رویکردهای جدید کمیته آموزش انجمن در برگزاری دوره های آموزشی

 

سید مهدی طاهری، مسئول کمیته آموزش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در گفتگو با لیزنا درخصوص رویکردهای جدید این انجمن در برگزاری دوره های آموزشی گفت: " در رویکرد نخست، هدف کمیته، برگزاری کارگاه ها و دوره هایی است که به صورت ویژه و تخصصی به حوزه فناوری اطلاعات می پردازند. چنان چه بسیاری از صاحب نظران رشته علم اطلاعات (از جمله ساراسویک، باکلند، و ...) تا کنون بیان داشته اند و بسیاری از تلاش های مرتبط با این علم نشان می دهد، علم اطلاعات ارتباط تنگاتنگی با حوزه فناوری اطلاعات دارد. تا جایی که بسیاری از فعالیت ها و فرایندها آن جنبه میان حوزه ای یافته و در بستر فناوری های اطلاعاتی تبلور پیدا می کند."

وی افزود: "از این رو، توجه ویژه فعالان و حرفه مندان حوزه کتابداری و اطلاع رسانی به افزایش دانش و سواد فنی-رایانه ای خود به منظور همگامی با تحولات حوزه­، بهبود تعامل با متخصصان دیگر حوزه ها، و حضور موثرتر در گسترش محصولات و خدماتی (مانند نرم افزارهای کتابخانه ای) -که از سوی دیگر سازمان های تجاری و غیر تجاری به آنها ارائه می شود، ضروری است. "

سید مهدی طاهری بیان کرد: "کارگاه های سه ماهه پایانی سال 1390 کاملا بر اساس رویکرد نخست برنامه ریزی شده است. دعوت از متخصصان علم رایانه برای برگزاری این کارگاه ها، علاوه بر تقویت دانش رایانه ای، فضای تعاملی مناسبی را فراهم می نماید، و دیدگاه ها و رویکردهای جدید حوزه های مرتبط با علم اطلاعات را به دانش آموختگان آن منتقل خواهد کرد."

وی درباره رویکرد دوم انجمن کتابداری و اطلاع رسانی در برگزاری کارگاههای آموزشی اظهار داشت: "این رویکرد نیز متاثر از تحولات حوزه فناوری های نوین اطلاعاتی است، برگزاری دوره ها و کارگاه هایی متناسب با سرفصل های جدید درسی مقاطع مختلف تحصیلی (به ویژه کارشناسی) برای فارغ التحصیلان پیش از سال 1390 است. از آنجا که سرفصل های آموزشی در مقاطع مختلف به خصوص مقطع کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی با تغییراتی عمده روبرو شده اند، بدیهی است میان دانش فارغ التحصیلان جدید و فارغ التحصیلان پیشین، شکاف دانشی ایجاد خواهد شد که به طور طبیعی برای فعالیت های حرفه ای حوزه مناسب نخواهد بود. دوره های مبتنی بر رویکرد دوم در سال آینده با هدف پر کردن شکاف یاد شده طرح ریزی شده است. "

طاهری در پایان ضمن اظهار امیدواری از توجه جامعه کتابداری به رویکردهای جدید گفت: "حضور کتابداران در برنامه های آموزشی مذکور و ارائه بازخورد از سوی آنها، کمیته آموزش انجمن را در بهتر و مفیدتر برگزار نمودن این برنامه ها یاری خواهد نمود."