کد خبر: 43560
تاریخ انتشار: یکشنبه, 22 فروردين 1400 - 15:32

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

دوره حرفه ای تحول دیجیتال در کتابخانه‌ها ، آرشیوها و موزه‌ها برگزار می‌شود

منبع : لیزنا
دوره حرفه ای تحول دیجیتال در کتابخانه‌ها ، آرشیوها و موزه‌ها  به همت انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران برگزار می‌شود.
دوره حرفه ای تحول دیجیتال در کتابخانه‌ها ، آرشیوها و موزه‌ها برگزار می‌شود

به گزارش لیزنا، دکتر میترا صمیعی دبیر علمی ششمین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات گفت : تحول دیجیتال یکپارچه‌سازی فناوری دیجیتال در تمام زمینه‌های کسب و کار بوده و به طور ریشه‌ای به تغییر نحوه انجام عملیات آن و ارزش‌رسانی به مشتری تمرکز دارد. به علاوه، به ایجاد تغییرات فرهنگی سازمانی که برای مقابله با چالش‌های وضع موجود نیاز است.  این یکپارچه سازی سبب تغییرات بنیادینی در مورد عملکرد و نحوه ارزش‌رسانی به مشتری می‌شود. به علاوه اینکه این کار یک تغییر در فرهنگ سازمانی است که نیاز به چالش با وضعیت موجود دارد. به این معنی که گاهی نیاز است از فرآیندهای کسب و کار قدیمی که شرکت بر پایه آن‌ها ساخته شده است کنار گذاشته شود تا بتوان به فعالیت‌های جدید و متناسب‌تری را انجام داد.

وی گفت: در سالهای اخیر تعداد مقالات و تحقیقات علمی در زمینه تحول دیجیتال افزایش یافته است. سازمان ها ،کسب و کارهای مختلف نیز در زمینه تحول دیجیتال پیشرفت داشته اند و از فناوریهای جدید از قبیل : کلان داده ها، رایانش ابری و کوانتومی، اینترنت اشیاء، بلاک چین، هوش مصنوعی ،رباتیک ، بیو متریک ،واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و چاپ سه بعدی استفاده می کنند.کتابخانه ها نیز مستثناء نیستند و در کشورهای توسعه یافته جهان بسیاری از کتابخانه ها در مسیر تحول دیجیتال قرار گرفتند و از بسیاری از این فناوری ها در ارائه خدمات به کاربران استفاده کردند وفناوری های نوین دیجیتالی ، تحولات بنیادی را در فرآیندهای کتابخانه ها و صنعت نشر ایجاد کرده است. تحول دیجیتال در کتابخانه ها عبارت است از تحول عمیق فعالیت ها و فرآیندهای کتابخانه ای با تغییر عمیق در رهبری ، تفکر ، تشویق به نوآوری ، افزایش استفاده از فناوری برای بهبود تجربه دیجیتالی کارکنان ، کاربران و ذینفعان کتابخانه هاست. در انقلاب صنعتی چهارم و عصر دیجیتال دائما فناوری های جدیدی پابه عرصه ظهور می گذارند ،در صورتی که کتابخانه ها بخواهند موفق شوند، باید بدانند چگونه  فناوری های نوین را با استراتژی های کتابخانه های خود ترکیب کنند. علاوه بر این مدیران  کتابخانه ها و کتابداران درمورد تداوم حیات کتابخانه های خود و شغل خودشان نگرانند ، بنابراین آنها ناگریزند تحول دیجیتال را در کتابخانه های خود شروع کنند .

وی گفت: کنگره ششم متخصصان علوم اطلاعات با تم اصلی  «ما و تحول دیجیتال: راهبردهای تحول دیجیتال در کتابخانه ها ، آرشیوها و موزه ها » به منظور برقراری پیوند علمی و حرفه­ ای بین متخصصان علوم اطلاعات ، کتابداران و آرشیویست های شاغل در کتابخانه­ ها و آرشیوهای کشور، توسط انجمن علمی کتابداری و اطلاع ­رسانی ایران در بهار ۱۴۰۰ برگزار  می شود .

وی افزود: در این کنگره قصد داریم  به بررسی این موضوع بپردازیم که تا چه میزان کتابخانه ها، آرشیوها و موزه ها در مسیر تحول دیجیتال قرار گرفتند ودر این مسیرچه تحولاتی را در راهبردهای خود لحاظ کردند. بنابراین به منظور آشنایی تخصصی و حرفه ای متخصصان علوم اطلاعات ، کتابداران ، آرشیویست ها و موزه داران با مفاهیم و موضوعات تحول دیجیتال تصمیم گرفتیم یک دوره حرفه ای تحول دیجیتال توسط مدرسان و اساتید برجسته کشوری در این زمینه برگزار نمائیم. در این دوره اساتیدی چون دکتر مصطفی مرشدی، دکتری مدیریت کسب و کار با گرایش رهبری دانشگاه کالیفرنیا و کارآفرین ؛دکتر مهدی شامی زنجانی ،استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر و محقق در زمینه تحول دیجیتال؛دکتر ایوب محمدیان ،عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ؛ ایمان تهمتن ،دانشجوی دکترای دپارتمان علم اطلاعات دانشگاه تنسی ناکسویل امریکا؛دکتر مصطفی امینی ،پژوهشگر پسا دکترای دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تربیت مدرس؛مهندس امین خدا مرادی،دانشجوی دکتری مهندسی کامپیوتر ( سیستم های اطلاعاتی صنعتی ) در دانشگاهUninova  کشور پرتغال؛مهندس فرشته احمدی،پژوهشگر و دانش آموخته تحول دیجیتال دانشگاه تهران به تدریس این موضوعات خواهند پرداخت :

مبانی تحول دیجیتال( مفاهیم و معرفی شاخص ها)

استراتژی دیجیتالی( چشم انداز دیجیتال ، مدل کسب و کار دیجیتالی)

باز آفرینی دیجیتالی(نقشه راه موفق تحول دیجیتال )

تجربه دیجیتالی ( کارکنان وکاربران)

نوآوری دیجیتالی(Digital Innovation)

فناوری دیجیتال (معماری داده دیجیتال، معماری فناوری)

خدمات و محصولات دیجیتالی در تحول دیجیتال (اینترنت اشیاء ، بلاک چین، هوش مصنوعی ،رباتیک ، بیو متریک ،واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، رایانش ابری و کوانتومی و...)

رهبری و مدیریت دیجیتال( Digital leadership)، رهبران دیجیتال

ساختار و حکمرانی دیجیتال

سرمایه های دیجیتال

فرهنگ و محیط کار دیجیتالی

زبدگی دیجیتالی(Digital Mastery)

هوش دیجیتال

از علاقه مندان می توانند برای ثبت نام در این دوره های حرفه ای تحول دیجیتال به سایت ششمین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات به ادرس congress.ilisa.ir مراجعه کنند.