کد خبر: 3346
تاریخ انتشار: سه شنبه, 04 آبان 1389 - 14:40

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

گزارش مراسم رونمایی از پورتال کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران

پورتال کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با محوریت کتابخانه دیجیتال و به منظور رسیدن به شعار «استاندارد به عنوان مطالبه علمی، استاندارد به عنوان حق شهروندی» راه اندازی گردید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، مراسم افتتاح و بهره برداری از پورتال کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، ساعت 10:30 روز یکشنبه، مورخ 2 آبان 1389 در سالن شهید صفاریان سازمان استانداد و تحقیقات صنعتی ایران برگزار شد.

پورتال کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، با محوریت کتابخانه دیجیتال و به منظور رسیدن به شعار «استاندارد به عنوان مطالبه علمی، استاندارد به عنوان حق شهروندی» راه اندازی گردید. موسسه استاندارد به منظور رسیدن به این اهداف، از پورتال شرکت پارس آذرخش (SIS Portal) به عنوان نرم افزار کتابخانه دیجیتال استفاده كرد و مجموعه کوشش های بسیاری در جهت رسیدن به اهداف موسسه انجام گرفت ، با توجه به قابلیت انعطاف بسیار بالا در این پورتال، تمامی نیازهای خاص موسسه استاندارد در این نرم افزار پیاده سازی گردید و امروز مجموعه خدماتی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است که می تواند نیازهای آنها را پوشش دهد.

 

در ابتدای این نشست، مهندس شاهرخ رامزی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و فناوری اطلاعات موسسه تحقیقات و صنعتی ایران، ضمن خیر مقدم به حضار بیان کرد: " از سال 88 بحث دغدغه دسترسی به اطلاعات و استانداردها وجود داشت. لذا ضمن ارائه پروپوزال به شورای معاونین سازمان، نسبت به اصلاح آن اقدام شد. هدف از این طرح، ایجاد سیستم جامع و هوشمند و امکان ارتباط محققین بود. لذا در این راستا نرم افزار پارس آذرخش به عنوان نرم افزاری جامع شناسایی شد. به جرأت ادعا می شود از مرداد 88 بیش از 2000 نفر ساعت کاری برای راه اندازی این پورتال وقت صرف شده است."

مدیر کل دفتر برنامه ریزی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در ادامه آماری از منابع موجود ارائه داد: "منابع موجود شامل بیش از 14 هزار عنوان استاندارد ملی، 5044 کتاب لاتین، 86 لوح فشرده، 177 رسانه فارسی (نوار و فیلم)، 74 مجله فارسی، 40 مجله لاتین، 28 پایان نامه، 400 کتاب الکترونیکی، 814 مجله الکترونیکی از سال 2006 تا 2009، و انواع مختلف استاندارد های لاتین می باشند."

مهندس یاشار سرشت، مدیر پروژه مذکور در معرفی این پورتال اظهار کرد: " با شناسایی نیازهای اصلی این سازمان مطمئنیم که در مسیر درستی گام نهاده ایم و برای رسیدن به اهدافی بالاتر نیاز به تلاش بیشتری داریم. که با قابلیت بسیار بالای این نرم افزار رسیدن به این اهداف مقدور است.  ایشان در ادامه صحبت هایشان درباره آنالیز پورتال موسسه استاندارد به بحث پرداخته و گفتند برای آنالیز پورتال اطلاع رسانی از ابزار جدید گوگل (GA: Google Analytic) استفاده کردیم . بنابراین با استفاده از این روبات داخلی، که در پورتال موسسه فعال شده است و از قابلیت های خاص این پورتال  می باشد ، سایت را در یک هفته آخر با توجه به اینکه هنوز رونمایی نشده است مورد بررسی قرار دادیم تا به صورت دقیق آنالیز شود. و توانستیم اطلاعاتی درباره میزان بازدیدها، تعداد صفحه های بازدید شده، زمان صرف شده توسط هر کاربر در سایت و کاربران جدید را به دست آوریم."

وی در ادامه ی آنالیز استفاده سایت به پراکندگی جغرافیایی آن اشاره کرد و افزود: " بیشترین استفاده مربوط به ایران و شهرهای تهران، کرج، اصفهان، مشهد، و تبریز است و در کشورهای دیگر مانند امریکا، هند، آلمان و ایتالیا بیشترین میزان استفاده را داشته است. در لینک های موجود در سایت جستجوی استاندارد پایگاه استاندارد ملی بیشترین استفاده و پایگاه استانداردهای لاتین و جستجوی کتابشناختی در مرتبه های بعدی و پایگاه مجلات لاتین کمترین استفاده را دارا بوده است."

وی در ادامه پیشنهاداتی را ارائه داد: "به جهت استفاده بالا در خارج از کشور به محتوای پورتال و مخصوصا استانداردهای آن بهتر است پورتال طراحی شده در مراحل بعدی چند زبانه (Multilanguage) شود تا کاربران از سراسر دنیا بتوانند از آن استفاده نمایند. باید تلاش کرد تا در سیاست گذاری های سازمان، اطلاعات روی وب سایت هم برای متخصصین و هم برای عموم قابل استفاده باشد در حال حاضر بیشتر پورتال موسسه استاندارد  رویکرد تخصصی دارد و برای بالا بردن بهره برداری از پورتال باید زمینه اشتراک منابع بین تمامی سازمان های  وابسته استاندارد فراهم شود."

مدیر پروژه طراحی پورتال سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، ضمن ارائه ی مثالی کاربردی برای جستجو، توضیح داد: " کاربران برای استفاده به نام کاربری و کلمه عبور نیاز دارند و پس از اینکه  از آدرس http://doc.isiri.org.ir  و از طریق (Log in) وارد سیستم شدند ، با استفاده از نقش آن ها در سازمان، سطح دسترسی برای آنان تعریف می شود و مجموعه ای از سرویس های مجاز در اختیارشان قرار می گیرد. برای استفاده از پایگاه استاندارد لاتین به صورت پیش فرض (Default) امکان استفاده نیست و باید برای کاربران سطح دسترسی تعریف شود و کاربران برای استفاده بیشتر می توانند در صفحه «ارسال درخواست»، فرم مربوطه را پر کنند و آن را ارسال نمایند تا توسط مسئولین مربوطه سازمان بررسی شود و مورد تأیید یا رد قرار گیرد. در صورت تأیید، کاربران می توانند با میزان حجم دانلود محدود و تعداد روزهای محدود (برای مثال 5 روز) از سطح دسترسی تعریف شده جدید بهره گیرند."

مهندس سرشت در ادامه به بخش های دیگر پورتال طراحی شده اشاره کرد. و اظهار داشت: " در بخش «گالری»  تعدادی مجموعه استاندارد شامل کتب وجود دارند که در ادامه به مناسبت های مختلف به روز خواهند شد.  بخش دیگر «تازه های کتابخانه » است که منابع مختلف تازه خریداری شده در کتابخانه را نشان می دهد. یکی از ویژگی های این بخش وجود آر.اس. اس (RSS) است که کاربران با فعال کردن این ویژگی می توانند از هر منبع تازه که در کتابخانه قرار می گیرد از طریق ایمیل شخصی شان آگاه شوند."

وی در ادامه افزود: " در بخش «کتابخانه شخصی» کاربر می تواند به زیر بخش های علاقه مندی، میزان کارکرد، عضویت، امکان پیشنهاد خرید، پیشنهاد اصلاح، تسویه حساب، درخواست دانلود، تاریخچه امانت و مدارک من دسترسی داشته باشد. در زیر بخش «مدارک من»، کاربر می تواند با استفاده از ویژگی SDI( اشاعه گزینشی اطلاعات)، علاقه مندی های خود را مشخص نماید تا بر اساس آن ها و بر طبق آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات، اطلاعات مورد علاقه وی از طریق ایمیل ارسال شود."

مهندس سرشت، در پایان به « راهنمای ثبت نام» اشاره کرد که کاربران از آن برای هرگونه سؤال خود مراجعه کنند.

سپس در ادامه برنامه مهندس نظام الدین برزگری، ریاست سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، بر روی سن حاضر شد: وی ضمن تشکر از زحمات کارمندان و مسئولان شرکت پارس آذرخش، ابراز خوشحالی کرد که شعار «استاندارد به عنوان مطالبه علمی، استاندارد به عنوان حق شهروندی»  بین مردم، دولت، تولید کنندگان و وارد کنندگان جا افتاده است.

وی افزود: " باید تلاش کنیم تا در این مسیر تعریف شده، اطلاعات این پورتال را به روز نگه داریم تا دیگر شکایتی از سوی کاربران مبنی بر قدیمی بودن اطلاعات دریافت نکنیم. و با توجه به اینکه اطلاعات موجود در سایت جزء اطلاعات ملی و امنیتی است، بحث امنیت اطلاعات موجود را در اولویت قرار دهیم. همچنین به گرافیک سایت هم  برای افزایش کاربر پسندی توجه کنیم."

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: "با تلاش کارمندان و شرکت نرم افزاری پارس آذرخش ، تمامی استاندارد های معتبر جهانی، در پورتال اطلاع رسانی قرار گیرد تا کاری کامل و استاندارد در جهت اطلاع رسانی به جامعه ارائه شود."

 

خبرنگار: الهه حسینی

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: