کد خبر: 39725
تاریخ انتشار: شنبه, 04 خرداد 1398 - 10:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در دیدار معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با مدیرکل کتابخانه های عمومی مطرح شد:

پیگیری جدی برای ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان جنوبی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در خصوص تسریع در ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند، قول پیگیری و مساعدت داد.
پیگیری جدی برای ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند

به گزارش لیزنا، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در این دیدار گفت: کار کتابخانه ها در رفتار مردم اثربخش است و حوزه کتاب و کتابخوانی نیاز به بررسی کارشناسانه دارد.

سیدکمال الدین میرجعفریان با تأکید بر اهمیت دقت در جانمایی کتابخانه ها و فضا و مبلمان آن ها تصریح کرد: فضای کتابخانه بایستی جذبه داشته باشد تا مخاطب را نگه دارد و خسته نکند.

وی افزود: در جانمایی کتابخانه ها در شهر باید توازن رعایت شود و خدمات کتابخانه ای به صورت عادلانه و متوازن توزیع شود.

وی همچنین با اشاره به فعالیت مؤثر ستاد بازآفرینی محلات، خاطرنشان کرد: می شود با احداث پروژه هایی نظیر کتابخانه در محلات، این مناطق را احیا کرد تا مردم محلات از خدمات نسبی برخوردار شوند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان نیز در این دیدار، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد چهارساله این اداره کل در حوزه های عمرانی و فرهنگی، به طرح نیازهای حوزه کتابخانه های استان پرداخت.

محمدرضا رضایی، رشد شاخص های کتابخانه ای چهار ساله گذشته را صعودی و شایسته عنوان کرد و گفت: در چهار سال اخیر، در زمینه اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای حدود 7 برابر رشد داشته ایم و کمک خیّران نیز که در فاصله سال های 89 تا 93، 900 میلیون ریال بوده، از سال 93 تا پایان سال 97 به رقم 35 میلیارد ریال رسیده است.

وی تعداد پروژه های کتابخانه ای فعال در استان را 37 مورد عنوان کرد و افزود: طی تفاهم نامه هایی با بنیاد علمی آموزشی قلم چی، پروژه های کتابخانه مرکزی فردوس و کتابخانه بخش ارسک شهرستان بشرویه در حال ساخت است.

وی با اشاره به همکاری های مطلوب با بنیاد علمی آموزشی قلم چی و بنیاد برکت در ساخت و تجهیز کتابخانه های عمومی در استان خراسان جنوبی، تصریح کرد: تا کنون در حدود 15 میلیارد ریال با بنیاد علمی آموزشی قلم چی، تفاهم نامه امضا کرده ایم.

وی ادامه داد: کتابخانه مرکزی قاین به عنوان بزرگترین پروژه استان در حال ساخت است که موافقت نامه آن پس از پیگیری های فراوان از 1500 مترمربع زیربنا در سال 94 به 2985 مترمربع، افزایش یافت و موافقت نامه، اصلاح شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی، اصلی ترین مشکل این اداره کل را نبود کتابخانه مرکزی در مرکز استان عنوان کرد و گفت: پروژه مذکور در سال 1391 در کمیسیون ماده 215 به تصویب رسیده و در ردیف پروژه های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با زیربنای 11000 مترمربع در محدودخ بلوار شهید ناصری قرار گرفت. مهم ترین مشکل در عملیاتی نشدن این پروژه فرهنگی، موضوع تأمین اعتبار است که با پیگیری های انجام شده، سال 1390 با واگذاری موقت 10 هزار مترمربع زمین از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان، موافقت شد.

رضایی افزود: در حال حاضر مقرر شده است زمین کتابخانه مرکزی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خریداری و پروژه توسط این وزارتخانه ساخته شده و تحویل اداره کل کتابخانه های عمومی استان شود.

وی ادامه داد: مبلغ زمین پروژه مذکور، 700 میلیون ریال است و 3 میلیارد و 600 میلیون ریال نیز بابت آماده سازی در نظر گرفته شده است که از این مبلغ، تا کنون یک میلیارد ریال جهت خرید زمین و بخشی از هزینه آماده سازی به صورت علی الحساب، توسط وزار فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرداخت شده است.

وی خواستار همکاری معاونت امور هماهنگی استانداری، هم در خصوص تسریع در ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند و هم جانمایی این کتابخانه در نقطه ای مناسب تر و در دسترس تر برای شهروندان شد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: