کد خبر: 9422
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 29 تیر 1391 - 00:50

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

هوشنگ مرادی کرمانی، نامزد جایزه هانس کریستین آندرسن 2014

بنا به تصمیم هیات مدیره و بررسی های کمیته جوایز شورای کتاب کودک، هوشنگ مرادی کرمانی به عنوان نامزد جایزه هانس کریستین اندرسن سال 2014 در بخش تالیف انتخاب شد.

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومی شورای کتاب کودک، انعکاس زندگی واقعی مردم ایران در آثار او، بهره گیری استادانه از زبان طنز و خلق موقعیت طنز برای بیان روایت زندگی، استفاده خلاق از فرهنگ عامه شامل آداب و رسوم، قصه ها، مثل ها، ترانه ها، زبان محاوره‌‏ و بومی و ...، درهم آمیختگی ماهرانه نظم و نثر و استفاده بهینه از گنجینه ادب فارسی، نگاه انتقادی به زندگی کودکان محروم و مشکلات آن ها، همچنین ترسیم درد و فقر مردم با حفظ کرامت انسانی، تلفیق خلاق خاطره پردازی و داستان پردازی، توجه ویژه به مسائل و دغدغه های خانواده های روستایی و نیز زندگی شهرنشینی و ارتباط و تعامل بین نسل ها، و نیز ساختار پر کشش آثار برای مخاطبان کودک و نوجوان در سطوح ملی و بین المللی از دلایل انتخاب این نویسنده برجسته است .


جایزه هانس کریستین اندرسن یا نوبل کوچک معتبرترین جایزه ادبی و هنری در حوزه ادبیات کودکان است که از سوی دفتربین المللی کتاب برای نسل جوان به منظور بالا بردن سطح ادبی و هنری کتاب های کودکان هر دو سال یک بار، به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر داده می شود. آثار این نویسنده و تصویرگر باید از ارزش ادبی و هنری بالایی برخوردار باشد و سهم پایداری در ادبیات کودک کشور خود و جهان داشته باشد. اصالت، خلاقیت و نوآوری از دیگر معیارهای این جایزه اند. نامزدهای جایزه هانس کریستین اندرسن از سوی شعبه های ملی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان انتخاب می شوند و داوران بین المللی که از کارشناسان برجسته ادبیات کودکان هستند، برندگان این جایزه را برمی گزینند. در حال حاضر ۷۵ کشور جهان عضو دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان هستند.


لازم به ذکر است که هوشنگ مرادی کرمانی در سال ۱۹۹۲ میلادی از طرف شورای کتاب کودک نامزد دریافت جایزه هانس کریستین آندرسن شد و به سبب پرداختن به زندگی کودکان محروم از سوی هیات داوران تشویق شد. او همچنین عنوان نویسنده برگزیده ی کشور کاستاریکا – جایزه ی مارتینی نویسنده و قهرمان ملی آمریکای لاتین را در سال ۱۹۹۵ میلادی از آن خود کرد. نام او در شمار چهره های ماندگار ثبت شده است و در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ از سوی شورای کتاب کودک نامزد دریافت جایزه آسترید لیندگرن بوده است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: