کد خبر: 45692
تاریخ انتشار: جمعه, 23 ارديبهشت 1401 - 21:11

داخلی

»

کتاب

در نمایشگاه کتاب

از کتاب «برترین فناوریهای نوظهور پزشکی و داروسازی با چشم اندازهایی از آینده 2050» رونمایی شد

منبع : لیزنا
نشست رونمایی از کتاب «برترین فناوری های نوظهور پزشکی و داروسازی با چشم اندازهایی از آینده 2050» به سرپرستی و پدید آورندگی  دکتر حسین رستگار و همکاران برگزار شد.
از کتاب «برترین فناوریهای نوظهور پزشکی و داروسازی با چشم اندازهایی از آینده 2050» رونمایی شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست رونمایی از کتاب «برترین فناوری های نوظهور پزشکی و داروسازی با چشم اندازهایی از آینده 2050» با حضور دکتر حسین رستگار، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دکتر منوچهر دادگر نژاد، عضو هیئت علمی وزارت بهداشت و متخصص در حوزه صنعت غذا، دارو، لوازم بهداشتی و آرایشی، دکتر سید داور سیادت عضو هیئت علمی انستیتو پاستور و امین امامی زاده، مدیر انتشارات رویان پژوه روز جمعه 23 اردیبهشت 1401 در سرای علمی-فرهنگی دانشگاهی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

ایمان امامی زاده در اول نشست به اهمیت بالای این نوع آثار و نشر چنین کتاب هایی در کشور اشاره کرد و گفت: پیشرفت و رشد علوم پایه، علوم پزشکی و پژوهش هایی که انجام شده همچنین سرعت بالا و جهش بالا در رشته علوم پزشکی ما را به سمت چاپ و انتشار این چنین کتاب ها سوق می دهد.

وی افزود: این کتاب در مدت 3 سال به سرانجام انجامید و کار بخش های مختلف نظیر هماهنگی، ویراستاری، تالیف و گردآوری براي به نتيجه رساندن و جلب نظر مخاطب از نظر آينده نگري شروع شد.

دکتر رستگار، پیشکسوت در رشته دارو سازی و از اساتید رشته در رابطه با کتاب بیان کرد: کتاب آن چیزی که از آن معرفی شده به نام کتاب پزشکی و دارو سازی هست که شامل بخش های مختلف هست و معرفی  تمام فناوری ها در حوزه علوم پزشکی با توجه به نظریات اساتید فن جمع آوری و تالیف صورت گرفته است، کتاب در بخش های مختلف پزشکی، دندان پزشکی و بخش های وابسته به پزشکی نظیرتغذیه و آرایش، ارتباط با صنعت پزشکی و حتی مصارف آرایشی و استفاده های پوستی گردآوری شده است.

دکتر رستگار توجه به فناوری در عرصه پزشکی را مهم تلقی کرد و گفت: در حیطه فناوری جهش بزرگی صورت گرفته و باید با پیشرفت های تکنولوژی همگام شد.

وی افزود در دهه 20 جهش فناوری به صورت خطی بوده و الان به صورت نمایی صورت گرفته است، فناوری های جدیدی که ما به آن ورود پیدا کرده ایم به سمت و سویی حرکت میکند که لازمه اش تجهیز تمام رشته های علوم پزشکی و آماده سازی آن ها برای مواجه با این سری تغییرات و هم گام شدن با آن ها است.

 وی در ادامه گفت: خروجی دادن در تمام پیشرفت های تکنولوژی در عرصه علوم پزشکی اهمیت قابل توجهی دارد، حتی فناوری موبایل. امروزه شما به عنوان مثال اگر میخواهید غذا بخورید میتوانید غذا سفارش دهید یا حتی با تجویز دارو نیز به عنوان مشاور پزشکی میتوانید مشاوره تخصصی هم دریافت کنید. سنسور های بدن ما  به قدری در بدن پیشرفت خواهند کرد که تبدیل به چک کردن و یا کنترل کردن پروتئین در بدن خواهند شد.

دکتر رستگار به اهمیت وجود فناوری تاکید کرد و گفت: درمان اکثر سرطان ها و نیاز به شیمی درمانی امروزه دیگر نیست و عوارض این شیمی درمانی ها هم از بین میرود، پیشرفت در این اتفاقات ما را به سمت دنیای تازه سوق می دهد. علم به سمت دستگاه های خاص پیش میرود و اتفاقی که در این رشته می افتد رشته های حوزه های فنی روز به روز بهتر و پیشرفته تر خواهد شد و عملا بدون استفاده از حوزه های فنی عملکرد پزشکی غیر ممکن خواهد بود.

دکتر رستگار در رابطه با هوش مصنوعی و اهمیت توجه کردن به آن گفت: هوش مصنوعی در سال 2050 از هوش انسان جلو خواهد زد و از کنترل انسانی خارج خواهد شد و انسان ها را به سمت بردگی سوق میدهد.

او گفت: کتاب در سه بخش تهیه شده اولین بخش شامل کلیات، دومین بخش پزشکی، بخش سوم داروسازی و بخش چهارم بخش وابسته به حوزه پزشکی مثل غذا، پروبیوتیک ها و آرایش و بهداشتی است که حدودا 57 کتاب در یک کتاب گردآوری شده است.

این کتاب ادغام بین انقلاب صنعتی و ابر رونده های پزشکی یا همان بنیان برافکن هست یعنی کل بنیان صنعت پزشکی را به چالش خواهد کشید.

وی با اشاره به بحث متاوِرس (فراجهان)  و اهمیت آن در این حوزه گفت: متاورس (Metaverse)  دنیای جدیدی هست که جاگزین شما برای انجام معاملات کاری، خرید روزانه از یک فروشگاه و حتی پرو لباس ها را در بر میگیرد که دنیای مجازی فرق فاحشی با فضای مجازی خواهد داشت.

دیگر مهمان این نشست دکتر داور سیادت که توانسته است با فرستادن میکروب های طبیعی در بدن، آن را از هرگونه میکروب پاک کند گفت: این کتاب 57 فصل دارد که مرز های فناوری علم با فناوری پزشکی را ادغام کرده است. الان دنیا به این نتیجه رسیده است که این موضوع که- تمام بیماری ها از دستگاه گوارشی ایجاد می شود و  در واقع غذای شما پزشک شماست- میتواند تمام حالات فیزیولوژی و پاتولوژی را پوشش دهد.

 وی در ادامه افزود: میکروبیوم زبان مشترکی بین علوم پایه و علوم پزشکی است، با توجه به اینکه بدن ما  43 درصد سلول انسانی است و بیش از 55 درصد ما را باکتری ها تشکیل می دهند و بسیاری از مناطقی که قبلا جزء مناطق استرلیزه بدن معرفی میشد با نظم خاصی در کنار هم قرار گرفته اند.

دکتر منوچهر دادگر دیگر مهمان این نشست در رابطه با ناباوری هایی که در گستره های علوم پزشکی و تغییراتی که شاهدش هستیم بیان کرد: چیزی که دغدغه حال حاضر هست صنایعی است که فعالیت در آن ها وجود دارد و وجود تکولوژی های مختلف برای ساخت محصولات مختلف هست که وارد کرده اند.

 وی در مقایسه کشور های جهان سومی و در حال توسعه با کشور های جهان اولی و توسعه یافته گفت: استاندارد های زندگی در آن کشورها بالاست، دومین نکته اینکه تئوری های علوم انسانیشان قوی است و ضعف ما در علوم پزشکی و صاحب اندیشه نبودنمان و رهایی نداشتن از بن بست های موجود است و افزود: هر کدام از کشور هایی که الگوی رشد ما هستند از تکنولوژی مهندسی معکوس استفاده میکنند و همینطور کشور های اروپایی هر جا که بتوانند الگوهای مصرف و تولید را ایجاد کنند اجازه نفوذ خارجی ها را نخواهند داد.

دکتر دادگر، نادیده گرفتن خدمت و اندیشه و توجه زیاد به دنبال تولید محصول بودن را اشکالات داخلی در این حیطه بیان کرد و قرار گرفتن در مسیر ترند و در نظر گرفتن آن را راهکاری برای آن دانست.

وی به انتشارات و موسسه رویان پژوه و دیگر موسسات علمی پیشنهاد داد:  به جوان ها ترند را آموزش دهیم، قبل از تولید محصول، سوابق شکل گیری اتفاقات را ببینیم و بر اساس آن افراد را آموزش دهیم، در واقع این کار را میتوان تولید یک خدمت و تولید دانش در نظر گرفت.

 

گزارش: غزاله ورقائی