کد خبر: 38836
تاریخ انتشار: شنبه, 04 اسفند 1397 - 11:15

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

آیین رونمایی از کتاب «جاورسیان نامه» در خنداب استان مرکزی برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی
 همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، از کتاب «جاورسیان نامه» در شهر خنداب رونمایی شد.
آیین رونمایی از کتاب «جاورسیان نامه» در خنداب استان مرکزی برگزار شد

به گزارش لیزنا، همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با حضور حجت الاسلام عباس دانشی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی؛ محسن شریفی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی؛ عبدالرضا حاجی علی بیگی، فرماندار خنداب، جمعی از مسئولان شهرستان و اصحاب فرهنگ و رسانه، از کتاب «جاورسیان نامه» نوشته محسن معصومی، علی معصومی، زهرا صفری و محمد امامی در سالن اجتماعات شهید حسین فهمیده شهر خنداب رونمایی شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در این مراسم، کتاب را مایه سعادت هر فرد دانست و گفت: ۴۰ سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می‌گذرد و هم اکنون داعیه دار نظرات جدید در جهان هستیم و باید بتوانیم با تالیفات مهم و تاثیرگذار، نظرات خود را در تمامی عرصه‌ها بر زبان آوریم.

در ادامه محسن معصومی، یکی از نویسندگان کتاب به معرفی کتاب «جاورسیان‌نامه» پرداخت و گفت: محتوای این اثر درباره تاریخچه، آداب و ر سوم، مشاغل و گویش‌های مردم گورسین(جاورسیان) از شهرهای شهرستان خنداب استان مرکزی است. در این کتاب به تاریخچه مختصری از شهر جاورسیان، بر اساس منابع معتبر و پژوهش‌های میدانی پرداخته شده و پس از آن نظام زمینداری در جاورسیان در دوره‌های مختلف سرجوخگی و ارباب رعیتی و تقسیم اراضی، تشریح شده است

وی ادامه داد: همچنین مشاغل رایج در جاورسیان به ویژه در دو بخش دامداری و کشاورزی و آداب و عادت‌های مرتبط با هر یک معرفی و تبیین شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: بخش دیگری از کتاب به بازی‌ها و سرگرمی‌های رایج در جاورسیان پرداخته و در پایان کتاب نیز فهرستی از لغات و واژگان رایج در لهجه و گویش مردم جاورسیان بر اساس حروف الفبا جمع آوری و تنظیم شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هدف از نوشتن این کتاب، حفظ ارزش‌های موجود و پرداختن به تاریخچه خطه جاورسیان است که می‌تواند راهگشای پژوهش‌های دیگر و انتقال دهنده آداب و رسوم کهن این سرزمین به آیندگان باشد.

در انتهای برنامه ضمن تقدیر از نویسندگان کتاب «جاورسیان نامه»، با حضور مسئولان استانی و شهرستانی از خانواده معزز شهدا و اصحاب فرهنگ و رسانه شهرستان در حوزه‌های مختلف و همچنین گلچین شفیعی و میلاد احمدی کتابداران شهرستان خنداب تجلیل به عمل آمد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: