کد خبر: 3424
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 12 آبان 1389 - 12:04

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

جشن روز بین المللی موزه ها برپا می شود

جشن روز بین المللی موزه ها در سال 2011 با موضوع «موزه ها و حافظه ها» برگزار می شود.

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، جامعه جهانی موزه ها، روز چهارشنبه 18 مه 2011 (28 اردیبهشت 1390) را به عنوان روز بین المللی موزه جشن خواهد گرفت.

«موزه ها و حافظه ها» موضوع و محور اصلی روز بین المللی موزه ها در سال 2011 است. موزه ها، حافظه ها را ذخیره می کنند و داستان ها را بیان می دارند. آن ها اشیای متعددی در مجموعه شان دارند که بر اساس حافظه جوامعی است که ما در آن زندگی می کنیم. این اشیاء بیانگر ماهیت و میراث فرهنگی ماست. بسیاری از آن ها حساس و شکننده هستند. تعدادی از آن ها آسیب پذیرند و به مراقبت و توجه ویژه ای نیاز دارند. روز بین المللی موزه، یک فرصت برای بازدیدکنندگان است که حافظه جمعی و فردی را بیابند و آن ها را دوباره کشف کنند.

حافظه یک اولویت برای همه سازمان هاست و فراتر از انجمن های مرتبط با موزه هاست. شورای بین المللی موزه ها (ICOM)، یک همکاری مؤسسه ای نزدیک را با برنامه حافظه جهانی یونسکو (برنامه میراث مستند جهانی)، شورای همکاری انجمن آرشیوهای دیداری - شنیداری (CCAAA)، شورای بین المللی آرشیوها (ICA)، شورای بین المللی آثار و مکان های باستانی (ICOMOS) و فدراسیون بین المللی انجمن های کتابخانه ای (IFLA) آغاز کرده است.

روز بین المللی موزه ها در سال 2011 بر قاره آفریقا تمرکز خواهد کرد که اشاعه اطلاعات فرهنگی آن به جهان، اغلب ناشناخته مانده و شایستگی ارتقاء و ترویج دارد.

شورای بین المللی موزه ها (ICOM)، روز بین المللی موزه را در سال 1997 بنا نهاد که آگاهی عمومی را درباره نقش موزه ها در توسعه جامعه مورد تشویق قرار دهد. این جنبش آنی در حال رشد، هنوز فرو ننشسته است و ادامه خواهد داشت. روز بین المللی موزه ها در سال 2010 میزبان 30 هزار موزه از بیش از 95 کشور بود.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با آدرس پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید مکاتبه نمایند.

گفتنی است شورای بین المللی موزه ها (ICOM)، که در سال 1946 تأسیس شده است؛ یک سازمان غیر دولتی بین المللی است که روابط رسمی دو جانبه ای را در حوزه موزه ها، با یونسکو برقرار می کند. شورای مذکور، موقعیت مشاوره ای با شورای اجتماعی و اقتصادی یونسکو دارد.

شورای بین المللی موزه ها، سازمان بین المللی منحصر به فردی است که حدود 30000 عضو متخصص در حوزه موزه ها، به عنوان نمایندگان این حوزه موضوعی، به عضویت آن درآمده اند. این اعضا، نمایندگان 137 کشور جهان هستند.

همچنین تدوین قوانین اخلاق حرفه ای برای متخصصان موزه ها از دیگر اهداف شورای بین المللی موزه هاست.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: