کد خبر: 3747
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 17 آذر 1389 - 01:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

مراسم افتتاحیه «اتاق کره» در کتابخانه ملی برگزار شد

اتاق کره با عنوان «دریچه ای رو به سوی کره (Window of Korea)» در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران دایر شد.

به گزارش خبرنگار لیزنا،  کتابخانه ملی کشور کره، تحت حمایت وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری جمهوری کره اقدام به دایر نمودن اتاق کره با عنوان «دریچه ای رو به سوی کره (Window of Korea)» در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران نموده است.

بر اساس این گزارش، مراسم افتتاحیه «اتاق کره جنوبی» در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران مورخ 16 آذر 1389 آغاز شد.

«اتاق کره» در واقع مکانی است  که با فراهم آوردن کتب و امکانات چند رسانه ای کره ای در موضوعاتی نظیر انسان شناسی، فرهنگ ها، زبان کره ای، سیاسی، اجتماعی، اقتصاد، فن آوری، علوم طبیعی، امور خانواده، مسافرت، کودکان، تاریخ، هنر و... زمینه را برای علاقه مندان به کره جهت آشنایی با فرهنگ کره و آموختن زبان کره ای به آسانی فراهم می آورد.

این مراسم افتتاحیه با حضور علی اکبر اشعری، مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، پارک جه-هیون، سفیر کره جنوبی، نعمت الله ایزدی، مدیر کل آسیای شرقی و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، مرتضی سلطانپور کارشناس میز کره در وزارت امور خارجه، و پارک- یان جون ،رئیس دفتر شرکت سامسونگ در ایران، در ساعت 14:30 پس از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی از قرآن کریم برگزار شد.

  • اشعری: کشورها نیاز دارند که از طریق دانشمندان و فرهیختگان با فرهنگ های یکدیگر آشنا شوند. کتاب و کتابخانه گزینه و محل مناسبی برای این مهم است.

علی اکبر اشعری ضمن خوشامد گویی به سفیر کره جنوبی اظهار کرد: " کتابخانه ملی در توافقنامه ای که در ماه مارس 2010 توسط اینجانب به عنوان رئیس سازمان کتابخانه ملی ایران و آقای وو جین یانگ رئیس کتابخانه ملی کره منعقد کرد، پایه های این پروژه را بنا نهاد و با تلاش های بی وقفه هر دو سو، هم اکنون این اتاق به طور رسمی در کتابخانه ملی ایران بازگشایی شده است. کشورها نیاز دارند که از طریق دانشمندان و فرهیختگان با فرهنگ های یکدیگر آشنا شوند. کتاب و کتابخانه گزینه و محل مناسبی برای این مهم است و در راستای این اقدام، ما منتظر افتتاح اتاق ایران در کتابخانه ملی کره جنوبی هستیم تا این تعامل دو سویه به شکل مناسبی ادامه پیدا کند."

وی در ادامه افزود: "کتابخانه ملی از معاونت پشتیبانی درخواست نموده است که در سال مالی جدید بودجه ای را برای افتتاح اتاق ایران در کشورهای مختلف در نظر بگیرد و کتابخانه ملی ایران نیز پشتیبانی خود را از این گونه پروژه ها اعلام می کند.

اشعری گفت: امروزه دنیا به گفتگوی بین فرهنگ ها و تمدن ها نیاز دارد. مردم از خلال رسانه های گروهی اخبار رسمی را می شوند ولی با واقعیت های فرهنگی گروه ها آشنا نیستند. امید است که  با توسعه اتاق ایران در کتابخانه های ملی دیگر کشورها راه را برای تبادل اندیشه باز کنیم. "

  • سفیر کره جنوبی: بازگشایی اتاق کره در ایران تفاهمات و شناخت بین دو کشور کره جنوبی و جمهوری اسلامی ایران را عمیق تر نموده و روابط دوستانه موجود بین دو کشور را مستحکمتر خواهد نمود.

پارک جه-هیون ،سفیر کره جنوبی تصریح کرد: "افتخار بزرگی است که در افتتاحیه این اتاق حضور دارم. پنجره ای به کره فضای مخصوصی است که با انتشار کتاب های کره ای درک فرهنگ و زبان کره ای را برای مخاطبان و علاقه مندان آسان می سازیم. پس از انعقاد تفاهم نامه در مارس 2010 هم اکنون 3500 جلد کتاب، 200 عدد سی دی و دی وی دی، 4 عدد کامپیوتر و 1 دستگاه پرینتر برای این اتاق فراهم شده است.

وی گفت: تا به حال کتابخانه ملی کره تعداد 10 اتاق کره را در کتابخانه های ملی روسیه، تایلند، لهستان و .... تأسیس نموده است و به این جمع پیوسته است."

وی در ادامه تأکید کرد: "تبادلات فرهنگی یکی از اساسی ترین و مهمترین ارکان برقراری ارتباط و شناخت بین دو کشور می باشد. و مطمئنا بازگشایی اتاق کره در ایران تفاهمات و شناخت بین دو کشور کره جنوبی و جمهوری اسلامی ایران را عمیق تر نموده و روابط دوستانه موجود بین دو کشور را مستحکمتر خواهد نمود."

همچنین وی متعهد شد که دولت کره در حال فراهم آوردن برنامه های فرهنگی کثیری برای سال 2012 به مناسبت جشن پنجاهمین سالگرد تثبیت روابط دیپلماتیک بین دو کشور می باشد.

نعمت الله ایزدی، مدیر کل آسیای شرقی و اقیانوسیه وزارت امور خارجه  در ادامه مراسم بیان داشت: " خوشحالم که در کمتر از یک سال شاهد عملیاتی شدن یکی از مهمترین دستاوردهای تفاهم نامه مذکور هستیم. ایران و کره از قدیم الایام روابط بسیار خوب و دوستانه ای داشته اند و از نشانه های این دوستی می توان به نام گذاری دو خیابان به نام های سئول و تهران در کشورهای ایران و کره اشاره کرد. امید است که با بازگشایی اتاق ایران در کتابخانه ملی کره ارتباطات وسیع فرهنگی را تقویت نماییم."

پارک- یان جون، رئیس دفتر شرکت سامسونگ در ایران، تصریح کرد: "افتخار بزرگی است که در این مکان حضور دارم. عقیده بر این دارم که وجود این حمایت ها یکی از وظایف اجتماعی شرکت ما در ایران است و امیدواریم با ایجاد همین حمایت های کوچک پلی برای ارتباط بهتر ایران و کره باشیم."

شایان ذکر است که شرکت سامسونگ الکترونیک نیز در حال مذاکره با کتابخانه ملی ایران برای اسپانسر شدن جهت تهیه تلویزیون ها و مانیتورهای این کتابخانه به عنوان راهی برای ارتقاء بازاریابی فرهنگی در ایران می باشد.

در ادامه حدود 30 دانش آموز و معلمین مدرسه کره ای ها در تهران در این مراسم افتتاحیه تحت برنامه تور آموزشی در کتابخانه ملی به منظور آشنایی هر چه بیشتر با کتابخانه ملی و اتاق کره حضور داشتند و با نواختن قطعه ای از موسیقی سنتی کره آغاز به کار اتاق کره در ایران را جشن گرفتند.

خبرنگار: الهه حسینی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: