کد خبر: 6092
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 13 مرداد 1390 - 12:24

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

7 میلیون و 500 هزار برگ سند تاريخي دوره صفويه تا عصر حاضر در مركز اسناد آستان قدس

  مركز اسناد آستان قدس رضوي با 7 میلیون  و 500 هزار برگ سند تاريخي دوره صفويه تا عصر حاضر که تعداد 285 هزار برگ آن مربوط به اسناد دیوان اداری آستان قدس در دوران صفویه و قاجاریه است از نظر محتوا رتبه اول کشور و از نظر تعداد رتبه سوم کشور را داراست.

 

به گزارش لیزنا، بر اساس گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي، مدير امور اسناد ومطبوعات اين سازمان با بيان اين مطلب گفت: تعداد 7 میلیون و 500 هزار برگ سندتاريخي در اختیار مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی قراردارد كه دراین میان از مجموع 35 هزار قطعه عکس تعداد 350 قطعه آن در دنیا منحصر به فرد است.

منصور سلطان محمدي خاطرنشان كرد: به زودی با افزوده شدن 6میلیون برگ سند شامل دو مجموعه بزرگ اقتصادی آستان قدس رضوي به این تعداد این مجموعه از نظر تعداد برگ سند به جایگاه دوم در کشور خواهد رسید.

مدیرامور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی با بيان اينكه کاری که از نظر ارزشيابي، ثبت، ورود اطلاعات به سيستم رايانه، نمايه سازي، ديجيتال سازي و ... در این مجموعه بر روی اسناد انجام می شود که دسترسی محققان را به این اطلاعات بسیار آسان می کند در کشور«نمونه» است.

سلطان محمدی در توضیحاتی در ارتباط با گروه مطبوعات گفت، در حال حاضر 1میلیون و 200هزار نسخه از مطبوعات کشور که بالغ بر 12هزار عنوان می شود، در اختیار این مجموعه است که از نظر محتوا در جایگاه اول کشور قرار دارد و از نظر تعداد بعد از کتابخانه ملی در رتبه دوم کشور جای می گیرد.

وی همچنین تأکید کرد  6هزار عنوان از نشریات دانشجویی اهدایی وزارت علوم نیز در اختیار این مجموعه می باشد که تا پایان سال به 17هزار عنوان می رسد که با اضافه شدن این تعداد، به آمار پیشین این مجموعه از نظر تعداد از رتبه دوم به رتبه اول ارتقا می یابد.

مدیر اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در ادامه، کتابخانه تخصصی مطبوعات در این مجموعه را با 4هزار کتاب تخصصی در کشور«بی نظیر» دانست و یادآور شد در این بخش افست بعضی نشریات و مجلات نیز جمع آوری شده است.

سلطان محمدی در پایان افزود، در واحد اسکن مدیریت اسناد و مطبوعات تاکنون 750 هزار برگ سند در دو فرمت اسکن شده که کار اسکن مطبوعات نیز به زودی شروع می شود و در آینده نزدیک در اختیار محققین قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است آرشیو مطبوعات از سال 1359 در کتابخانه آستان قدس رضوی شکل گرفت که در حال حاضر علاوه بربخش مطبوعات روز که 220 عنوان از نشریات را در اختیار مراجعه کنندگان قرار می دهد، در تالار اطلاع رسانی مطبوعات نیز آرشیو نشریات كشور موجود می باشد که همه روزه از ساعت 7:30 الی 19 در دسترس عموم می باشد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: