کد خبر: 1266
تاریخ انتشار: یکشنبه, 05 ارديبهشت 1389 - 15:09

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

دفتر اولین کنفرانس بین المللی پزشکی مبتنی بر شواهد در کشورهای در حال توسعه بسته شد

اولین کنفرانس بین المللی پزشکی مبتنی بر شواهد در کشورهای در حال توسعه 31 فروردین تا 2 اردیبهشت، در تبریز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) کنفرانس بین المللی پزشکی مبتنی بر شواهد در کشورهای در حال توسعه، توسط مرکز ایرانی پزشکی مبتنی بر شواهد در دانشگاه علوم پزشکی تبریز از تاریخ 31 فروردین تا 2 اردیبهشت برگزار شد.

در این کنفرانس علاوه بر ارائه سخنرانی هایی توسط متخصصین و دانشجویان کتابداری هم در حوزه پزشکی مبتنی بر شواهد و هم کتابداری،  11 کارگاه های آموزشی نیز توسط ، متخصصین داخلی و خارجی برگزار شد. مدرسین خارجی این کارگاه ها از دانشگاه های نیو کاسل و کوینزلند استرالیا، کانادا،  وشعبه بحرین کتابخانه کاکرن  Cochrane Libraryبودند.

در روزهای  31 فروردین و اول اردیبهشت، کارگاه های متنوع و تخصصی در زمینه ی پزشکی مبتنی برشواهد، مرور سیستماتیک  شواهد، اطلاع درمانی و تجویز اطلاعات مبتنی بر شواهد،  کتابداری مبتنی بر شواهد ، متا آنالیز ،  SPSS و پزشکی مبتنی بر شواهد، تشکیل شد.

کارگاه "مرورهای نظام مند"(systematic reviews) ، توسط دکتر دستگیری  و  نماینده کتابخانه کاکرن ،زیبس فدوسکی، ارائه شد. محتوای این کارگاه پیشنهاد رویو تا متا آنالیز و انتشار آن بود.

کارگاه های "آماری و متا آنالیز" توسط دکتر قوجازاده،  بخش "جستجو" توسط فاطمه صادقی قیاسی و دکتر بیگلو  تدریس شد. بخش هایی از کارگاه آموزشی "پزشکی مبتنی بر شواهد"، توسط پروفسور  بل گلازیو بصورت ویدئو کنفرانس هم بر گزار گردید.

فاطمه قیاسی صادقی،  استراژی های جستجو ی مرورهای نظام مند را از پایگاههای مختلف پزشکی در جنب کارگاه مرورهای نظام مند، تدریس کرد.

کارگاه "اطلاع درمانی و تجویز اطلاعات مبتنی بر شواهد" روز سه شنبه 31 فروردین در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تبریز تشکیل؛ و با استقبال متخصصین بالینی در حوزه های مختلف از جمله ارولوژی ، روماتولوژی، چشم پزشکی، ریه، پژوهشگران رشته های پزشکی و کتابداران پزشکی روبرو شد.

این کارگاه، با هدف معرفی و توسعه اطلاع درمانی به عنوان آخرین رویکرد، برای توسعه پزشکی و مراقبت بهداشتی  بیمار محور به منظور  کاهش ریسک های پزشکی و تضمین سلامت و امنیت بیمار و ارتقاء پیامدهای پزشکی  تشکیل شد و به معرفی عملی سیستم های تجویز اطلاعات پرداخت.

دکتر وحیده زارع گاوگانی سرپرست و مجری کارگاه آموزشی "اطلاع درمانی :Ix تجویز اطلاعات مبتنی بر شواهد به بیماران"،  اطلاع درمانی را  استفاده از اطلاعات در فرایند درمان و مراقبت بیمار دانست که در آن اطلاعات نقش مداخله درمانی-مراقبتی  دارد.

وی در این کارگاه تصریح کرد:  اطلاعات درمانی به اندازه دارو و آزمایشات تشخیصی در مراقبت بهداشتی- بالینی مهم است و در موارد خاصی تنها داروی موثر محسوب می شود. وی همچنین  اظهار داشت: که کتابداران نقش مهمی در حمایت از خدمات اطلاع درمانی ، ارتقا سواد بهداشتی جامعه و اشاعه اطلاعات بهداشتی برای عموم و بیماران دارند و این تنها رسالت کتابداران بالینی و پزشکی نیست. کتابداران کتابخانه های عمومی نقش پررنگ تری در اشاعه اطلاعات بهداشتی و ارتقای سواد بهداشتی جامعه دارند. کتابخانه های عمومی و بهداشتی یه صورت ائتلافی می توانند اطلاع درمانی و توسعه سواد بهداشتی مردم را حمایت و تشویق نمایند.

روزهای دوم و سوم اردیبهشت به سخنرانی ها  و ارائه پوستر ها اختصاص داشت. این بخش از کنفرانس در مجتمع  پتروشیمی تبریز برگزار شد. در این کنفرانس مجموعا 95 مقاله پذیرفته شده بود، 17 مقاله و پوستر از حوزه کتابداری ارائه شد. از میان آنها 15 مقاله به زبان انگیسی و دو مقاله به زبان فارسی بود.

خانم فاطمه صادقی قیاسی در مقاله خود به  "مضمون عملکرد مبتنی بر شواهد در قرآن مجید" پرداخت و دیدگاه تفکر انتقادی  و استناد و استفاده از شواهد را عملکرد مبتنی بر قرآن بیان نمود.

دکتر وحیده زارع گاوگانی، در مقاله خود " خدمات اطلاع درمانی و ترجیح ها/علایق بیمار در ایران"=" Information Therapy (Ix) services and preference of patients in Iran " از فراهم آوری اطلاعات پزشکی  بهداشتی مبتنی بر شواهد، آسان، قابل اعتماد و اختصاصی برای بیماران به عنوان یک ضرورت در سیستم بهداشتی ایران یاد کرد و توسعه سیستم اطلاعات بیمار را به عنوان یک اولویت پیشنهاد کرد. وی تاکید کرد، مکان سنتی کتابخانه مکان مناسبی برای گرفتن نسخه اطلاعاتی توسط بیماران شناخته نمی شود و کتابخانه ها  باید خدمات خود را تغییر داده و بر محوریت مشتریان و جامعه خود قرار دهند تا بتوانند نقش حیاتی خود را در اشاعه اطلاعات مناسب برای فرد مناسب در زمان مناسب را ایفا نمایند.

فرهاد شکرانه، در پژوهش خود به بررسی کاربردهای مختلف عمکرد PICO را در پزشکی مبتنی بر شواهد پرداخت و شکلهای متفاوت بروز PICO  در مطالعات پزشکی  را  توضیح داد.  وی گفت: بخش اورژانس یک بیمارستان کوچک با بیماریها ی متنوع و سوالات بالینی  اورژانسی روبرو می شود که باید در کوتاهترین زمان ارائه شود که توسط پزشک ناممکن است اما کتابدار بالینی اورژانسی می تواند به ایفای این نقش بپردازد.

در پایان کنفرانس، سخنرانی ها و پوسترهای برگزیده انتخاب شدند. مجموعا دو سخنرانی و سه پوستر برتر انتخاب شد.

سخنرانی دکتر وحیده زارع با عنوان  "خدمات اطلاع درمانی و ترجیح ها/علایق بیمار در ایران"= "Information Therapy (Ix) services and preference of patients in Iran" به عنوان یکی از سخنرانی های برتر کنفرانس انتخاب شد. پروفسور جان همیلتون از دانشگاه نیو کسل، در حالی که گواهی سخنرانی برتر را به ایشان اهدا می کرد از جامعه کتابداری برای سالها خدمات اطلاعاتی  آنها و فراهم آوری اطلاعات برای مراقبت بیمار قدردانی کرد.


شرکت کنندگان این همایش از کشورهای ایران، انگلستان، کانادا، عراق، استرالیا و بحرین بودند.

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: