کد خبر: 8046
تاریخ انتشار: سه شنبه, 15 فروردين 1391 - 12:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

بی مهری خبرگزاری مهر به کتابداران

خبرگزاری مهر علیرغم ارسال اصلاحیه در جهت عدم صحت تغییر نام رشته و پیگیری های همکاران پایگاه تحلیلی خبری لیزنا، هنوز واکنشی نشان نداده است.

 به گزارش لیزنا، خبرگزاری مهر که روز 13 فروردین 1391 در اقدامی بی سابقه متن سراسر طنز  لیزنا را بعنوان خبر تایید شده از سوی وزارت علوم منتشر کرد، با وجود ارسال اصلاحیه این پایگاه خبری طی یک نامه رسمی، به این نامه اصلاحی واکنشی نشان نداد و بر چرخه معیوب عدم خبررسانی صحیح دامن زد.

این بی توجهی خبرگزاری مهر، سبب شد بسیاری از خبرگزاری های معتبر نیز به این خبر بی اساس استناد کرده و آن را منتشر نمایند و در پی این چرخه اطلاع رسانی ناصحیح، واکنشهای منفی جامعه علمی کتابداران کشور را شاهد باشیم.

لیزنا وظیفه خود دانست پیگیری در زمینه اطلاع رسانی و شفاف سازی اتفاق رخ داده که حاصل عدم توجه و دقت یک خبرگزاری حرفه ای است، انجام دهد و نتیجه این پیگیری را به جامعه کتابداران کشور اعلام نماید.

لیزنا امیدوار است خبرگزاری  های رسمي صداقت بيشتري در رسالت خود داشته و پایبند به اصول اخلاق حرفه خبرنگاری که داعیه آن را دارند، باشند.

ليزنا بر اين اعتقاد است كه اگر اين شوخي سيزده  با اشتباه خبرگزاري مهر تبديل به خبر جدي نشده بود و سر از راديو و تلويزيون در نمي آورد، مانند شوخي سال گذشته صرفا در حد شوخي مي ماند و باعث تكدر خاطر كسي نمي شد . و تعجب ما از اين است كه اين همه خبرگزاري در كشور حتي يكي به اين نام مضحك شك نكرده و باعث اين به همريختگي شدند. ليزنا از همه كساني كه اين شوخي گوشه اي از كدورت بر چهره ايشان نشانده عذر خواهي مي كند و براي همه سالي شاد آرزو مي نمايد.

متن نامه لیزنا به خبرگزاری مهر به شرح زیر است:

" به نام خدا

دبير خبر محترم خبرگزاري مهر

با سلام و دعاي خير براي سال 1391

به اطلاع مي رساند پايگاه خبري كتابداري و اطلاع رساني ايران (ليزنا) مانند سال گذشته در روز 13 نوروز طنزي خبرگونه را به عنوان دروغ 13 فروردين منتشر كرده است كه از همان خط اول خبر، جدي نبودن آن مشاهده مي شود. خبر از قول شورايي دروغين اعلام شده است با نام "شورای برنامه ریزی و توسعه رشته های دانشگاهی وزارت علوم و تحقیق در فناوری" و به عمد نام وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، "وزارت علوم و تحقيق در فناوري" ذكر شده بود و در متن خبر هم چيزي بيش از يك طنز ديده نمي شود.

متأسفانه دروغ 13 لیزنا را خبرنگاران شما كه متن را تا آخر نخوانده اند، به عنوان خبري دست اول كه خودتان توليد كرده ايد، منتشر كرده اند. ظاهرا تنها دو خط اول و آن هم بدون توجه به اشتباه های عمدي و شوخي هايي كه در هر پاراگراف وجود دارد خوانده شده و همین امر موجب اشتباه بسياري خبرگزاري هاي ديگر نیز شده است. نمونه يكي از پاراگراف هاي كامل ما اين دو خط بوده كه باز هم خوانده نشده است: "استاد ع. ر. دیگر عضو شورای مذکور هستند که به نام جدید تاختند و فرمودند به آقایانی که از قبل دست به یکی کرده بودند بفرمائید چرا "ناو" بری ، بیای قربون " من"  بری که بهتر است و گوشی را کوبیدند."

 خبرنگار محترم اگر فقط خط پاياني را هم خوانده بودند دچار اين مشكل نمي شدند: "لیزنا سالی یکبار بیشتر دروغ نمی گوید، آن هم به مناسبت سیزدهمین روز سال است". ايشان فقط نام هاي ساختگي ما را اصلاح كرده (و لابد نزد خود به بي خبري ما از نام وزارت مذكور هم خنديده اند) و سريعاً خبر را به نام خودشان منتشر كرده اند.

ما قبل از اين نيز گلايه هايي را به برخي خبرگزاري هاي كشور مبني بر برداشت خبر از ليزنا و ندادن استناد به ما، به دفاتر خبرگزاري ها، به صورت رايانامه يا تلفني مطرح كرده بوديم و خواسته بوديم كه اخباري را كه از ما منتشر مي كنند، لطف كنند و استناد بدهند. اما هر بار با بي اعتنايي اين دوستان و عدم پاسخگويي اين همكاران معظم روبرو شده بوديم. ليكن اين بار اشتباه بزرگي صورت گرفته كه خيليها با ما تماس مي گيرند كه اين خبر جدي بوده يا همانگونه كه شما نوشته بوديد شوخي است.

ليزنا با ارسال پيوند اصل شوخي براي چند خبرگزاري (ايران، همشهري، تابناك) كه آن را جدي تلقي كرده و به نقل از مهر آن را منتشر كرده اند ،  توضيحي در حد همين نامه  ارسال كرده است، تا  با خط مشي و سياست داخلي خود نسبت به تكذيب آن اقدام فرمايند.

http://www.lisna.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=8035:-90-&catid=3:main

ما ضمن گلايه مجدد از  ندادن استناد در برخي از خبرها توسط همكاران مطبوعاتي  تقاضاي عاجل داريم كه اين خبر را با خط مشي خود تكذيب فرمائيد. با تشكر و آرزوي توفيق .

مهسا فرد حسيني

مدير مسئول"

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: