کد خبر: 7068
تاریخ انتشار: سه شنبه, 01 آذر 1390 - 14:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

لزوم توجه به حضور کتاب در شبکه‌های اجتماعی

حضور کتاب در شبکه های اجتماعی تاثیرات فراوانی همچون امکان اطلاع رسانی هدفمند به علاقه مندان کتاب؛ شناخت و برآورد میزان استقبال کاربران از هر موضوع؛ تعامل نویسندگان با یکدیگر؛ امکان دریافت بازخورد تولیدات و مشارکت در بحث های کتاب داشته است.

 

همایش انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با موضوع رسانه‌های اجتماعی، روز دوشنبه مورخ 30 آبان 90 در تالار 80 نفری کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار لیزنا، همایش ماهانه انجمن کتابداری واطلاع رسانی ایران با موضوع «رسانه های اجتماعی» روز دو شنبه 30آبان 1390با قرائت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران در تالار 80 نفری کتابخانه ملی برگزار شد.

در ابتدا دکتر فریدون وردی نژاد، استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت. وی سخنان خود را با تعاریفی از شبکه های اجتماعی آغاز کرد و گفت: "شبکه اجتماعی یک ساختار سیستماتیک است که از گروه های فردی یا سازماندهی شده تشکیل گردیده که توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگی و صمیمیت به هم متصل اند."

وی در ادامه از «تقویت خرد جمعی»، «مطالعه خروجی سایر شبکه ها»، «کسب هویت مجازی»، «گزینش همکار و تشکیل تیم های مجازی»، «انتقال فرهنگ ها»، «ایجاد صمیمیت و اعتماد»، «جلب نظر و پشتیبانی» و «تبلیغات و آگهی» به عنوان 8 ویژگی مهم شبکه های اجتماعی یاد کرد.

وردی نژاد، علاوه بر این ویژگی ها، مزیت اصلی شبکه های اجتماعی را در یکپارچه سازی امکانات شبکه های مختلف دانست که امکان ایجاد صفحات و پروفایل های شخصی و وبلاگ های شخصی را فراهم می سازد.

وی در ادامه مهم ترین ویژگی شبکه های اجتماعی را مبنی بر دیالوگ بودن بیان کرد و افزود: "یک شبکه گفت و گو محور موجب ایجاد یک جامعه گفتگویی خواهد شد."

دکتر فریدون وردی نژاد در ادامه کاربردهای شبکه های اجتماعی را برای کاربران و حتی حاکمیت ها بیان کرد:" حکومت ها می توانند از شبکه های اجتماعی به عنوان عنصری تعاملی با مردم استفاده کنند. شبکه های اجتماعی در واقع عصاره عقل جمعی جوانان در جامعه هستند که گسترش پیوند میان مردم و سیاستمداران موجب هدایت افکار عمومی و کاهش تنش های سیاسی می شود."

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، یکی از دستاوردهای مهم شبکه های اجتماعی را شکل گیری گروهای مرجع جدید در جامعه بیان کرد و در ادامه سخنان خود به ایجاد شبکه های تخصصی مجازی از جمله شبکه های اجتماعی کتاب محور اشاره نمود.

وی اذعان داشت: "حضور کتاب در شبکه های اجتماعی تاثیرات فراوانی همچون امکان اطلاع رسانی هدفمند به علاقه مندان کتاب؛ شناخت و برآورد میزان استقبال کاربران از هر موضوع؛ تعامل نویسندگان با یکدیگر؛ امکان دریافت بازخورد تولیدات؛ مشارکت در بحث های کتاب؛ فروش مستقیم کتاب به صورت اینترنتی و ایجاد شبکه های محلی برای خواندن کتاب داشته است."

دکتر وردی نژاد در ادامه چالش های فراروی شبکه های اجتماعی را که از طرف طراحان این شبکه ها اعلام شده است، را مورد بررسی قرار داد که مهم ترین آنها حفظ امنیت شبکه است که شامل حفظ حریم شخصی کاربر می شود و مورد دوم قوانین مربوط به حق مولف و مالکیت آنلاین است که هنوز تعریف دقیقی از آن وجود ندارد. همچنین بیطرفی وب، سومین چالش محسوب می شود که امکان استفاده یکسان از شبکه را برای همگان بوجود نمی آورد.

وی در پایان سخنان خود اظهار داشت:" نوع بینش به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و تامین نیاز کاربران می تواند موجب افزایش یا کاهش کاربران شود و بازدیدکنندگان را فعال یا غیرفعال کند. امکان مطالعه روی رفتار کاربران شبکه های اجتماعی موجب پیش بینی رفتارهای آنها می شود. صداقت در شبکه های اجتماعی موجب گسترش این مفهوم و در نهایت مبدل هنجارهای گروهی می شود. صمیمیت ها در شبکه های اجتماعی موجب افزایش اعتماد کاربران به فضای مجازی شده است."

بخش دوم همایش میزگردی با موضوع «کتاب و رسانه های اجتماعی» برگزار شد كه علی اکبر اکبری ‌تبار، دانشجوی دکتری علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و امیرمهدی عنبری کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع ‌رسانی در آن حضور داشتند.

در این میزگرد، ابتدا تعاریفی از رسانه های اجتماعی ارائه شد و سپس شبکه های اجتماعی کتاب محور خارجی و تنها شبکه کتاب محور ایرانی مورد بررسی قرار گرفت.

در این میزگرد تأکید شد: "هدف اصلی رسانه های اجتماعی کتاب محور اشتراک گذاری مطالب خوانده شده و برقراری ارتباط با کسانی است که به کتاب علاقه دارند."

آمازون، بوک کراسینگ، گود ریدرز و شلفاری از جمله شبکه های اجتماعی کتاب محور بود که در این میزگرد بدان پرداخته شد.

همچنین در میزگرد «کتاب و رسانه های اجتماعی»  به تنها شبکه اجتماعی کتاب محور ایرانی که از مرداد ماه سال جاری شروع به کار کرده و با استقبال علاقه مندان به کتاب مواجه گردیده است، اشاره شد. این شبکه با شعار من کتاب میخوانم امکان بحث و تبادل نظر و مطالعه یک موضوع خاص در شبکه را فراهم می کند.

همایش  آبان ماه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی با موضوع «رسانه‌های اجتماعی» با پرسش و پاسخ از سوی حاضران در ساعت 19 پایان یافت.

خبرنگار: الهام اسماعیلی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: