کد خبر: 3762
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 18 آذر 1389 - 13:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

همایش آذر ماه انجمن کتابداری برگزار شد

در همایش آذر ماه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، تجربیات «فرصت های مطالعاتی» تشریح، و گزارش حضور نمایندگان ایران در «نشست سواربيكا» (شوراي جهاني آرشيو، شاخه جنوب و غرب آسيا) ارائه شد.

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، همایش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، ساعت 17 روز چهارشنبه مورخ 17 آذر در سالن 200 نفری کتابخانه ملی آغاز شد. 

در همایش آذر ماه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، دکتر سعید رضایی شریف آبادی، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا و رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، و دکتر یزدان منصوریان عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم تهران، درخصوص «فرصت های مطالعاتی» به ایراد سخنرانی پرداختند.

غلامرضا عزیزی، رئيس پژوهشكده اسناد، سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، نیز طی سخنانی گزارش نشست سواربيكا (شوراي جهاني آرشيو، شاخه جنوب و غرب آسيا) را ارائه کرد.

در ابتدا دکتر رضایی شریف آبادی بر روی سن حاضر شد و گفت: فرصت مطالعاتی بر اساس آیین نامه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به افراد داده می شود که این آیین نامه یکبار در سال 1376 به دانشگاهها ابلاغ شد و در شهریور امسال مورد بازنگری قرار گرفت.

وی افزود: حضور در یک دانشگاه یا مجمع خارجی یا یک فضای خارجی این ارزش را دارد که فرد مشکلات را درک و تحمل، و فضای آموزشی و پژوهشی جدید و دسترسی به منابع را تجربه کند.

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، در ادامه نموداری به نمایش گذاشت که روند کاری برای انجام فرصت مطالعاتی را شرح می داد.

دکتر شریف آبادی به تجربیات خود در سفر مطالعاتی به کانادا اشاره کرد و افزود: در ابتدا اولین کاری که انجام دادم جستجوی ساده ای در اینترنت درخصوص حوزه ی موضوعی مورد علاقه ام بود، یکی از مشکلات در کشور، عدم وجود برنامه ای خاص و منسجم برای حفاظت اسناد الکترونیکی است، هرچند که دستگاهها و ادارات دولتی اتوماسیون اداری را آغاز کرده اند اما برنامه ای منسجم برای اسناد الکترونیکی همانند اسناد کاغذی وجود ندارد. این نکته ای بود که می خواستم در فرصت مطالعاتی به آن بپردازم که یکسری کلید واژه را در بحث (records research Digital preservation) جستجو کردم و به پروژه ای بنام InterPARES رسیدم که با حضور 25 کشور و 100 پژوهشگر در حال انجام است و این شروع اقدام من برای فرصت مطالعاتی بود و در ادامه با مدیر پروژه مکاتباتی داشتم .

عضو هیأت علمی گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا گفت: نکته ای که باید به آن توجه شود این است که در تقاضا نامه برای پذیرش ، نوع پیام و درخواست از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که لحن بکارگیری کلمات بسیار مهم است یعنی گاهی کلماتی بکار می بریم که از نظر آنها یک لفظ طلبکارانه است بنابراین برای نوشن درخواست باید از شخصی که با زبان اورجینال یا با فرهنگ آنها آشنایی دارند کمک کرفت و این مسأله در قدم اول بسیار مهم است.

وی تأکید کرد: نامه اولیه بسیار مهم و تاثیرگذار است اینکه چگونه ارتباط برقرار کنیم؟چگونه خود، فعالیتهای که انجام دادیم، تحصیلات، ارتباطات گذشته، و دغدغه هایی که داریم را معرفی کنیم؟ بعد از پذیرش، مسأله مهم دیگر تهیه یک business card است که سبب می شود مشکلات کمتر شود.

رضایی افزود: توصیه دیگر اینست که اگر قرار شد در دراز مدت در جایی اقامت داشته باشید محل سکونت را خودتان پیدا کنید تا مطابق شرایط شما باشد، اگر با خانواده به این سفر می روید حتما اوقاتی را هم برای خانواده اختصاص دهید چرا که به هرحال آنها نیز در شرایط دوری از کشور و نزدیکانشان به سر می برند.

وی در ادامه به توصیف دانشگاه و امکاناتی که دانشگاه میزبان در اختیار ایشان قرار داده بودند پرداخت و توصیه کرد: از امکانات دانشگاه مثل شرکت در کارگاهها، حضور در کلاسها و تعامل با اساتید و دانشجویان استفاد شود.

در ادامه همایش، غلامرضا عزیزی، رئيس پژوهشكده اسناد، سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، گزارش نشست سواربيكا (شوراي جهاني آرشيو، شاخه جنوب و غرب آسيا) را ارائه کرد.

غلامرضا عزیزی گفت: شورای جهانی آرشیو حدود 190 عضو و دارای 10 شعبه منطقه ای است. این شورا شامل آرشیوهای ملی، موسسات آرشیو و حتی اشخاص علاقمند به آرشیو است. یکی از شعبه های این شورا شعبه «جنوب شرق آسیا»ست.

وی افزود: این شعبه در دهه 1970 تاسیس شد و شامل کشورهای ایران، هند، پاکستان، بنگلادش، نپال، بوتان و غیره است. از زمان پیدایش این شعبه 17 جلسه برگزار شده و دارای هیات رئیسه، مجمع عمومی و خزانه داری است. این شعبه در آغاز خیلی قوی کار کرد و فعالترین عضو مجمع کشور هند بود که نه تنها آرشیو ملی هند بلکه سه آرشیو منطقه ای و 10 الی 12 فرد عضو شدند. هیچکدام از کشورهای دیگر تا امروز به جز آرشیو ملی خود عضویت دیگری ندارند. در ابتدا هر چند سال یکبار جلسات سواربیکا تشکیل می شد تا دهه 90 آخرین نشست در کلمبو برگزار شد اما نزدیک به ده سال پس از آن، جلسه ی دیگری تشکیل نشد.

عزیزی گفت: در زمانی که دکتر میرزایی معاونت اسناد در مرکز اسناد و کتابخانه ملی را برعهده داشتند من بحث اطلاع رسانی را به عهده داشتم که پیشنهاد کردیم یک جلسه سواربیکا داشته باشیم تا این پیشنهاد به عمل نزدیک شود پانزده ماه را طی کرد و خوشبختانه در سال 1387 بعد از چند سال نشست رسمی سواربیکا در تهران برگزار شد. بعد از آن با علاقه مندی کتابخانه ملی به فعال سازی سواربیکا به منظور گسترش و توسعه فعالیت های آرشیوی کشورهای منطقه که با چاپ یک کتاب و اختصاص یک سایت همراه بود، فعالیت سواربیکا از سر گرفته شد و کشور سریلانکا ابراز تمایل کرد که امسال نشست (هیات رئیسه) را برگزار کند. نشست سنتی که سریلانکا داشت شامل برگزاری کارگاههایی بود که البته در تهران به صورت اولین همایش آرشیوی کشور برگزار شد و امسال سومین همایش نیز در راه است.

رئيس پژوهشكده اسناد، سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت: موضوع نشست دو روزه امسال کلمبو اسناد الکترونیک بود. جلسات بسیار فشرده برگزار شد. یک روز به جلسه هیأت رئیسه و بازدید از آرشیو ملی و روز دیگر هم برای بازدید از تنها شعبه منطقه آرشیو ملی سریلانکا در شهری دیگر اختصاص یافت.

وی بیان کرد: در کارگاهها حدود 10سخنرانی ایراد شد که مهم ترین سخنران این کارگاه ها خانم یوسف از آرشیو ملی مالزی بود، که درباره محورهای موضوعی مهمی مانند مدیریت اسناد دولتی، مدیریت اسناد الکترونیکی در بخش دولتی صحبت کردند.

عزیزی افزود: در بحث سخنرانان دیگر مهمترین مطلب مورد اشاره «آرشیو دولتی» بود و 6 گزارش نیز درباره وضعیت مدیریت اسناد الکترونیکی کشورهای عضو قرائت شد که بجز ایران، هند و سریلانکا حجم عمده گزارش، دیگر کشورها را تاریخچه آرشیو کشورشان و حفظ و نگهداری اسناد تشکیل می داد.

رئيس پژوهشكده اسناد، سازمان اسناد و كتابخانه ملي تصریح کرد: نکته قابل توجه این بود که در مراسم افتتاحیه وزیر میراث ملی و منشی رئیس جمهور سریلانکا حضور داشتند و به ایراد سخنرانی پرداختند که نشان دهنده اهمیت قائل شدن دولت سریلانکا برای این نشست و اسناد الکترونیکی سریلانکا بود.

وی در پایان گفت: در روز آخر، نشست هیأت رئیسه برگزار شد که رئیس شورای جهانی آرشیو (رئیس آرشیو ملی هلند) نیز شرکت داشت. گزارش کشور ایران را من و آقای اشعری ارائه کردیم که شامل دو بخش بود، بخش اول راجع به تاریخچه مدیریت اسناد الکترونیکی و بخش دوم دولت الکترونیک بود که مورد توجه قرار گرفت. در کل 24 موضوع، محور بحث هیأت رئیسه را تشکیل می داد و تاثیر بسزای سخنان آقای اشعری موجب شد تا رئیس شورای جهانی آرشیو ایشان را به اجلاس بعدی که در پاناما برگزار می شود، دعوت نماید. در انتها نیز دیداری کوتاه از آرشیو ملی سریلانکا صورت گرفت.

پس از سخنرانی غلامرضا عزیزی، دکتر یزدان منصوریان، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم نیز سخنرانی کوتاهی از تجربیات خود در سفر مطالعاتی دو هفته ای به فنلاند (دپارتمان کتابداری و اطلاع رسانی شهر تامپره) ارائه کرد.

گفتنی است، در پایان همایش کتاب «تبیین مولفه های چشم انداز نهاد کتابخانه های عمومی کشور در افق 1440» بین شرکت کنندگان توزیع گردید و همچنین تقدیر نامه ای از سوی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی به سخنرانان همایش، دکتر سعید رضایی شریف آبادی، غلامرضا عزیزی و دکتر یزدان منصوریان اعطا شد.

همایش در ساعت 18:30 به پایان رسید.

خبرنگار: رفعت باباجانی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: