انجمن کتابخانه های عمومی میانه تشکیل جلسه داد

به گزارش لیزنا، ابتدای این جلسه  خلفاپور فرماندار  و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان میانه ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین خواسته های مرکز شهرستان را در دو زمینه بهسازی وضعیت موجود کتابخانه و ایجاد امکانات بیشتر مطرح کرده و افزود:  بعضی شهرستانها نسبت به ایجاد کتابخانه مرکزی ، زمینی در این رابطه تحویل و در اختیار استان قرار داده اند که شهرستان میانه نیز در این خصوص اقداماتی انجام ، و قطعه زمینی در شهرک اندیشه میانه در نظر گرفته که امید است با همکاری شهرداری میانه در اسرع وقت نسبت به پیگیری مجدد این مسئله و یا در نظر گرفتن زمینی دیگر این مشکل مرتفع گردد و سهم شهرستان محفوظ بماند.

خلفاپور در ادامه خواستار تقویت کتابخانه های عمومی میانه و هم وزن شدن با شهرستان های بزرگ استان و تبریز شد. وی با اشاره به کمبود فضای سالن مطالعه برای جمعیت صد هزار نفری شهرستان و ازدحام در سالن و تکمیل ظرفیت مخزن کتاب و با وجود سالن اجتماعاتی تصریح کرد:  با وجود سالن های مدرن اداره فرهنگ وارشاد اسلامی میانه و سایر سالن های دیگر ، می بایست با کمک اداره کل کتابحانه ها و امکانات شهرستان نسبت به توسعه و گسترش مخزن و قرائت خانه و تبدیل وضعیت و کاربری آمفی تئاتر کتابخانه به کاربری کتابخانه ای اقدام لازم صورت پذیرد.

رنجبران از اعضاء منتخب انجمن میانه نیز گفت: کتابخانه های میانه با افزایش 40 درصدی منابع در عرض 40سال و با توجه به سند چشم انداز و جایگاهی که برای ما در نظر گرفته اند تا در زمره 16 کشور جهان قرار بگیریم، کار سختی را در پیش خواهیم داشت.

وی برای شهرستان میانه در عرض 10 سال آینده  طبق سند چشم انداز 4758 مترمربع فضا را نیاز دانسته و رسیدن به این جایگاه را منوط به توجه بیشتر به لحاظ برنامه ریزی و هم به لحاظ موقعیت خاصی که شهرستان میانه دارد دانسته و در پایان با اشاره به مشکل فضا در کتابخانه های شماره 1 و 2 میانه گفت: امید است بتوانیم همسو با سند چشم انداز قدمهای مثبتی در حل مسائل کتابخانه برداریم.

محسن عبداللهی رئیس  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر انجمن کتابخانه های عمومی میانه گفت: از آنجائیکه در قانون نهاد اعتبارات در نظر گرفته شده عمدتا نیم درصد شهرداری ها است و این امر در سطح کشور عموما و به شکل کامل محقق نمی شود لذا هر کجا که بحث اعتبارات و هزینه باشد ، برنامه ها به صورت کج مدار پیش می رود و بحث نیروی انسانی و بحث تعمیرات با مشکل مواجه می شود ، به ویژه در کتابخانه مرکزی میانه که بالای عمر 30 ساله دارد و عملا کلنگی است. با واقف بودن به تنگناهای نهاد در بحث اعتبارات ، در نگاه به کتابخانه های هم شان میانه ، به نظر می رسد شهرستانهای نزدیک به مرکز از توزیع امکانات خوبی برخوردارند، در این میان شهرستان میانه به لحاظ زیربنا ، تعداد کتابخانه ، تعمیرات و تجهیزات مشکل دارد ، گرچه انتظار نیست یک شبه این مشکلات حل شود ، حداقل در بحث اعتبارات انتظار این است که طبیعتا شهرستانی که بیشتر نیاز دارد و با توجه به چشم انداز که بایستی به آن جایگاه برسد ، ضرورت دارد به شهرستان میانه با آن دید نگاه شود.

خدایی مدیرکل  کتابخانه های عمومی استان با اشاره به توفیق دیدار کتابداران و مسئولان کتابخانه های عمومی کشور با مقام معظم رهبری در اشاره به  فرازهائی از فرمایشات ایشان  گفت: کتاب هیچ وقت ارزش خودرا از دست نخواهد داد و هیچ چیز جای کتاب را نخواهد گرفت و بحث وسیع مطالعه کتاب و کتابخوانی تنها از عهده یک ارگان خارج است و انتظار است تمامی ارگانها خصوصاً صدا و سیما در امر تبلیغ و اطلاع رسانی همکاری نمایند.

خدایی افزود: ریاست محترم جمهور در شورای عالی فرهنگ عمومی سند ملی نهضت مطالعه مفید را تصویب و ابلاغ کردند که در این خصوص این کمیته در استان ها نیز با حضور 17 دستگاه به ریاست  استاندار و در شهرستانها به ریاست فرمانداران تشکیل می شود تا با بهره مندی از همکاری و امکانات تمامی ارگانها ، منویات مقام معظم رهبری اجرایی شود. وی با تاکید بر وضعیت کتابخانه های عمومی استان گفت: در شش ماهه اول سال جاری از تمامی کتابخانه های عمومی سطح استان با تیمی از کارشناسان ستادی اداره کل بازدیدی انجام یافته و راهکارهای لازم در خصوص بهبهود وضعیت کتابخانه ها ارائه شده و این نظارت به صورت مستمر ادامه دارد.

خدایی در رابطه با بحث توسعه و ایجاد کتابخانه ها با اشاره به برنامه افق 1404 و سفر ریاست  جمهوری به استان گفت: بر اساس استاندارد نهاد،  برای هر 25 هزار نفر یک باب کتابخانه استاندارد مد نظر است که در دور سوم سفرهای استانی رئیس جمهور احداث 11 باب کتابخانه عمومی استاندارد و نیز کتابخانه در روستاهای پرجمعیت مصوب شد که گامی در راستای حصول به افق چشم انداز به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای شدن مصوبات سفر سوم،  اغلب شهرستانها زمین های مربوطه را به نهاد کتابخانه های عمومی کشور تحویل داده اند لیکن تاکنون شهرستان میانه زمین را تحویل نداده است که با امیدواریم با تأکیدات ویژه فرماندار  محترم و همکاری مسئولین ذیربط، در اسرع وقت اقدامات صورت پذیرد تا مدارک آن به معاونت  برنامه ریزی استانداری و ارشاد اسلامی استان و نهاد تحویل گردد تا پیگیری های لازم از سوی این اداره کل انجام گیرد.

وی  در پایان با بیان اینکه در رابطه با منابع کتاب و کتابخوانی در سطح کشور ، استان آذربایجان شرقی با رتبه سوم به جایگاه خوبی دست یافته است گفت : در رابطه با امانت کتاب رتبه دوم و تعداد مراجعین رتبه اول را دارا هستیم و در زیربنای کتابخانه ها با اخذ رتبه چهارم ، از میانگین کشوری بالا هستیم اما باید تلاش کنیم به جایگاه واقعی خود برسیم.

در این جلسه مقرر شد شهرداری  میانه طی یک هفته نسبت به تغییر کاربری زمین واقع در شهرک اندیشه مجدداً پیگیری لازم را انجام و یا زمینی دیگر جهت تحویل به نهاد کتابخانه های عمومی استان برای احداث کتابخانه استاندارد قرار دهد.