کد خبر: 3972
تاریخ انتشار: سه شنبه, 14 دی 1389 - 17:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

کتابخانه کنگره برنده جایزه حفاظت دیجیتالی شد

  کتابخانه کنگره مجری طرح پروژه Memento، برنده جایزه حفاظت دیجیتالی در سال 2010 شد. پروژه مذکور چارچوبی فنی را با هدف یکپارچه سازی بهتر صفحات وب جدید و گذشته پیشنهاد می دهد و کاربران را قادر می سازد در جستجوی صفحات وب «سفر زمان» داشته باشند.

 

به گزارش لیزنا، پروژه Memento، به رهبری محققان در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس و دانشگاه الد دومینون برنده جایزه حفاظت دیجیتال سال 2010 شده است. جایزه مذکور مربوط به بالاترین استانداردها در زمینه حفاظت دیجیتالی است که توسط سر پائول مک کارتنی پشتیبانی شده است.

با توجه به اینکه اطلاعات موجود در وب پویا است و هر روز و یا حتی هر ثانیه در حال تغییر است. زمانی که یک کاربر سایتی را بازدید می کند، به طور خودکار جدید ترین صفحه محتوایی را مشاهده می کند و هیچ راه ساده و مشخصی برای پیدا کردن اطلاعات قدیمی تر نیست . علیرغم اینکه آن ها به طور رو به گسترشی از نظر فرهنگ مستند سازی مهم هستند تا این اواخر هیچ راه ساده ای برای پیگیری نسخه های اولیه اطلاعات وب سایت ها  وجود نداشته است.

پروژه Memento چارچوبی فنی را با هدف یکپارچه سازی بهتر صفحه های وب جدید و گذشته پیشنهاد می دهد. پروژه مذکور کاربران را قادر می سازد «سفر زمان» داشته باشند تا محتوای دارای تاریخ و زمان خاص را بیابند. به عبارت دیگر این پروژه به کاربران اجازه می دهد تا آنچه را که قبلا بر روی اینترنت بوده است را ببینند.

نورا کمپل، کتابدار کتابخانه کنگره برای طرح  های استراتژیک گفت: "بسیار خوشحالیم که پروزه Memento موفق به کسب این جایزه شده است. تیم پروژه مذکور در حال انجام کار برجسته ای است".

وی افزود: "تیم کاری دِ بلو ریبون (The Blue Ribbon) ، حفاظت دیجیتالی پایدار و دسترسی و نیز بررسی پایه اقتصادی محتوای دیجیتالی را به خوبی انجام داد. از طرفی پروژه حفاظت از جهان مجازی که توسط دانشگاه ایلینوی در اوربانا شامپاین هدایت شده است راهی را در کشف  وکاوش حفاظت بازی های ویدئویی ایجاد کرده است."

ویلیام گیبراید مدیر اجرایی ائتلاف حفاظت دیجیتالی بیان کرد: " به دست آوردن جایزه حفاظت دیجیتالی یک دستاورد بزرگ است و در این منطقه این تنها جایزه ای است که همه بخش های جهان به آن توجه می کنند و از یک گروه کارشناس برای قضاوت به منظور انتخاب بهترین بهره می برد. کتابخانه کنگره شایستگی تشخیص برای پشتیبانی از پروژه Memento به همراه پروژه های نوآوری دیگر که به حفاظت دیجیتالی و دسترسی اختصاص یافته اند را دارد."

مایکل نلسون از دانشگاه الد دومینون بیان کرد: " آگاه کردن مردم درباره حفاظت کپی های قدیمی اطلاعات، بسیار مهم است و هدف گسترده تر ما در این زمینه تشویق مردم به ذهنیت عمومی درباره آرشیو دیجیتالی است و اینکه بدانند چگونه این آرشیو می تواند در مورد صفحات وب به کار برده شود."

هربرت ون دِ سمپل از آزمایشگاه ملی آلاموس گفته است: "جایزه مذکور بر میزان درخواست مردم برای دسترسی آسان به اطلاعات تحت وب گذشته دلالت می کند.  جامعه آرشیو و حفاظت دیجیتالی نیاز دارد که جایگاه رو به پیشرفتی را در بحث های معماری و در چگونگی افزایش پایداری وب داشته باشد."

گفتنی است تیم ممنتو لوآلاموس متشکل از حضور ون دِ سمپول به همراه لودمیرا بالا کیروا، روبرت سان درسون و هریرهار شانکار و تیم دانشگاه الد دومینون متشکل از حضور نلسون و اسکات اینسورث می باشد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: