کد خبر: 39127
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 22 اسفند 1397 - 09:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مجموعه شعر «گریه بیدارمان نکرده هنوز» در شهر شیراز استان فارس رونمایی شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس
 آیین رونمایی از کتاب «گریه بیدارمان نکرده هنوز» سروده رضا طبیب زاده با حضور سراینده و جمعی از شاعران و منتقدان ادبی برگزار شد.

به گزارش لیزنا، جمعی از استادان ادبیات دانشگاه، منتقدین ادبی، شاعران شیرازی و دوستداران شعر و ادبیات، روز چهارشنبه ۱۵ اسفندماه در نشستی با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس، به بررسی مجموعه شعر «گریه بیدارمان نکرده هنوز» سروده رضا طبیب زاده پرداختند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس در آیین رونمایی از کتاب «گریه بیدارمان نکرده هنوز» با اشاره به اینکه توجه به صاحبان قلم بومی، از برنامه های جدی کتابخانه های عمومی است، عنوان کرد: برنامه «دیدار با آقای نویسنده» یکی از برنامه های این اداره کل است که اجرای آن از هفته کتاب سال جاری آغاز شد. در این مدت نشست هایی با نویسندگان و شاعران داشتیم و برنامه های نقد و رونمایی بسیاری در این طرح برگزار شد.

روح الله منوچهری ادامه داد: در اجرای برنامه ها سعی بر این است که تمرکز زدایی کنیم، بر همین اساس بسیاری از برنامه ها در شهرستان های استان برگزار شده است. این اقدامات تأثیر مثبتی در حوزه ترویج کتابخوانی داشته است، به طوری که امسال در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد افزایش اعضای کتابخانه های عمومی را شاهد بودیم.

وی با تأکید بر اینکه در اجرای برنامه های خود به اهالی قلم در استان توجه داریم، ادامه داد: با خرید آثار نویسندگان بومی و معرفی آن ها در برنامه های کتابخانه ای از این قشر حمایت می کنیم و با این نگاه کتابداران و اعضا را به سمت شناخت نویسندگان و شاعران فارس خواهیم برد.

محمد مرادی، عضو هیئت علمی بخش ادبیات دانشگاه شیراز نیز در ادامه این دیدار به بررسی و بیان ویژگی های دفتر شعر «گریه بیدارمان نکرده هنوز» پرداخت و گفت: در این کتاب ۳۷ شعر  وجود دارد که در ۱۲۸ صفحه چاپ شده و حاصل ده سال شاعری طبیب زاده است. مخاطب در این کتب با سیر تحول مثبت سراینده رو به رو می شود.

محمد مرادی با بیان اینکه رضا طبیب زاده شاعری موزون است، ادامه داد: یکی از مهم ترین ویژگی های کتاب توجه به وزن است؛ در این کتاب ۱۴ وزن‌ وجود دارد که بسامدی متعادلی برای ۳۷ شعر است. وزن ها نیز در این کتاب تنوع مناسبی دارند. وی وجود شیوه های متفاوت استفاده از ردیف و قافیه و قالب های شعری را نکته مثبت دیگر این کتاب قلمداد کرد.

استاد ادبیات دانشگاه شیراز وجود چند صدایی را از نکات برجسته  در کتاب «گریه بیدامان نکرده هنوز» برشمرد و گفت: شاعر همزمان به چند بعد ادبیات کهن، سینما و روایت و داستان، مسائل اجتماعی، شعر معاصر و دین و مذهب توجه دارد. این ضلع ها به شاعر کمک کرده تا شعرش را با مخاطب های گوناگون متصل کند. در این کتاب تضاد عقل و عشق؛ شیخ و شاعر و سنت و مدرنیته را می بینیم؛ اما کتاب در استفاده از تضادها به تعادل ساختاری و فرمی رسیده است.

مرادی، طبیب زاده را یکی از شاعران موفق دهه شصت فارس دانست و گفت: آبشخورهای متفاوت در ذهن این شاعر جوان، او را به سمتی برده که در شعرش نوآوری، تکثر، فضاسازی، چندصدایی، ساختارشکنی و تضاد وجود دارد.

محسن رضوی منتقد ادبی و شاعر استان فارس نیز در ادامه بررسی این کتاب با بیان اینکه کتاب «گریه بیدامان نکرده هنوز» اثری وزین با چینشی خوب است، گفت: ویژگی مهم این کتاب، ترکیب موضوع های عاشقانه و اجتماعی است.

رضوی با یادآوری اینکه، در کتاب هنجارشکنی وجود دارد اما شیوه هنجارشکنی آن ملایم است، ادامه داد: رضا طبیب زاده، شاعری است که برای شعر خودش دنبال موضوع نمی گردد. او حرف دارد و شعر را در خدمت حرف های خودش گرفته است.

این منتقد ادبی به روایت گری در کتاب طبیب زاده اشاره و اضافه کرد: در شعرها، ریزموضوع ها و ارجاع های درون متنی و برون متنی بسیار وجود دارد که گاهی با ازدحام روبرو می شود. شاعر در این کتاب سعی داشته زلال بماند و شعرهایش نمایی از درون خود باشد؛ امیدوارم پس از این هم به همین شیوه ادامه دهد و دچار مصلحت اندیشی نشود.

 در ادامه این دیدار رضا طبیب زاده به معرفی کتاب شعر خود پرداخت و گفت: در این مجموعه تمام مدل شعرهایی که دوست دارم را آورده ام. از نظر محتوایی نیز اشعار  آیینی و نیز شعرهای عاشقانه و عصیانگر در این کتاب آمده است.

وی با تأکید بر اینکه همه ابعاد شعر، بخش هایی از شخصیت من هستند، بیان کرد: من اصرار داشتم که همه اینها در کتاب باشد زیرا تفاوتی در جهان بینی این اشعار نمی بینم.

طبیب زاده مهم ترین انگیزه چاپ این کتاب را در بوته نقد قرار گرفتن اشعارش دانست و گفت: اصلی ترین انگیزه من این بود که منتقدین، صاحب نظران و مخاطبان این اثر را نقد کنند و چیزی که من را دلسرد می کند این است که این آثار نقد نشوند.

گفتنی است در ادامه این نشست و پس از شعرخوانی جمعی از شاعران شیراز، از کتاب «گریه بیدارمان نکرده هنوز» سروده رضا طبیب زاده رونمایی شد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: