص می‌توان گفت نویسنده در این داستان به دنبال ارائه نگاهی جدید به نقش‌آفرینی دختران در جامعه است.

رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در سخنانی کوتاه با تشکر از حضور این نویسنده نام‌آشنای ادبیات کودک و نوجوان در یزد، وی را یکی از برجسته‌ترین نویسندگان این حوزه دانست که آثارش جذاب، زیبا و خواندنی هستند.

وی اظهار داشت: استاد حسن‌زاده تاکنون بیش از ۸۰ اثر برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان به رشته تحریر درآورده و از نظر تنوع موضوع، گستردگی مخاطبان و جذابیت آثار، نویسنده‌ای کم‌نظیر در کشور است.

رونمایی از کتاب «برف و آفتاب» جدیدترین اثر فرهاد حسن‌زاده، اجرای نمایشنامه‌خوانی توسط جمعی از هنرمندان روشندل عضو کتابخانه امام علی(ع) با استفاده از کتاب «امیرکبیر فقط نام یک خیابان نیست» نوشته حسن‌زاده و پخش کلیپ‌هایی از معرفی آثار این نویسنده توانمند، از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

گفتنی است، در حاشیه برگزاری این مراسم، بخش کودک کتابخانه عمومی امام علی(ع) یزد به مساحت ۸۵ مترمربع، با حضور فرهاد حسن‌زاده، نویسنده توانمند ادبیات کودک و نوجوان بازگشایی شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: