کد خبر: 38814
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 01 اسفند 1397 - 10:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

تجلیل از مژگان شیخی در طرح ملی «چهل قلم» استان لرستان

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی لرستان
 در راستای اجرای طرح ملی «چهل قلم»، آیین تجلیل از مژگان شیخی، نویسنده برجسته ادبیات کودک و نوجوان در خرم آباد برگزار شد.
تجلیل از مژگان شیخی در طرح ملی «چهل قلم» استان لرستان

به گزارش لیزنا، آیین تجلیل از مژگان شیخی، نویسنده برجسته ادبیات کودک و نوجوان با حضور فرشته طهماسبی، مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان؛ قاسم ولی زاده، مدیرکل امور اجتماعی استانداری؛ اسد عبداللهی، فرماندار شهرستان خرم آباد؛ ولی الله رستمی نژاد، رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد؛ صارم رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان؛ جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر خرم آباد، کتابداران، نویسندگان، علاقمندان به حوزه کتاب و کتابخوانی و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات سازمان هلال احمر استان لرستان برگزار شد.

فرشته طهماسبی، مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان در این مراسم، ضمن خیرمقدم و خوش آمدگویی به حاضران، به موفقیت مژگان شیخی در عرصه ادبیات کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: این نویسنده برجسته دارای بیش از ۲۰۰ عنوان تالیف و ترجمه است. رمز موفقیت وی، ارتباط دو سویه با مخاطب کودک و نوجوان، است و وی توانسته با زبانی ساده و قابل فهم پاسخگوی نیاز آنها باشد.

طهماسبی با بیان اینکه شیخی در آثار خود به ارزش های دینی و مذهبی می پردازد، تصریح کرد: این نویسنده همچنین در زنده نگه داشتن ادبیات کلاسیک و کهن نیز به ایفای نقش پرداخته است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان در پایان تصریح کرد: بیشترین مخاطبان کتابخانه های عمومی استان، کودکان و نوجوانان و کتاب هایی که بیشترین امانت را دارند، رمان و داستان هستند.

علی نوری، استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی گروه ادبیات فارسی دانشگاه لرستان نیز در این مراسم از تجلیل بزرگان به عنوان یک سنت حسنه نام برد و بر ضرورت برگزاری چنین برنامه هایی در حوزه های مختلف تاکید کرد.

نوری، ضمن بیان ویژگی های آثار شیخی، هویت سازی برای کودکان و توجه به هویت اسلامی و ایرانی به صورت همزمان را از ویژگی های برجسته آثار این نویسنده برشمرد.

همچنین در این مراسم محمدتقی عزیزیان، مسئول انجمن قلم شهرستان خرم آباد نیز در سخنانی به تشریح ویژگی های آثار و تالیفات مژگان شیخی پرداخت و گفت: در یک نگاه کلی می توانیم آثار این نویسنده را در قالب ترجمه در حوزه  کودک، بازآفرینی ادبیات کهن و تالیفات در حوزه انقلاب اسلامی و ادبیات دفاع مقدس تقسیم بندی کنیم.

وی افزود: آنچه در ترجمه آثار مربوط به حوزه ادبیات کودک و نوجوان حائز اهمیت است، شناخت زبان مبدا و مقصد و توجه به ظرافت ادبیات کودک و نوجوان است که هر دوی این ویژگی ها در آثار ترجمه شده این نویسنده وجود دارد.

عزیزیان همچنین از کتاب «تابستان و غاز سفید» مژگان شیخی به عنوان اثری با نثر روان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان نام برد.

مژگان شیخی، نویسنده برجسته حوزه ادبیات کوک و نوجوان کشور، نیز در این مراسم از اهتمام  نهاد کتابخانه های عمومی کشور در اجرای طرح «چهل قلم» و ارج نهادن به زحمات نویسندگان و اهالی قلم تقدیر کرد و گفت: این نهاد فرهنگی با برگزاری مسابقات و برنامه هایی همچون جشنواره های قصه گویی و کتابخوانی و  توجه خاص به تأمین منابع و آموزش کتابداران بخش کودک در کتابخانه های عمومی، نقش عمده ای در گرایش کودکان و نوجوانان (جامعه) به سمت مطالعه و نهادینه کردن کتابخوانی در خانواده ها  دارد.

شیخی، از ادبیات کهن به عنوان گنجینه ای غنی یاد کرد که دارای اندیشه های عمیق عرفانی و اخلاقی است و گفت: در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، ما باید این اندیشه ها را به صورت ساده و با همان محتوا به کودکان انتقال دهیم.

این نویسنده برجسته ادبیات کودک و نوجوان به تاثیر گذاری قصه در انتقال مفاهیم به کودکان اشاره کرد و گفت: قرآن، تعالیم انسان ساز خود را از طریق قصه بیان می کند و این نشان می دهد ساختار فکری انسان با یادگیری از طریق روایت تناسب داشته و هماهنگ است.

معرفی آثار و تالیفات مژگان شیخی و تواشیح خوانی توسط گروه «مهدی موعود(عج) از دیگر بخش های این مراسم بود که با استقبال حاضرین رو به رو شد.

در پایان  نیز با حضور مسئولان حاضر در مراسم، از مجموعه ۱۲ جلدی «قصه های تصویری منطق الطیر عطار» به عنوان تازه ترین اثر مژگان شیخی رونمایی شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: