کد خبر: 38861
تاریخ انتشار: شنبه, 04 اسفند 1397 - 11:51

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کارگاه آموزشی آسیب شناسی فضای مجازی در قم تشکیل شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم
با حضور کارکنان اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، کارگاه آموزشی آسیب شناسی فضای مجازی با هدف آشنایی با تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برگزار شد.
کارگاه آموزشی آسیب شناسی فضای مجازی در قم تشکیل شد

به گزارش لیزنا، دوره آموزشی «آسیب‌شناسی و مدیریت صحیح فضای مجازی در خانواده» با هدف بررسی تاثیر رسانه‌های نوین بر خانواده و جوانان، تبیین جایگاه فضای مجازی، اهمیت اینترنت پاک، اعتیاد به فضای مجازی و ‌حریم خصوصی در فضای مجازی با حضور کارکنان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد فروهر، مدرس این دوره، به ضرورت شناخت خطر و آسیب‌شناسی رسانه‌ای و فضای مجازی در سه حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: این آسیب‌ها تقریبا در همه جای دنیا مشترک بوده و هر کشوری به اقتضای فرهنگ خود، راهکارهایی برای آن ارائه کرده است و خانواده های ایرانی نیز باید با مدیریت صحیح در فضای مجازی، ابعاد گسترده تاثیرگذاری در اقتصاد، فرهنگ، سلامت، امنیت و... را پوشش بدهند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد فروهر اظهار داشت: برای غلبه بر تهدیدهای فضای مجازی، خانواده ها باید فضای حقیقی را پررنگتر و بازی‌های کودکانه (بومی و محلی) را جایگزین بازی‌های رایانه ای نمایند. اگرچه ممکن است، بازی‌های فضای مجازی هیجان داشته باشد اما تحرک ندارد و فرزندان ما را گوشه‌گیر و منزوی می کند.

مدیر رسانه‌ای حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید گفت: آسیب فضای مجازی تغییر سبک زندگی و ارزش‌ها است که بسیار خطرناک است. فضای مجازی در دنیای امروز به عنوان پدیده نوین در اجتماعات انسانی وارد شده و در حال گسترش است. وی با تصریح به تربیت اسلامی خانواده‌ها افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که بین تأثیرات فضای مجازی و تربیت خانواده‌ها، رابطه معناداری وجود دارد، خانواده‌هایی که اصول و مبانی تربیت دینی و اسلامی را رعایت می‌کنند و محبت بیشتر و رابطه دوستانه‌ای با  فرزندان خود دارند، کمتر در معرض تأثیرات منفی فضای مجازی قرار می‌گیرند.

مدیر رسانه‌ای حوزه علمیه قم تصریح کرد: تکنولوژی و رسانه و فضای مجازی در حال خدشه دار کردن تعاملات انسانی است. روزی که تکنولوژی بر تعامل انسانها پیشی بگیرد روز مرگ انسانیت خواهد بود. در این زمینه راهکارهایی وجود دارد، که برگرفته از مقالات روز دنیاست.

حجت الاسلام محمد فروهر گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، یکی از مهمترین عوامل ۶۸ درصد طلاق های کشور از ارتباطات نامتعارف کاربران در فضای مجازی است. امروزه حجم قابل توجهی از زمان افراد جامعه در فضای مجازی طی می‌شود به گونه ای که هم اکنون ۵۲ میلیون کاربر فضای مجازی در کشور وجود دارد که روزانه به طور متوسط حدود ۵ ساعت در این فضا حضور دارند.

مدیر رسانه‌ای حوزه علمیه قم از نماز به عنوان یک عامل بسیار مهم خودکنترلی یاد کرد و اظهار داشت: با توجه به بررسی هایی که انجام شده، بخش قابل توجهی از ۱۰ اولویت اول جستجوی ایرانیان در فضای مجازی را موضوعات نامتناسب با مظاهر فرهنگی و مذهبی جامعه تشکیل می‌دهد، اما همین مسئله در ماه‌های محرم و رمضان به شدت کاهش پیدا می‌کند، که بیانگر موثر بودن دین و به خصوص شعائری مانند نماز و روزه در خودکنترلی است.

 

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: