کد خبر: 3126
تاریخ انتشار: دوشنبه, 12 مهر 1389 - 16:32

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

انتشار شماره جدید نشریه «کتابداری و اطلاع رسانی مبتنی بر شواهد (EBLIP)»

شماره سوم از جلد پنجم نشریه انگلیسی زبان «کتابداری و اطلاع رسانی مبتنی بر شواهد (EBLIP)» در سال 2010 منتشر شد.

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، شماره سوم از جلد پنجم نشریه «کتابداری و اطلاع رسانی مبتنی بر شواهد (EBLIP)»، در پنج بخش سخن سردبیر، مقالات، خلاصه های شواهد، تفسیر ها و اخبار منتشر شده است.

عنوان سخن سردبیر «تناسب سلسله مراتب ها» و «مسئولیت های هیأت تحریریه» است.

در بخش مقالات این شماره از نشریه، دو عنوان «تأثیر سفارش متون پزشکی الکترونیکی بر استفاده از کتابهای چاپی معادل در یک کتابخانه دانشگاهی پزشکی» و «یادگیری در شبیه سازی: بررسی اثر بخشی آموزش سواد اطلاعاتی با استفاده از نمونه کارهای دانش آموزان دبیرستان» به چاپ رسیده اند.

در بخش دیگری از این نشریه با عنوان «خلاصه های شواهد»، مطالب ذیل درج شده اند:

  • گوگل اسکالر،  کلید واژه ای در حال جستجو را در پایگاه داده های مشترک زیادی مورد کاوش قرار می دهد.
  • وب سایت های اطلاعات سلامت مشتری با طراحی بصری بالا، رتبه بندی بالاتری برای اعتبار مشاهده دارند.
  • دانشجویان در یک مطالعه تجربی زمان بیشتری را صرف می کنند تا به درک متن برسند نسبت به زمانی که پیام فوری را در خواندن دریافت می کنند.
  • هزینه های کار برای کنترل اموال، ارزان تر از دوباره خریداری کردن است.
  • کمبود تجانس بین تحلیل ها و نتایج سودمندی مطالعه، اهمیت مطالعه در مورد تأثیرات اجتماعی-فرهنگی را در انتخاب دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی محدود می سازد.
  • پژوهش در مورد اینکه تأثیر فیس بوک به عنوان یک ابزار بازاریابی کتابخانه، بی نتیجه است.
  • کتابخانه های عمومی می توانند نقش مهمی را در عواقب یک فاجعه طبیعی ایفا کنند.

«انعکاس تجزیه و تحلیل مجموعه و کاربرد آن در مجموعه سازی مدرن» و  «یک سفر اکتشافی: شناسایی موانع کتابداری و اطلاع رسانی مبتنی بر شواهد در کارائیب» عناوین مطالبی است که در بخش تفسیرهای این نشریه مشاهده می شوند.

ویرجینیا ویلسون مطلبی را با عنوان «ارزیابی نتایج کاربرد شواهد (بخش اول)» در قسمت دیگری از نشریه نگاشته است.

در بخش اخبار نیز، اطلاعاتی درخصوص «ششمین کنفرانس بین المللی کتابداری و اطلاع رسانی مبتنی بر شواهد» ارائه شده است.

گفتنی است فصلنامه «کتابداری و اطلاع رسانی مبتنی بر شواهد (EBLIP) »،  یک نشریه داوری شده و دسترسی آزاد است که توسط دانشگاه «خدمات یادگیری آلبرتا» منتشر می گردد، و به واسطه یک تیم بین المللی از ناظران هیأت تحریریه حمایت می شود. هدف از انتشار این نشریه ایجاد یک انجمن برای کتابداران و دیگر متخصصان اطلاع رسانی است که با دستیابی به نتایج تحقیقاتی، تصمیم گیری در عملکردهای تخصصی را به اشتراک گذارند.

نشریه مذکور، تحقیقات اصیل و تفسیرهایی را در موضوعات مرتبط با کتابداری و اطلاع رسانی مبتنی بر شواهد را به همراه نقد و بررسی هایی از مقالات منتشر شده قبلی را به چاپ می رساند.

کاربران برای دسترسی به امکانات خاص نظیر قابلیت اظهار نظر و دریافت ایمیل اطلاع رسان شماره جدید نشریه باید در سایت مربوطه ثبت نام کنند و در سیستم وارد شوند.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر صفحه خانگی نشریه را مطالعه نمایند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: